Świadome kreowanie wizerunku

Mimo upływu lat – podczas których uczestniczyłam w licznych spotkaniach z kobietami z różnych branż i na różnych stanowiskach – nadal słyszę, że kobiety, zwłaszcza w relacjach biznesowych z mężczyznami, narzekają na lekceważący stosunek względem nich oraz na to, że nie są słuchane, ale oglądane i oceniane. W dzisiejszym świecie biznesu kobiety są świetnie wykształcone, cały czas rozwijają kompetencje, a nadal w wielu przypadkach walczą o właściwą uwagę.

fot. unsplash

Dlatego tak ważne jest budowanie własnego wizerunku w oparciu o kompetencje i profesjonalizm, przy jednoczesnym tonowaniu kobiecości, a co za tym idzie seksualności. Świadome budowanie wizerunku profesjonalisty to przede wszystkim wiedza, mądrze wykorzystywana do osiągnięcia konkretnych celów zawodowych, ale też wzmocnienia naszej pozycji i budowania kariery na przestrzeni lat. Co nas wzmacnia, a co osłabia – oto kilka wskazówek, na które warto zwrócić uwagę, świadomie zarządzając własną garderobą.

Wzory i ozdobniki

Kwiatki, kotki, motylki czy inne dziewczęce motywy to wzory, które dość często wybierają Polki. Takie stylizacje mają w sobie mnóstwo uroku, ale w relacjach biznesowych w odbiorze naszego rozmówcy na pewno będą osłabiać nasz wizerunek. Żadna kobieta, profesjonalistka, nie chce być traktowana jak dziewczynka, a stosując ozdobniki, taki właśnie sygnał będziemy wysyłały.

Jeżeli kochamy wzory, wybierajmy te geometryczne: paski, rąby, koła lub kwadraty, one w swojej graficznej formie na pewno będą wyglądały profesjonalnie, a jednocześnie wizerunkowo będą nas wzmacniały.

Biała koszula

Dla większości z nas biała koszula to podstawa garderoby, z której budujemy nasze codzienne stylizacje. Pamiętajmy jednak, że jeżeli jesteśmy w sytuacji, w której ubiegamy się o nowe stanowisko, a dodatkowo jest to początek naszej drogi zawodowej i nasze CV nie jest jeszcze bogate w doświadczenia, warto wiedzieć, jak podświadomie możemy być odbierane. Biała koszula plus czarne lub granatowe spodnie czy spódnica nawiązują do lat szkolnych, głównie egzaminów. Dlatego podświadomie w takiej stylizacji stawiamy siebie w pozycji osoby egzaminowanej, a nie w relacji partnerskiej.

Moja rada – jeżeli wybieramy białą koszulę, to zawsze z marynarką. W przypadku młodszego pokolenia dodajemy sobie autorytetu i powagi. Tak wykreowany wizerunek na pewno pomoże nam w nowo budowanych relacjach.

Sukienki z białym kołnierzykiem

Ten typ sukienki jest bardzo popularny i lubiany, tak ubrane kobiety spotykam praktycznie we wszystkich branżach. Fakt, jest to niezwykle bezpieczne i klasyczne połączenie, ale niestety niesie ze sobą takie same skojarzenia jak w obydwu wyżej wymienionych przypadkach. Dziewczęcość plus biały szkolny kołnierzyk na pewno nie będą nas wizerunkowo wzmacniać, wręcz przeciwnie. Wyjątek stanowi sytuacja, kiedy nasza pozycja jest ugruntowana i zajmujemy zarządzające stanowisko, wówczas możemy pozwolić sobie na znacznie więcej i świadomie zmiękczając nasz wizerunek, zastosować taki właśnie trik.

Psychologia koloru

Kolor czarny był i będzie kolorem autorytetu. Nie bez powodu jest to kolor wybierany przez instytucje o najwyższym zaufaniu publicznym, takie jak Kler czy Sąd Najwyższy. Kolor czarny daje nam poczucie bezpieczeństwa i mocy. Niestety, w niektórych relacjach może również wytwarzać dystans, o czym zawsze należy pamiętać.

Kolor czerwony to kolor pasji i namiętności, ale też przysłowiowa płachta na byka. To kolor konfrontacji i walki, co możemy zauważyć u większości polityków: na przykład czerwony krawat podczas starć i debat politycznych. Kolor czerwony to również bardzo wyraźne zaznaczenie naszej pozycji i władzy. Dlatego jest tak chętnie i mądrze wykorzystywany przez kobiety na stanowiskach zarządzających i w polityce.

Kolor czerwony wzmacnia wizerunkowo, ale istnieje też pewien haczyk – jeżeli w danym momencie czujemy się osłabione, unikajmy tego koloru. Intensywność i konfrontacyjny charakter tej barwy na pewno przyciągną uwagę wszystkich napotkanych osób, co zawsze należy wziąć pod uwagę. Wówczas warto zadać sobie pytanie: czy jestem na to gotowa?

Kolor szary to przede wszystkim kolor, o którym mówimy w kontekście ,,szarej eminencji”. To kolor, którego właściciel trochę stoi z boku, pewny swoich umiejętności i kompetencji. To kolor, który idealnie sprawdzi się na każdą okazję i w każdych warunkach. To kolor, w którym każda kobieta, niezależnie od wieku, będzie wyglądała niezwykle atrakcyjne.

Pudrowy róż i cielisty to kolory, których w relacjach biznesowych, a zwłaszcza podczas ważnych negocjacji, należy unikać. Wiele badań dowodzi, iż dzieci najchętniej przytulają się do mam, które ubrane są w takie właśnie barwy. O ile w przypadku relacji osobistych jest to bardzo skuteczny zabieg, o tyle w relacjach biznesowych powinnyśmy wziąć pod uwagę, jakie mogą być tego konsekwencje.

Kolor biały to kolor czystości i niewinności, co w niektórych kłopotliwych sytuacjach bardzo może nam pomóc.

Paznokcie

,,Diabeł tkwi w szczegółach” – to określenie potwierdza się zawsze i wszędzie.

W mojej pracy z kobietami interesuje mnie męski punkt widzenia, czyli na co zwracają uwagę panowie w relacjach z kobietami. Niewątpliwie na czołowym miejscu są nasze dłonie i zadbane paznokcie. Panowie jednak negatywnie odbierają wszelkie ozdobniki i modne kolory. Jest to wskazówka, którą na pewno należy wziąć pod uwagę i raczej wybierać kolory stonowane i konserwatywne.

Lakierowane buty

Polki kochają lakierowane buty. W naszej kulturze od zawsze były one synonimem elegancji i szyku. Jeżeli buty lakierowane są na płaskim lub niewysokim obcasie, to na pewno uda nam się zachować takie właśnie wrażenie. Kłopoty zaczynają się z obcasami na co najmniej 15-centymetrowej cienkiej szpilce. Taki but jednoznacznie w podświadomym komunikacie wśród mężczyzn budzi skojarzenia seksualne i erotyczne. Kiedy na ważnym dla nas spotkaniu założymy takie właśnie buty, uwaga płci przeciwnej na pewno będzie skupiona na naszych stopach, a nie treści merytorycznej spotkania. Pamiętajmy o tym, zwłaszcza mając na uwadze to, jaki będzie tego rezultat.

Warto jest dokonywać świadomych wyborów w budowaniu swojego wizerunku, a tym samym marki osobistej. Czasami coś, co w naszym odczuciu wydaje się atrakcyjne i profesjonalne, może okazać się poważnym błędem. Świadomie i mądrze budowany wizerunek na przestrzeni lat to konkretne narzędzie, które na pewno przyczyni się do rozwoju naszego sukcesu: zarówno profesjonalnego, jak i osobistego, o czym zawsze należy pamiętać.

Agnieszka Martyna-Ross
trener, szkoleniowiec, specjalizuje się w dress codzie biznesowym i autoprezentacji
agnieszkamartynaross@gmail.com

Sam talent to stanowczo za mało, konieczna jest ciężka praca.

Agnieszka Radwańska

Pobierz wydanie 12/2019

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.