Wizerunek firmy – jak go budować z sukcesem?

Wielu przedsiębiorców zastanawia się, czy istnieją sprawdzone metody budowania wizerunku firmy, a także pozycji eksperta, który cieszy się powszechnym szacunkiem. Czy to możliwe, by odnieść sukces w tej materii, a jednocześnie zachować autentyczność? Jaki wpływ ma wizerunek na funkcjonowanie firmy? Czy to prawda, że jak cię widzą, tak ci płacą?

fot. istockphoto

Aby poznać odpowiedzi na te pytania, warto przyjrzeć się kilku istotnym kwestiom. Budowanie wizerunku, określane też mianem personal brandingu, sprowadza się w istocie do jednej podstawowej cechy, jaką jest umiejętność wyróżnienia się na rynku. Liczy się to, aby firma miała do zaoferowania „coś innego” – choćby konkretną specjalizację. Nikt nie jest w stanie być ekspertem od wszystkiego. O wiele skuteczniejszą strategią jest wyspecjalizowanie się w określonej, wąskiej dziedzinie i zbudowanie pozycji eksperta właśnie w tym obszarze. Szacuje się, że aby zostać specjalistą z danego zakresu, należy poświęcić na naukę około dziesięciu tysięcy godzin. Warto zainwestować ten czas w swój rozwój, by w rezultacie przykuć uwagę klienta i spełnić jego potrzeby.

Siła skojarzeń

Co więcej, to istotne, aby osoby, które chcą być postrzegane w roli ekspertów, pokazywały się światu. Warto tworzyć wartościowe treści, zaznaczyć swoją obecność w mediach społecznościowych i dzielić się swoją wiedzą. Przedsiębiorca powinien budzić wśród odbiorców pozytywne skojarzenia z własną osobą lub firmą. Służy temu wiele działań o charakterze promocyjnym: podejmowanie w social mediach tematów związanych z branżą, wykorzystywanie charakterystycznych elementów graficznych i konsekwentne promowanie swoich produktów lub usług. W rezultacie klient, który zacznie poszukiwać eksperta z określonej dziedziny, automatycznie pomyśli o konkretnej firmie.

Nieustanny rozwój

Aby firma zyskała uznanie w oczach klienta, nie powinna ignorować konieczności nieustannego rozwoju, który w przypadku eksperta jest absolutną koniecznością. Nie ma nic bardziej zwodniczego od spoczęcia na laurach, gdy uznamy, że wiemy już wszystko na jakiś temat. Bystrzy konkurenci w mig to wykorzystają, uwodząc klienta innowacjami, których nie był dotąd nawet świadomy. Warto odpowiedzieć sobie na pytanie, jaka metoda zdobywania wiedzy będzie w naszym przypadku najskuteczniejsza. Niektórzy preferują tradycyjne formy edukacji, takie jak szkolenia czy książki, inni stawiaj na webinary, materiały wideo czy aplikacje w telefonie. Co ważne, w dzisiejszych czasach rozwój nie zawsze wymaga inwestowania pokaźnych kwot. Wręcz przeciwnie, wartościową wiedzę coraz częściej można zdobyć za darmo.

Autentyczność popłaca

Budując wizerunek eksperta, warto tworzyć jasną i spójną strategię przekazu. W świecie biznesu często zdarza się, że klient kojarzy firmę lub jej właściciela, nawet jeśli nie miał jeszcze okazji skorzystać z ich produktów lub usług. W dużej mierze przyczyniają się do tego choćby media społecznościowe. W takim przypadku bardzo istotne jest to, aby wyobrażenia klienta pokrywały się z rzeczywistością, co da się zweryfikować już podczas pierwszego spotkania lub transakcji. Właśnie dlatego warto zachować autentyczność, zamiast kreować fikcyjny wizerunek, który nie tylko wprowadza innych w błąd, lecz także może skutkować sporym rozczarowaniem. Marketing buduje wizerunek firmy – dobrze jest przeprowadzać go w zgodzie z samym sobą i nie dodawać sobie cech, wartości czy umiejętności, którymi się nie dysponuje. Jednocześnie należy pamiętać o tym, że budowanie własnej marki i tworzenie public relations jest procesem, a nie czymś, co dzieje się w ciągu jednego dnia.

Przekaz to podstawa

Aby skutecznie budować swój PR, warto przestrzegać kilku określonych zasad. Po pierwsze, należy zastanowić się, na czym właściwie będzie polegać przekaz firmowy i konsekwentnie go promować. Z pomocą przychodzi w tym przypadku skrupulatna analiza działalności firmy, która ma na celu sprecyzowanie głównego profilu jej funkcjonowania. Przedsiębiorca powinien zadać sobie w tej kwestii kilka pytań: „co daję innym ludziom” oraz „jakie problemy rozwiązuję?”. Po ustaleniu strategii warto stworzyć precyzyjną informację na temat firmy, na przykład w formie notki biograficznej, oraz wybrać najkorzystniejsze dla nas medium społecznościowe, w którym będziemy promować swój przekaz. Jednym z największych błędów popełnianych przez przedsiębiorców jest skupianie się na zbyt dużej liczbie mediów jednocześnie. Taka strategia nie tylko pochłania zbyt wiele czasu (a często także pieniędzy), lecz także wprowadza do biznesu zbędny chaos. Warto zadbać także o profesjonalnie wykonaną stronę internetową, na której znajdują się wyłącznie aktualne informacje i dane kontaktowe, oraz o estetyczną wizytówkę, która może stanowić jeden z elementów wyróżniających firmę na rynku.

Oprócz powyższych wskazówek warto mieć na uwadze to, że biznes tworzą ludzie. Klientom zależy na kontakcie z człowiekiem z krwi i kości, a nie z kolejnym botem, który nigdy w pełni nie zrozumie jego potrzeb. Ludzkie podejście, w połączeniu ze wspomnianą wyżej autentycznością i dbałością o spójność przekazu, może dziś zdziałać więcej niż niejedna strategia marketingowa.

Anna Urbańska
Master Trener Structogram Polska
anna@structogram.pl

Porażka zawsze jest świetną lekcją. Wierzę, że ogromne znaczenie ma to, jak sobie z nią poradzimy, od tego w znacznej mierze zależy sukces.

Sylwia Gruchała

Pobierz wydanie 03/2020

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.