Nie tylko doświadczenie decyduje o zatrudnieniu

W dzisiejszych czasach panuje przekonanie, że aby zdobyć pracę trzeba posiadać odpowiednie kwalifikacje i bogate doświadczenie zawodowe. Mimo wszystko zdarza się tak, że po spełnieniu wszystkich wymagań kandydat nie dostaje pracy, co zatem przesądza o zatrudnieniu?

fot. istockphoto

Podstawą zatrudnienia przestało być wyłącznie wykształcenie oraz doświadczenie zawodowe. Obecnie w procesie rekrutacji bardziej liczy się osobowość kandydata i to, czy pasuje on do kultury danej organizacji. Już na etapie rekrutacji stosuje się pytania sprawdzające zachowanie kandydata. Niektóre z nich są nie do końca związane z tym, czym osoby mają się zajmować. Rekruterzy na podstawie odpowiedzi wyciągają wnioski, jak osoba zachowywała się w konkretnej sytuacji i jakie przejawia cechy charakteru.

Trzy cechy kandydatów, na które rekruterzy często zwracają uwagę podczas rozmów kwalifikacyjnych.

Zaangażowanie

Kandydaci, którzy są zaangażowani w swoją pracę, chętniej zdobywają informacje, mają większe pojęcie o nowościach w branży i pogłębiają wiedzę na jej temat (nawet we własnym zakresie). Rekruterzy często zadają pytania, co kandydat ceni w swoim zawodzie, z czego jest szczególnie dumny w obecnej pracy, a także oceniają jak przygotował się on do spotkania bądź, czy i w jaki sposób pozyskał informacje o firmie, w której stara się o posadę. Tego typu pytania pomagają sprawdzić podejście oraz przygotowanie do procesu rekrutacyjnego. Jeżeli okaże się, że dana osoba nie ma poczucia satysfakcji i zadowolenia z wykonywanych obowiązków, możliwe jest, że kandydat będzie podchodził do realizowanych zadań bez oczekiwanego zacięcia. Ciekawym testem, sprawdzającym umiejętności i zaangażowanie, jest Assessment Centre - sesja, podczas której kandydaci wykonują określone zadania osadzone w biznesowej rzeczywistości (niekoniecznie związane z przyszłymi obowiązkami), które pozwalają dokonać zobiektywizowanej oceny kompetencji. Dzięki temu rekruter sprawdza posiadane przez kandydata umiejętności i podejście do zlecanych mu zadań. Pamiętajmy, że zaangażowanie to również podejście do rozmowy rekrutacyjnej – kandydat może spytać rekrutera  np. o plany rozwojowe firmy względem danej sytuacji rynkowej, jak i rozwoju działu, do którego aplikuje. Takie pytania pozwolą zaprezentować się jako prawdziwie zaangażowany kandydat, zainteresowany pracą w tej, a nie innej firmie.

Lojalność

W dzisiejszych czasach pracodawcy szukają lojalnych pracowników. Często podczas procesu rekrutacyjnego sprawdzane jest to, jak kandydat odnosi się do obecnego lub byłego pracodawcy. Już podczas pierwszego etapu rekrutacji headhunterzy przeprowadzają wywiad kompetencyjny, poprzez który sprawdzają określone predyspozycje kandydatów. Dzięki temu są w stanie zbadać określone zachowania z przeszłości, które mogą rzutować na pracę w nowej firmie. Pytają m.in. o to, na co kandydaci zwracają uwagę przy wyborze pracodawcy lub co jest dla nich ważne poza aspektem finansowym. Pozwala to ocenić motywację kandydata oraz potencjalne wspólne wartości, które mogą rzutować na przyszłą współpracę. Jeśli jedyną motywacją kandydata są wyższe zarobki, prawdopodobne jest, że szybciej zmieni on pracę niż pracownik przywiązany do firmy innymi aspektami. Rekruterzy koncentrują się nie tylko na sukcesach kandydata, ale również na sposobie w jaki je osiągnęli. Jeśli pytany sam z siebie, bez przeszkód zdradza tajemnice byłego szefa bądź informacje, które nie powinny wyjść poza organizację, w przyszłości może zrobić to ponownie.

Kreatywność

To cecha, która pomaga osiągnąć wyznaczone cele i jest szczególnie poszukiwana przez rekruterów. Jeżeli chodzi o jej sprawdzenie, powinniśmy być przygotowani na wszystko. Pytania i zadania są często samodzielnie wymyślane przez szefów konkretnych działów, dlatego możemy być pewni, że będą one sprawdzać nie tylko wiedzę z danego obszaru, ale również cechy, które są potrzebne do pracy w zespole czy przy aktualnie prowadzonych projektach. Pamiętajmy, że kreatywność to również sposób w jaki podchodzimy do zadań, rozwiązywania problemów, szukania różnych dróg do osiągnięcia celu. Niektórzy rekruterzy stosują też nieszablonowe pytania, np. „Gdybyśmy teraz zamienili się miejscami, jakie pytania by mi Pan/Pani zadał/a? W tym przypadku warto zastanowić się, co pomogłoby zwiększyć szanse na zatrudnienie. Można poprosić rekrutera o wymienienie cech wyróżniających firmę. Często poruszanym zagadnieniem przez rekruterów jest pytanie o trudne sytuacje z przeszłości, gdzie kandydaci musieli wykazać się nieszablonowym podejściem, aby je rozwiązać. Wszelkiego rodzaju ciekawe projekty, usprawnienia, które mieliśmy okazję realizować z własnej inicjatywy będą świadczyły o naszej kreatywności, ale też zaangażowaniu w wykonywaną pracę. Największym błędem na wykazanie kreatywności jest odpowiadanie na każde pytanie: „nie wiem”, „nie potrafię odpowiedzieć na to pytanie”. Pokazujemy wtedy, że nie potrafimy wydobyć z siebie tej cechy, przez co często jesteśmy skreślani już na pierwszym etapie rozmowy. Warto jest tym samym, przed spotkaniem, dokonać krótkiej autorefleksji i przypomnieć sobie podobne sytuacje, w których musieliśmy zareagować oraz wykazać swoje atuty.

Choć z pozoru niektóre pytania mogą wydawać się kłopotliwe i nie na miejscu, nie są zadawane przypadkowo. Pracodawcy poszukują kandydatów, którzy są nie tylko specjalistami w danych obszarach, ale również odznaczają się wybranymi cechami charakteru. Posiadanie tych cech pomoże nie tylko zdobyć pracę, ale również wpłynie na nasz rozwój zawodowy, jak i osobisty.

Izabela Ostapowicz
konsultant z firmy doradztwa personalnego HRK S.A.

Zawsze mówiłam, że możesz wszystko, tylko przestań się bać.

Agnieszka Rylik

Pobierz wydanie 07-08/2019

Zobacz również

Nowoczesne technologie w służbie rekrutacji

Aby skutecznie wyszukiwać kandydatów, rekruterzy muszą wykorzystywać nieoczywiste rozwiązania i poszerzać zakres stosowanych do tego narzędzi. Maratony programowania, specjalne aplikacje i platformy czy grywalizacja – które z tych rozwiązań gwarantują pracodawcy wyłonienie idealnego pracownika?

Crowdsourcing w rekrutacji

Crowdsourcing to pojęcie, które w świecie opartym na Internecie i gospodarce współdzielenia jest odmieniane przez wszystkie przypadki. Na tym właśnie fenomenie budują swoją potęgę takie platformy jak Uber czy AirBnB. Siłę internetowego tłumu wykorzystuje się dziś jednak na wielu innych obszarach. Ostatnio crowdsourcing zaistniał także w branży rekrutacji.

Praktyki letnie – szanse i wyzwania

Okres wiosenny to czas, w którym w wielu organizacjach pojawia się temat praktyk letnich dla studentów. Czasami wynika on z potrzeby samych pracowników. Często jednak programy stażowe pozostają w gestii działu HR, który powinien patrzeć na nie z szerszej perspektywy.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.