Kandydaci czytają opinie o pracodawcach

Od kilku lat na rynku pracy widoczne jest przesunięcie wskazówki w stronę kandydatów i pracowników. Tylko w 2017 roku bezrobocie spadło o 2 p. p., osiągając na koniec grudnia wartość 6,6 proc. Taka ewolucja sprawiła, że w coraz większej ilości branż to nie kandydat poszukuje nerwowo firmy, w której mógłby znaleźć zatrudnienie. Teraz przedsiębiorstwa konkurują między sobą o uwagę wykwalifikowanych specjalistów. Ci mogą pozwolić sobie na selekcję pracodawców.

Coraz częściej ma miejsce sytuacja, w której czynnikiem decydującym o podjęciu współpracy (lub nie) z daną firmą okazuje się perspektywa postrzegania jej przez pracowników. Najlepszym odzwierciedleniem tego są opinie użytkowników związanych z danym przedsiębiorstwem. Pozwalają one odróżnić firmy, dla których zadowolenie pracowników jest istotną kwestią, od tych, które tylko się za takie podają.

Wymieniają się opiniami w sieci

Faktem jest, że 85 proc. kandydatów sprawdza opinie o firmie, do której aplikuje, zanim wyśle CV, co potwierdza badanie zrealizowane przez serwis GoWork.pl w terminie 20.12.2017 – 07.01.2018 na grupie ponad 14 tys. respondentów. Wynika z niego, że nie ma dużego znaczenia płeć osoby zapoznającej się ze zdaniem użytkowników. Opinie sprawdza 84,1 proc. kobiet i 87,7 proc. mężczyzn. Najchętniej opinii o pracodawcach poszukują osoby w przedziale wiekowym 26-35 lat oraz 36-45 lat. Połączenie młodego wieku i często bogatego już doświadczenia zawodowego czyni z nich wartościowych pracowników. Między innymi dlatego, będąc świadomymi wagi swoich kompetencji, w większym stopniu niż inne grupy, poszukują wiarygodnych opinii o przedsiębiorstwach, z którymi mogliby rozpocząć współpracę. Dla 73 proc. ankietowanych nadal ważną kwestią pozostaje wynagrodzenie, a na znaczeniu zyskują także inne, pozapłacowe aspekty kooperacji z pracodawcą. Dla siedmiu na dziesięciu odpowiadających istotne są jasno określone zasady współpracy. Nieco ponad połowa przywiązuje dużą wagę do możliwości rozwoju zawodowego.

Atutem serwisów – opinii o pracodawcach stanowi możliwość anonimowego wystawienia recenzji. W serwisach można podać dane, dokonać rejestracji, ale przeważają opinie anonimowe. Użytkownik ukrywający personalia nie obawia się nagany bądź utraty pracy. Dochodzi wtedy pewność, że opinia jest autentyczna.

Jak wynika z obserwacji zaistniałych tendencji, polscy pracownicy znacznie częściej piszą o sprawach negatywnych, zdecydowanie rzadziej o pozytywnych. Pewne znaczenie ma mentalność kraju, z którego opiniujący pochodzą. W USA wśród pracowników istnieje większa świadomość własnych praw, możliwe, iż tamtejsi pracownicy są lepiej chronieni przez prawo. Jako domniemaną przyczynę zmiany myślenia polskich kandydatów, należy podać zwrot ustrojowo-pokoleniowy. Na portalu rośnie liczba użytkowników korzystających z mobilnej wersji strony, co wskazuje na obniżenie wieku zatrudnionych. Poziom bezrobocia spada, zatem powstaje zjawisko rynku pracownika, a ten jest coraz młodszy, ma tendencję do oceniania wszystkiego, wystawiania recenzji, rekomendowania natychmiast. Dostrzegalnie wzrasta liczba komentarzy i zarejestrowanych na portalu użytkowników. GoWork odnotował dotychczas 3 mln opinii i ok. 2,5 mln wejść w miesiącu, co pokazuje realną skalę zainteresowania.

Pracodawcy wchodzą w interakcję

Nowym trendem jest też coraz większy poziom zaangażowania pracodawców przy wchodzeniu w interakcje z użytkownikami. Rośnie ich świadomość, że muszą się zmienić, jeśli chcą odpowiedzieć na konkretne potrzeby młodszego pokolenia na rynku pracy i wygrać w ten sposób z konkurencją. Rynek employer brandingowy naciska pracodawców, by przeformowali coś wewnątrz. Powoduje to szereg zmian w tym środowisku: organizowane są eventy jednoczące pracowników, wystrój biura tworzy się z myślą o nich.

Millenialsi i generacja Z chcą mieć wpływ na miejsce pracy, a to powoduje, że w pewien sposób przywiązują się do niego, bardziej lubią swoje zajęcia, mogą się lepiej organizować, rozwijać. Informacje zebrane na platformach o pracodawcach dają szeroki ogląd sytuacji i nakierowuje na rzetelne firmy spełniające kryteria kandydatów.

Serwisy o pracodawcach wpływają na kreowanie wizerunku, czyli na bieżąco śledzą działania największych firm cieszących się dobrą opinią wśród pracowników, wyznaczających standardy na gruncie employer brandingu. Ważna jest otwarta postawa w stosunku do podwładnych, przywiązanie do dialogu i rozmowy. Wciąż zbyt wiele spółek nie dostrzega wagi komunikacji między członkami poszczególnych kadr. Wiąże się to nieodwołalnie ze słuchaniem tego, co mówi druga strona, wspólnym podejmowaniem decyzji bądź choćby informowaniem pracowników niższego szczebla o planach firmy. Pracodawcy, którym zależy na dobrej i efektywnej współpracy mają szansę umocnić na platformie internetowej swój profesjonalny wizerunek, bazując na pozytywnych opiniach pracowników, jak również wchodząc w dialog z niezadowolonymi użytkownikami.

Michał Szymański
dyrektor operacyjny GoWork.pl

Sam talent to stanowczo za mało, konieczna jest ciężka praca.

Agnieszka Radwańska

Pobierz wydanie 12/2019

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.