Nowoczesne technologie w służbie rekrutacji

Aby skutecznie wyszukiwać kandydatów, rekruterzy muszą wykorzystywać nieoczywiste rozwiązania i poszerzać zakres stosowanych do tego narzędzi. Maratony programowania, specjalne aplikacje i platformy czy grywalizacja – które z tych rozwiązań gwarantują pracodawcy wyłonienie idealnego pracownika?

fot. freepik

Tradycyjne CV jest wyczerpaną formułą, która nie pokazuje wielu ważnych rzeczy o pracowniku -  jego mowy ciała, zaangażowania i przekonania do tego, co prezentuje. Ponad 90% naszych rekrutacji przeprowadzamy wyszukując kandydatów na LinkedIn oraz grupach/forach dedykowanych, skupiających profesjonalistów, na których umieszczamy nasze wideo-ogłoszenia o pracę. W przyszłości to pracownicy będą przygotowywać swoje wideo CV i rozsyłać je potencjalnym pracodawcom, co na zachodzie jest coraz powszechniejsze. Niemal standardem stały się wideokonferencje zamiast rozmowy rekrutacyjnej w cztery oczy. Jest to niezbędne biorąc pod uwagę braki rąk do pracy w takich dziedzinach jak na przykład IT, wymagających poszukiwania pracowników nieraz dosłownie na drugim końcu świata.

Pokolenia Y i Z, czyli ludzie dorastający w świecie szybko rozwijających się technologii lub całkowicie nimi otoczeni, wywierają duży wpływ na zmiany w środowisku zawodowym. Przekłada się to nie tylko na wymagania stawiane pracodawcom, takie jak chęć rozwoju i duża niezależność, ale także na same procesy poszukiwania pracownika. Ich pragmatyzm i szybkość działania skracają cały proces rekrutacyjny. Rekruter uzyskuje wgląd w najważniejsze informacje o pracowniku często zanim jeszcze otrzyma jego CV, minimalizując zaangażowanie kandydata na pierwszych etapach poszukiwań.

Obecnie na rynku sytuacja wygląda zupełnie odmiennie niż na początku millenium. Teraz rekruter nie przedziera się przez setki nadesłanych CV, a sam musi odnaleźć kandydata, którego może przedstawić klientowi. Rekruterzy poruszają się w naturalnym środowisku kandydatów – na forach internetowych, w grupach tworzonych w social mediach, na wydarzeniach specjalnych. Jest to niezbędne, ponieważ często nie szukają oni aktywnie nowej pracy i nawet przy odpowiednim pozycjonowaniu oferty zatrudnienia, nie zaproponują swojej kandydatury. Stąd tak ważne jest budowanie bazy danych przechowywanych w chmurze, do których dostęp będą mieli pracownicy z oddziałów na całym świecie. Być może pracownik, który nie przeszedł rekrutacji na wybrane stanowisko, okaże się doskonałym kandydatem za pół roku lub w zupełnie innej dziedzinie?

Najbardziej unikatowe rozwiązania są obecnie wdrażane przy poszukiwaniu specjalistów IT. Firmy wykorzystują grywalizację, czyli stworzenie nowej gry lub złożonego zadania, podczas którego kandydat zaprezentuje swoje umiejętności, jednocześnie rozwiązując pojawiające się zagadki i misje. Powszechne stają się hackathony, czyli trwające najczęściej po kilkanaście lub kilkadziesiąt godzin (choć mogą trwać również kilka dni) maratony opracowania rozwiązania problemu z zakresu programowania, w którym udział biorą specjaliści IT, twórcy interfejsów lub grafik. Pozwala to w krótkim czasie poznać faktyczne umiejętności kilku lub kilkunastu kandydatów jednocześnie oraz zaprezentować firmę jako nowoczesną i otwartą na nowe możliwości.

W projektowaniu podobnych rozwiązań tkwi ogromny potencjał. Dla pracownika – bo od razu może zaprezentować swoje zaangażowanie, umiejętności pracy w grupie lub zdolności analityczne, oraz dla pracodawcy – który jednocześnie przygląda się sposobom, w jaki kandydaci podchodzą do wyzwań.

Oczywiście cały czas odbywają się targi pracy, pozwalające spotkać się w zamkniętym gronie specjalistów i pracodawców. Rekruterzy poszukujący talentów powinni brać aktywny udział nie tylko w branżowych konferencjach, ale również uczestniczyć w tematycznych dyskusjach na portalach społecznościowych i mieć rozeznanie w treściach pojawiających się w serwisach skupiających wokół siebie potencjalnych pracowników. Praca dla młodych ludzi jest również częścią ich stylu życia – chcą wiedzieć, jakimi wartościami kieruje się firma, kim są jej pracownicy i czy dzieli ich wspólny światopogląd. Te kwestie nigdy nie były ważniejsze, niż właśnie teraz, szczególnie dla młodych pokoleń. Warto mieć to na uwadze, planując strategię wizerunkową firmy.

Anna Kowalczyk
dyrektor Fyte

Zawsze mówiłam, że możesz wszystko, tylko przestań się bać.

Agnieszka Rylik

Pobierz wydanie 07-08/2019

Zobacz również

Kandydat a firmowe DNA

Koszty nietrafionej rekrutacji spędzają sen z powiek niejednemu rekruterowi. Często zadajemy sobie pytania, co mogliśmy zrobić lepiej, co usprawnić, aby kandydat został w firmie po okresie próbnym i z sukcesem realizował swoje zadania. Jedna z odpowiedzi tkwi w kulturze organizacyjnej naszej firmy i umiejętności dopasowania do niej kandydatów.

Crowdsourcing w rekrutacji

Crowdsourcing to pojęcie, które w świecie opartym na Internecie i gospodarce współdzielenia jest odmieniane przez wszystkie przypadki. Na tym właśnie fenomenie budują swoją potęgę takie platformy jak Uber czy AirBnB. Siłę internetowego tłumu wykorzystuje się dziś jednak na wielu innych obszarach. Ostatnio crowdsourcing zaistniał także w branży rekrutacji.

Praktyki letnie – szanse i wyzwania

Okres wiosenny to czas, w którym w wielu organizacjach pojawia się temat praktyk letnich dla studentów. Czasami wynika on z potrzeby samych pracowników. Często jednak programy stażowe pozostają w gestii działu HR, który powinien patrzeć na nie z szerszej perspektywy.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.