Nowy rynek pracy dla tzw. młodych generacji

Prognozy dotyczące zmian na rynku pracy są dość mocno niestabilne i mało konkretne. Z jednej strony dane GUS nie oddają skali realnego bezrobocia, z drugiej najbliższe miesiące pokażą realną skalę zjawiska. Wakacje to zapewne będzie trudny czas dla wszystkich stron rynku pracy.

rys. istockphoto

Kończące się okresy wypowiedzenia, cięcia kosztów i redukcję w firmach powodują, że też rynek pracy zaczyna wkraczać w swoisty świat VUCA. Rzeczywistość VUCA - rzeczywistość zmienna, nieprzewidywalna, niejednoznaczna i złożona. Te cztery określenia bardzo trafnie określają obecną sytuację na rynku pracy.

Młode generacje na rynku pracy, którego nie znają

Młode generacje (pokolenie Milenium i Z) wkraczały na rynek pracy, który był rynkiem pracownika. Chociaż w tej kwestii część specjalistów ma podzielone zdanie, to fakt jest taki, iż praca była dostępna. Firmy borykały się z dużą fluktuacją i rotacją kadr, a działy HR inicjowały coraz to nowe rozwiązania, aby zatrzymać talenty w organizacji. Dziś rynek pracy to właśnie rynek pracy VUCA. Zmienny i nieprzewidywalny zarówno dla młodych generacji jak i dla pracodawców, którzy planują działania krótkoterminowo i każdego tygodnia obserwują zmiany, które dzieją się w danej branży.

Młode pokolenia mają różne doświadczenia na rynku pracy, jednak z całą pewnością można stwierdzić, że brak im doświadczeń z taką sytuacją, kiedy to tej pracy jest mniej, jest gorzej płatna, a kandydatów na jedno miejsce jest wielu.

Jednocześnie pracodawcy nie są w stanie proponować już tak atrakcyjnych pakietów socjalnych, benefitów, jak i samych wynagrodzeń. Obecnie wartością na rynku pracy jest praca w stabilnej firmie, która pomimo kryzysu dalej się rozwija i utrzymuje trend wznoszący.

Nowa rzeczywistość – nowe kompetencje

Obecna sytuacja i zmiany, które na wszystkich stronach rynku pracy wymusił kryzys związany z COVID powodują, iż biznes potrzebuje pracowników o zupełnie nowych kompetencjach. Kryzysowe warunki spowodowały, że często całe procesy biznesowe w firmach, zledwie w ciągu kilku dni czy tygodni, przeszły bardzo drastyczne zmiany. A co za tym idzie pracownicy tych firm, też potrzebują nowych umiejętności. Mocną stroną młodych pokoleń jest szybka zdolność adaptacji do zmian oraz umiejętność wykorzystania technologii i innowacyjnych rozwiązań do codziennej pracy.

Częstym zarzutem wobec młodych pokoleń był fakt, iż „oczekują” szybkich rezultatów swojej pracy. Jednak ta ich potrzeba była bardziej związana z wartościami generacyjnymi takimi jak prostota czy też użycie technologii do pracy. Pracodawca zatrudniający młodego pracownika powinien przede wszystkim patrzeć na potencjał i zdolności adaptacyjne, to często jest warunek konieczny do tego, aby dana osoba była efektywna na konkretnym stanowisku.

Kolejną ważną i pożądaną umiejętnością wśród pokolenia Z, czy też pokolenia Milenium jest tzw. praca głęboka, czyli zdolność do koncentracji nad danym zadaniem. Młode generacje są wielozadaniowe, jednak często to nie jest ich najmocniejsza strona. Wielozadaniowość powoduje, iż nasz mózg zbyt szybko się dekoncentruje i rozprasza. Młode pokolenie mają w codziennym życiu bardzo dużo bodźców, co powoduje, że ich mózgi ciągle poszukają „dodatkowych atrakcji”. Takie funkcjonowanie nie sprzyja koncentracji czy też tzw. pracy głębokiej. A to właśnie zdolność do zagłębienia się w jedno zadanie będzie decydować o szybkości pracy i wydajności. Obecnie firmy potrzebują efektywnych i szybkich działań z dużym naciskiem na jakość. Błędy nie będą przez rynek tak łatwo wybaczane jak jeszcze przed kryzysem, konsekwencje potknięć mogą być dla danej firmy bardzo bolesne.

Sami pracodawcy powinni skoncentrować się na liderach w zespołach. To oni mają autentyczny wpływ na poziom motywacji i zaangażowania oraz na tzw. ducha zespołu.

Skuteczny lider w świecie VUCA to taki, który zdaje sobie sprawę i akceptuje to, że nie może być ekspertem w każdej dziedzinie, a ludziom należy zaufać. Współczesny lider musi odejść od autokratycznego stylu zarządzania. Liderzy i przywódcy epoki COVID muszą nauczyć się współuczestniczącego zarządzania. Przywództwo daje rezultaty, jeśli odpowiada aktualnym trendom rynku, jeśli jest dostosowane do potrzeb ludzi i realiów biznesu. Nie da się tkwić w starych schematach i mówić, że młodzi pracownicy są leniwi i roszczeniowi, a cały świat jest opętany mediami społecznościowymi i technologią. Skuteczny, współczesny lider musi być „zwinny”, łączyć w sobie różne modele i koncepcje zarządzania oraz być elastyczny. Lider przyszłości to osoba, która rozumie współczesny świat.
Świat tak bardzo pędzi do przodu i tak bardzo się zmienił, że to, co działo się wczoraj lub dziś, jutro będzie nieaktualne.

Milenials i Zet szuka pracy – nowa rzeczywistość

Pracownicy młodych pokoleń, którzy obecnie poszukują pracy powinni też zmienić podejście do samego sposobu szukania nowego miejsca zatrudnienia. Nie warto czekać, aż na portalu z ofertami pracy pojawią się nowe ogłoszenia. Warto aktywnie poszukiwać pracy, kontaktować się bezpośrednio z pracodawcami i rekruterami. Jednak pracownicy powinni na nawo określić swoje oczekiwania, zarówno finansowe jak w zakresie benefitów, czy też pakietów socjalnych.

Część pracodawców już zaczyna narzekać, iż pomimo wielu ofert ze strony kandydatów mają trudności z zatrudnieniem.

Trudna sytuacja na rynku pracy wywiera presję na wszystkich. Sami pracodawcy w zupełnie nowy sposób powinni podejść do zarządzania procesami rekrutacyjnymi. Pracownicy działów personalnych obecnie w większości procesów rekrutacyjnych są zalewani bardzo dużą ilością cv od kandydatów.

Jak w tym gąszczu ofert wybrać potencjalnych kandydatów do kolejnych etapów? Warto na nowo zrewidować oczekiwania i precyzyjnie komunikować się z rynkiem pracy tak, aby oferta pracy pokazywała bardzo konkretnie jakie potrzeby ma w danej chwili pracodawca. Widocznym trendem jest to, iż coraz częściej pracodawcy ujawniają w ogłoszeniach warunki finansowe. Na pierwszy plan zaczyna wybijać się transparentność i przejrzystość, a to przyniesie korzyści i dla pracowników i dla pracodawców. Warto też pamiętać, że dla młodych pokoleń w dalszym ciągu pewne rzeczy są niezmienne. To nie benefity wpływają na ich poziom zaangażowania i motywacji. Dla zetów i milenialsów dalej ważny jest szef i relacje z nim. Chcą się rozwijać i nabywać nowe kompetencje oraz chcą dzielić się z organizacją opinią i informacją zwrotną. I to dla pracodawców jest bardzo dobra wiadomość, bo właśnie ten czas, który mamy to czas na zmiany, usprawnienia i zupełnie świeże spojrzenie na dotychczasowe procesy. Należy pamiętać, że to co zabija zaangażowanie młodych pokoleń ( nawet w czasach kryzysu) to mikrozarządzanie.

Trudny czas wychodzenia z kryzysu to zupełnie nowe warunki – i dla młodych pokoleń, ale też dla samych pracodawców.

Dominika Maciołek
właścicielka firmy doradczo-szkoleniowej GENWHY oraz autorka książek Niepokorne pokolenie Milenium i #Lider po raz pierwszy. Ekspertka w zakresie zarządzania różnorodnością pokoleniową
dominika.maciolek@genwhy.pl

Warsztat i rzemiosło ponad wszystko.

Adam Sztaba

Pobierz wydanie 07_08/2020

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.