Pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz

Efekt pierwszego wrażenia trwa do trzech minut, przy czym pierwszych kilkanaście sekund to podświadoma ocena człowieka. Nic tutaj nie powinno być przypadkowe: sposób, w jaki wypowiadamy swoje imię i nazwisko, uścisk dłoni, spojrzenie, wygląd, przyjęta postawa i nienaganne maniery. Często te z pozoru błahe elementy naszego wizerunku zewnętrznego decydują o sympatii do osoby, z którą budujemy relacje.

fot. istockphoto

Komunikacja niewerbalna to informacje, które docierają do nas podczas rozmowy. Warto zauważyć, że aż 55 proc. informacji czerpiemy z mowy ciała. Tonacja głosu stanowi zaledwie 38 proc. przyswajanych przez nas wiadomości, a słowa jedynie 7 proc. Współcześni biznesmeni, menedżerowie oraz przedstawiciele innych profesji coraz częściej uświadamiając sobie znaczenie mowy ciała w kontaktach interpersonalnych. Język niewerbalny jest dla ludzi najbardziej autentycznym źródłem danych. Nie został wcześniej zredagowany, nie jest też przepuszczany przez filtry. Jest on całkowicie podświadomy. Najczęściej nie zdajemy sobie sprawy, że go w ogóle używamy.

Mowa ciała

Język ciała jest przyswajalny instynktownie, przez emocje, a nie umysł. Przy tym jest uniwersalny – ruchy, postawa i gesty są zrozumiałe na całym świecie. Dlatego komunikacja niewerbalna ma ogromny wpływ na profesjonalny wizerunek. Wiedza na temat mowy ciała pozwala nam zdobyć kontrolę nad swoim ciałem i emocjami. Słowa i mowa ciała powinny tworzyć całość. Jeżeli mówią to samo, wzmacniają przekaz. Jeżeli nie współgrają ze sobą, informują nas o tym, że nadawca przekazuje dwie różne informacje. Wtedy zazwyczaj odbiorca pomija znaczenie słów i przyjmuje za prawdziwą informację przekazywaną przez mowę ciała. Podczas rozmowy powinniśmy wystrzegać się nadmiernej gestykulacji. Im mniej machania rękami, tym łatwiej o dobry wizerunek. Wyjątkiem może być sytuacja, kiedy prowadzimy konferencje – wtedy gesty i ruchy ciała jeszcze bardziej podkreślają nasze słowa. Gesty mające negatywną wymowę to m.in. trzymanie rąk w kieszeniach, siedzenie w pozycji półleżącej, opieranie rąk na biodrach, opieranie się o ścianę, żucie gumy.

Wygląd

Strój zawsze przemówi jako pierwszy. To pewnego rodzaju wizytówka, dlatego wymaga szczególnej uwagi. Odpowiedni ubiór podkreśla wiarygodność i profesjonalizm. Warto o tym pamiętać, ponieważ jest on wyrazem szacunku dla partnera biznesowego. Dobierając garderobę, zawsze należy mieć na uwadze reprezentowane stanowisko, porę dnia i roku. Odpowiednim strojem dla biznesmena jest klasyczny zestaw – garnitur, koszula, krawat. Wraz z koszulą najbezpieczniej układać go w trójkolorowe kombinacje. Kierując się zasadą – ciemny garnitur, nieco jaśniejszy krawat i najjaśniejsza koszula. Kobieta powinna pamiętać o klasycznych krojach, kolorach, zakrytych ramionach i pełnych butach. Żadna frywolność oraz strój budzący dwuznaczne skojarzenia nie będzie budził zaufania.

Przedstawianie się

W Polsce zasadą jest podawanie imienia przed nazwiskiem. Witając się czy przedstawiając, zarówno kobiety jak i mężczyźni powinni wstać. Swoje personalia wymawiamy powoli i wyraźnie.

Uścisk dłoni

Przedstawienie się powinno być poprzedzone uściskiem dłoni. Trwa on mniej więcej tyle, ile powiedzenie sobie „dzień dobry”. Należy unikać przedłużania uścisku aż do końca wzajemnej prezentacji. Gest ten to jedyny kontakt fizyczny, na który możemy pozwolić sobie w biznesie, i warto go opanować do perfekcji. Prawidłowy uścisk dłoni musi być naturalny i zdecydowany – nie może być ani za silny, ani wiotki. Zapoznanie się z zasadami savoir-vivre’u oraz praca nad wizerunkiem mogą pomóc w odniesieniu sukcesu zawodowego. Za granicą manipulacja strojem oraz wyglądem jest powszechna. Klient najpierw kupuje ciebie, a dopiero potem twój produkt. Warto dbać o te obszary, które budują i utrzymują profesjonalny wizerunek.

Małgorzata Kopczyk
specjalista w dziedzinie etykiety, trener biznesu, właścicielka firmy szkoleniowo-doradczej Krawat i Muszka

Myślę, że każdy sportowiec, czy mówi o tym, czy nie, jest patriotą.

Czesław Lang

Pobierz wydanie 09/2019

Zobacz również

Onboarding metodą design thinking

Kluczem do procesu jest skupienie się na potrzebach nowego pracownika. Skoncentruj się na tym, co on czuje, czego doświadcza i czego potrzebuje w pierwszych dniach, tygodniach i miesiącach pracy. Gdy już to zrozumiesz, dopiero wtedy zastanawiaj się, jak spełnić jego oczekiwania. I co najważniejsze, nie rób tego w pojedynkę.

Marka przyciąga najlepszych

Dobór pracowników na odpowiednie stanowiska i pozyskiwanie z rynku największych talentów to głównie zadanie dla działów HR lub HR Business Partnerów, którzy prześcigają się w coraz to ciekawszych ofertach pracy i dodatkowych benefitach, aby tylko zyskać w oczach najlepszych kandydatów i pracowników. Standardem stały się służbowe samochody, laptopy, wyjazdy integracyjne, karnety na siłownię... A szef? Czy osoba przełożonego może być wartością dla przyszłego pracownika?

Nie tylko doświadczenie decyduje o zatrudnieniu

W dzisiejszych czasach panuje przekonanie, że aby zdobyć pracę trzeba posiadać odpowiednie kwalifikacje i bogate doświadczenie zawodowe. Mimo wszystko zdarza się tak, że po spełnieniu wszystkich wymagań kandydat nie dostaje pracy, co zatem przesądza o zatrudnieniu?

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.