Jak budować autorytet wśród pracowników?

Choć wiele osób marzy o byciu szefem, nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, jak wymagająca okazuje się ta rola w praktyce. Stanie na czele firmy oraz kierowanie zespołem to zajęcia, które bez wątpienia niosą ze sobą dużo satysfakcji, jednak przysparzają też sporo wyzwań.

fot. istockphoto

Jednym z nich okazuje się budowanie autorytetu wśród pracowników, które nie zawsze przychodzi łatwo. Aby upewnić się, że ta niełatwa misja zakończy się powodzeniem, warto przestrzegać kilku kluczowych zasad.

Siła relacji

Najważniejsza lekcja, o której każdy szef powinien pamiętać, jest banalnie prosta: szacunek rodzi szacunek. Żaden pracownik nie będzie postrzegał przełożonego w roli autorytetu, jeśli ten będzie traktował go przedmiotowo, widząc w nim jedynie narzędzie do zwiększenia obrotów własnej firmy. Równie istotne jest zauważenie i docenienie indywidualnych preferencji, uwarunkowań i predyspozycji konkretnych członków zespołu. Ta wiedza pozwoli nie tylko trafniej rozdzielać zadania, lecz także motywować pracowników do działania, demonstrując im przy tym, że w oczach szefa nie są bezimiennymi robotami. Nie bez powodu mówi się, że obecnie najskuteczniejszą odsłoną biznesu jest biznes z ludzką twarzą. W miarę możliwości warto zatem dowiedzieć się czegoś więcej o osobach, które zatrudnia się we własnej firmie, w pierwszej kolejności dostrzegając w nich ludzi, a nie wyłącznie pracowników. Wiedza o ich planach, ambicjach czy talentach może okazać się bezcenna dla obu stron: szef doskonale zdaje sobie dzięki niej sprawę z tego, w jaki sposób zarządzać swoim zespołem, a pracownicy odwdzięczają się za takie podejście lojalnością, o którą coraz trudniej w dzisiejszych czasach.

Grunt to konsekwencja

Choć rola budowania satysfakcjonujących dla obu stron relacji z pracownikami jest nieoceniona, należy mieć na uwadze, że rola szefa wiąże się ze zlecaniem, egzekwowaniem i monitorowaniem zadań powierzonych zespołowi. Połączenie tych dwóch kwestii niektórym może się wydawać problematyczne, jednak to bez wątpienia jeden z kluczowych aspektów budowania silnego autorytetu. Aby upewnić się, że nasz zespół będzie nie tylko zachwycał się świetną atmosferą w pracy, lecz także wywiązywał się ze swoich obowiązków, warto ustalić klarowny system rozliczania się z wykonanej pracy lub wdrożyć rozwiązania, które będą skutecznie motywować pracowników do podejmowania kolejnych działań. To bardzo istotne, by nie przymykać oka na niepokojące sygnały, zwłaszcza gdy przedtem deklarowało się coś zgoła innego. Nadmierna pobłażliwość może bowiem doprowadzić do sytuacji, w której pracownik przestanie angażować się w stu procentach, wychodząc z założenia, że i tak nie grożą mu żadne konsekwencje. Równie ważna jest konsekwencja w obszarze wybranych celów i strategii firmy. Szef, który zmienia zdanie co pięć minut, ma znikome szanse na to, by wzbudzić uznanie zespołu, który z pewnością dostrzeże jego niezdecydowanie.

Magia autentyczności

Nawoływanie do bycia sobą wielu osobom wyda się banalne, jednak to właśnie autentyczność jest często kluczem do budowania długotrwałego autorytetu wśród pracowników. W dużej mierze wiąże się to ze wspomnianą powyżej autentycznością – uwadze żadnego zespołu nie umkną sytuacje, w których szef zaczyna odgrywać rolę kogoś innego, zmieniając oblicza jak rękawiczki. Choć jego intencje są z pewnością całkiem inne, w efekcie tylko naraża się na śmieszność. Warto pamiętać o tym, że autentyczność wiąże się również z tym, kim jest się w życiu prywatnym. Jeśli poza murami firmy szef okazuje się zupełnie inną osobą, u jego pracowników może wywołać to swego rodzaju dysonans poznawczy. Często zapomina się o tym, że prawdziwym autorytetem jest się niezależnie od sytuacji, dwadzieścia cztery godziny na dobę.

Odpowiedzialność niejedno ma imię

Niektórym może się wydawać, że szef, który wzbudza autorytet, nie popełnia błędów. Niestety, ta utopijna wizja nie jest prawdziwa. Błędy popełnia każdy z nas, liczy się jednak to, jak na nie reagujemy. Szef, który zamiata swoje pomyłki pod dywan lub, co gorsza, obarcza za nie winą pracowników realizujących jego własne strategie, nigdy nie zdobędzie szacunku podwładnych. Największym autorytetem często okazuje się ten, kto potrafi szczerze przyznać się do popełnionego błędu. Zamiast popadać w jego następstwie w panikę, taka osoba zachowuje spokój i szuka alternatywnych rozwiązań, biorąc pod uwagę zdanie swojego zespołu i demonstrując mu w ten sposób swoje uznanie. Choć budowanie trwałego autorytetu bywa czasochłonnym i bogatym w wyzwania procesem, bez dwóch zdań warto wykazać się cierpliwością, a podwładnych traktować z szacunkiem, jakiego sami oczekujemy od innych. Efekty takiego postępowania mogą okazać się dla firmy cenniejsze niż niejedna strategia biznesowa.

Anna Urbańska
Master Trener Structogram Polska
anna@structogram.pl

Najważniejsze w moich opowieściach są relacje między ludźmi!

Tomek Michniewicz

Pobierz wydanie 10/2019

Zobacz również

Przywództwa kobiet w męskim świecie biznesu

W świecie biznesu przywództwo zostało już odmienione chyba przez wszystkie przypadki, a jego definicja brzmi: „wykonywanie władzy czy wywieranie wpływu na grupę społeczną”. Czyż nie kojarzy się to jednoznacznie z polem bitwy lub polityką? Jak się więc stało, że przywództwo zastąpiło w biznesie zarządzanie?

Przywództwo a zarządzanie w biznesie

Nie każdy menedżer jest prawdziwym przywódcą i nie każdy przywódca musi być menedżerem. W jednym z obszarów psychologii, jakim jest teoria cech, zakłada się, że człowiek posiada pewne względnie stałe cechy osobowości, które w pewnym stopniu determinują jego sukcesy. Idąc tym tropem, można by założyć, jak niegdyś zresztą zakładano, że idealny przywódca to menedżer, który powinien być charyzmatyczny. Stąd też kwestia charyzmy w zarządzaniu ludźmi wielokrotnie była tematem psychologicznych badań naukowych.

Szefowa i lider - kobiety na rynku pracy

W środowisku biznesowym nie brakuje określania różnic, które cechują style zarządzania kobiet i mężczyzn. Wiele z nich wynika jednak z kierowania się stereotypami. Tymczasem z doświadczeń ekspertów Hays oraz badań nad różnorodnością wynika, że skuteczność w zarządzaniu nie ma płci, a pracodawcom charakteryzującym się równym traktowaniem pracowników łatwiej jest pozyskać i zatrzymać wykwalifikowanych specjalistów.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.