Świadczenia dodatkowe w sektorze publicznym

Ilu ludzi, tyle powodów. Dotyczy to także czynników, które mają wpływ na wybór pracodawcy. Jednym z nich jest pakiet benefitów. Sektor publiczny, chcąc pozostać konkurencyjnym w walce o pracownika, musi pamiętać o świadczeniach pozapłacowych, które są coraz bardziej popularne w sektorze prywatnym. Co otrzymywali i o czym marzyli pracownicy „budżetówki” w 2018 r.? Czy byli zadowoleni z oferowanych benefitów? Odpowiedzi znajdują się w poniższym artykule.

fot. unsplash

Na wstępie zaznaczmy, że wszystkie analizy, zawarte w tym artykule, są oparte na danych pochodzących z badania „Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników" przeprowadzonego przez Sedlak & Sedlak w 2018 r.

Jedynie 50,6 proc. zatrudnionych w sektorze publicznym zadeklarowało, że ich organizacja oferuje świadczenia dodatkowe. Był to stosunkowo niski odsetek w porównaniu do sektora prywatnego, gdzie wyniósł on 73 proc.

Jakie benefity otrzymywali pracownicy sektora publicznego? Najczęściej uzyskiwanym przez pracowników sektora publicznego świadczeniem były wczasy pod gruszą. Otrzymywało je aż 57 proc. ankietowanych. Na kolejnych miejscach znalazł się benefit w postaci pożyczek na preferencyjnych warunkach (37 proc.) oraz szkolenia i kursy zawodowe (34 proc.).

Wykres 1. Świadczenia dodatkowe najczęściej otrzymywane  przez pracowników sektora publicznego w 2018 roku

O czym marzyli pracownicy „budżetówki”?

Pracowników biorących udział w badaniu zapytaliśmy również o ich preferencje dotyczące benefitów. Upodobania osób zatrudnionych w sektorze publicznym znacznie odbiegały od oferty ich pracodawców. Najbardziej pożądanym benefitem okazał się rozszerzony pakiet opieki medycznej. Przez 50 proc. ankietowanych został on uznany za najbardziej atrakcyjny. Jak widać na poprzednim wykresie, nie był on oferowany przez pracodawców z tego sektora. Na drugim miejscu znalazły się karnety na siłownię i do klubów fitness (21 proc.). Na trzecim – szkolenia językowe (15 proc.).

Wykres 2. Najbardziej pożądane przez pracowników sektora publicznego świadczenia dodatkowe w 2018 roku

Pracowników z sektora publicznego zapytaliśmy także o wartość ich pakietu benefitów. Najwięcej respondentów (43 proc.) otrzymywało benefity o wartości do 200 PLN miesięcznie. Świadczenia, których miesięczna wartość przekraczała 800 PLN, otrzymywało 24 proc. pracowników.

Wykres 3. Miesięczna wartość pakietu benefitów pracowników sektora publicznego w 2018 roku

Satysfakcja z benefitów

Rozbieżności pomiędzy oczekiwanymi a otrzymywanymi benefitami w sektorze publicznym daje odzwierciedlenie w satysfakcji z benefitów. 48 proc. respondentów odpowiedziało, że są zdecydowanie lub raczej niezadowoleni z pakietu świadczeń, który otrzymują. Jest to stosunkowo wysoki odsetek – dla sektora prywatnego wyniósł jedynie 23 proc.

Schemat 1. Satysfakcja pracowników sektora publicznego z oferowanych benefitów w 2018 roku

Blisko 70 proc. zatrudnionych w sektorze publicznym uważało, że oferowany im pakiet świadczeń dodatkowych wypada gorzej lub znacznie gorzej na tle innych organizacji.

Zapraszamy na stronę wynagrodzenia.pl, gdzie będą mogli Państwo wziąć udział w badaniu na 2019 rok.

Źródło: Opracowanie na podstawie badania Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2018 roku, Sedlak & Sedlak

Karolina Jurczak
Sedlak & Sedlak

Myślę, że każdy sportowiec, czy mówi o tym, czy nie, jest patriotą.

Czesław Lang

Pobierz wydanie 09/2019

Zobacz również

Zadbaj o czas pracy swoich pracowników

Choć nie ma dokładnych danych, szacuje się, że spośród prawie 17 milionów aktywnych zawodowo Polaków ponad 20 proc. pracuje zmianowo, a duża część tej grupy również w nocy. Istnieją niezbite i bardzo liczne dowody naukowe na to, że praca nocna stanowi poważne wyzwanie dla organizmu człowieka i jest zagrożeniem dla jego fizycznego i psychicznego zdrowia.

Czy każdy potrzebuje biurka?

Co jest najważniejsze w nowoczesnym biurze? Biurko, gabinet, dobra kawa? Niekoniecznie. Dziś liczą się elastyczność i idealne dopasowanie do potrzeb pracowników. W ciągu ostatnich lat zmieniły się nieco schematy dotyczące wyglądu miejsca pracy.

Zaangażowani i samodzielni pracownicy

Menedżerowie często skarżą się, że podległym im pracownikom brakuje zdolności do samodzielnego podejmowania kluczowych decyzji. Pracownik idealny to według nich ktoś taki, kto z nieustającym entuzjazmem doskonali swoje działania i przez to współtworzy wartość firmy. Jak się jednak okazuje, nie jest łatwo zdefiniować optymalne kryteria takiej samodzielności - zwłaszcza że nie zawsze i nie w każdych warunkach bywa ona cechą pożądaną.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.