Trendy, a zmiany na rynku pracy

Satysfakcja Polaków z wykonywanej pracy spadała sukcesywnie w ciągu ubiegłych lat. Według badań Instytutu Gallupa z 2017 roku tylko 14 proc. Polaków deklarowało zadowolenie w tym kontekście. W 2015 wskaźnik ten był wyższy aż o 3,6 punktu procentowego. Czy coś zmieniło się na przestrzeni czasu?

fot. freepik

Okazuje się, że całkiem sporo. Polacy zaczęli kreować rzeczywistość pod kątem swoich potrzeb i oczekiwań, na co miały wpływ konkretne postawy zatrudnionych, m.in.: nieidentyfikowanie się z firmą i brak zaangażowania w jej rozwój, niechęć pracowników do rekomendowania swojej organizacji.

Specjaliści firmy Work Room zauważają, że jesteśmy świadkami ogromnych zmian na rynku pracy, do którego intensywnie wkraczają nowoczesne technologie mające również wpływ na obszary życia codziennego czy biznesu. Transformacja, którą możemy obserwować, powoduje, że rynek chłonie nowości i w dynamiczny sposób na nie reaguje.

Wkracza sztuczna inteligencja

Wspomniane technologie wykorzystywane są na przykład w procesach rekrutacji pracowników czy tworzeniu wizerunku firmy. Dla specjalistów HR rozwój nowoczesnych narzędzi nie oznacza nic innego, jak ułatwienie zawodowych obowiązków. Potencjał tkwiący w technologii wymaga jednak zrozumienia kształtujących się tendencji, które wyznaczają kierunek, w jakim zmierza sektor zatrudnienia. Umacniający się rynek pracownika wymaga od rekrutujących sprawnie przeprowadzanych działań, doskonale dopasowanych do preferencji grup docelowych. Wykorzystanie sztucznej inteligencji w obszarze zarządzania procesami HR ułatwia przyciąganie talentów do firm. Tymczasem tylko nieliczna część pracodawców wprowadza regularnie tego typu rozwiązania i jest otwarta na nowe, innowacyjne pomysły z tej dziedziny. Przykładem agencji wdrażającej najnowsze zdobycze związane z automatyzacją procesów HR jest firma Work Room, której przedstawiciele pracują obecnie nad nowym systemem CRM. Jego zadaniem będzie wsparcie wszelkich procesów rekrutacji, począwszy od publikacji ogłoszeń po podpisywanie umów z nowymi pracownikami. Cały proces ma ułatwić szybki dostęp do rekrutacji i w znaczny sposób usprawnić ją, co przełoży się na wysoki poziom satysfakcji zarówno zatrudniających, jak i zatrudnianych. Trudno nie zauważyć, że obecny charakter pracy i jej jakość kształtują m.in.: postępująca automatyzacja, zwiększona liczba różnorodnych kanałów komunikacji, większe angażowanie pracowników w działania podejmowane w strukturach firmy.

Zmiany w procesie rekrutacji

Aktualny stan rzeczy sprawia, że pracodawcy zmuszeni są wykazywać się coraz większą inicjatywą, by pozyskać wartościowych pracowników. Zachętą i argumentem dla potencjalnych kandydatów do pracy najczęściej są wyższe wynagrodzenia i atrakcyjne benefity pozapłacowe. Dostrzec można również wzrost znaczenia employer brandingu.

2019 rok jest okresem wielkich wyzwań wynikających z konieczności dostosowania się do wymagań rynku i sprostania rosnącym oczekiwaniom pracowników. Konieczna jest przemyślana strategia, która pozwoli firmie wyjść z naprawdę ciekawymi ofertami, wzbudzającymi zainteresowanie wśród potencjalnych specjalistów i skłaniającymi ich do pozostania na dłużej w konkretnym miejscu zatrudnienia.

Idealnym rozwiązaniem dla właścicieli firm jest korzystanie z usług profesjonalistów, którzy śledzą zachowania na rynku pracy i mają ogromne doświadczenie w pozyskiwaniu wykwalikowanej kadry pracowniczej.

Sprawia to, że jednym z bardziej pożądanych zawodów staje się obecnie HR Business Partner. Osoba zajmująca to stanowisko, jak mówi Karolina Budczak – dyrektor operacyjny Agencji Work Room, posiada szeroką wiedzę nie tylko z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi, lecz także z dziedziny prawa, administracji i szkoleń.

Nowe oblicze pracy

– Inicjatorami zachodzących zmian, które rządzą sektorem zatrudnienia, są w głównej mierze sami pracownicy oczekujący innej ścieżki kariery, niż było to praktykowane wcześniej. Zmieniła się rola pracy zawodowej w życiu. Ludzie szukają nowych wyzwań i możliwości, dlatego częściej zmieniają miejsca zatrudnienia, i mają się nowych profesji i przekwalifikowują. Potwierdza to, że elastyczność tak po stronie pracodawcy, jak i pracownika jest dziś koniecznością, która pozwala na lepsze godzenie życia zawodowego z prywatnym. Widoczny jest również rozwój nowej gospodarki zdominowanej przez młode osoby oczekujące dopasowania ofert pracy do wyzwań współczesności i indywidualnego sposobu życia – twierdzi Arkadiusz Jankowski, współwłaściciel Agencji Work Room.

Firmy, które stawiają na najlepszych, muszą konsekwentnie realizować przemyślane kroki pozwalające utrzymać wartościowych pracowników. Zapewnienie odpowiedniej ścieżki kariery, inwestowanie w rozwój i podnoszenie kwalifikacji pracowników oraz możliwość zmiany specjalizacji w ramach struktury firmy stanowią o jej dużej konkurencyjności w stosunku do innych pracodawców, którzy nie oferują podobnych rozwiązań. Z drugiej strony umiejętność przystosowania się do zmiennych sytuacji, otwartość na nowe umiejętności stają się pożądanymi cechami, których oczekuje się od aplikujących kandydatów.

Alternatywa dla e-maila

Z racji coraz liczniejszych obowiązków i ograniczonego czasu na ich realizację szczególnie cenimy sobie sprawną komunikację. Znacznie częściej i chętniej wybieramy krótkie wiadomości tekstowe niż rozmowy telefoniczne czy e-mail. Ułatwienie w tym zakresie przynoszą nam rozmaite platformy internetowe, jak WhatsApp czy Messenger. Nadal jednak w procesie rekrutacji firmy w głównej mierze opierają się na wiadomościach e-mail. Preferencje kandydatów wykazują jednak, że mają oni inne oczekiwania dotyczące komunikacji z obecnym czy potencjalnym pracodawcą.

Angażujące doświadczenia

Kolejny istotny aspekt, który ma niebagatelne znaczenie na linii pracownik – pracodawca, dotyczy sfery employee experience. Dokładnie chodzi tu o samopoczucie i stosunek zatrudnionego do organizacji, w której funkcjonuje na przestrzeni dłuższego czasu. Sposób zarządzania w firmie, atrakcyjność oferty, budowanie zaangażowania pracownika to istotne elementy, które kształtują doświadczenia pracownicze. Wszystko to są wskaźniki mierzalne, które za sprawą sztucznej inteligencji i algorytmów pomagają sprawdzić, jak konkretny czynnik wpływa na kondycję firmy. Spójność działań firmy z wartościami, które deklaruje, pomaga zachować uczciwość i transparentność względem pracowników.

Wiele trendów to zjawiska złożone, które wywołują mieszane emocje wśród specjalistów. Przykładem jest sztuczna inteligencja, która z jednej strony budzi ogromny niepokój, a z drugiej wnosi duży potencjał. Trudno ocenić, czy automatyzacja procesów biznesowych naruszy porządek społeczny, czy może sprawdzi się scenariusz, według którego da ona szansę milionom ludzi. W wersji optymistycznej nowa technologia pozwoli pracownikom uwolnić się od powtarzalnych czynności, motywując do zdobywania nowej wiedzy i poszerzania horyzontów zawodowych poprzez uczenie się zupełnie nowych rzeczy. Sztuczna inteligencja może generować sporo nowych miejsc pracy, wpływać na powstawanie nowych stanowisk i ról zawodowych. Omawiane zjawisko nie jest ani dobre, ani złe.

Pewne jest jedynie to, że postęp jest procesem nieuniknionym, a jego skutki są zależne od tego, jak zostanie spożytkowany.

Technologia jest właściwie wykorzystywana wówczas, gdy ludzie potrafią umiejętnie ją spożytkować. Sens wdrażania innowacyjnych narzędzi, rozwiązań, platform przekłada się na świadomość pracowników, którzy chcą zmian i udoskonaleń oraz są na nie gotowi. Pracownicy powinni uczestniczyć we współtworzeniu pomysłów, projektów nowych rozwiązań, których będą użytkownikami.

Unikatowe kompetencje człowieka nigdy całkowicie nie zostaną zastąpione przez roboty.

Piotr Leleń
dyrektor ds. Public Relations, Work Room Sp z o.o.
piotr.lelen@workroom.com.pl

Sam talent to stanowczo za mało, konieczna jest ciężka praca.

Agnieszka Radwańska

Pobierz wydanie 12/2019

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.