Najczęstsze błędy w biznesie

Każdy przedsiębiorca od czasu do czasu popełnia błędy. Niektóre z nich zdarzają się jednak częściej niż inne. W poprzednich dwóch wydaniach miesięcznika ukazała się pierwsza dziesiątka najczęstszych błędów popełnianych w biznesie. Czas na kolejnych pięć.

fot. istockphoto

BŁĄD NR 11: BRAK REKOMENDACJI

Spora część przedsiębiorców zapomina o niezwykle istotnym aspekcie prowadzenia własnego biznesu, jakim jest zbieranie rekomendacji od klientów. Bywa, że są zdziwieni, gdy dopytuje ich o nie kolejny klient, pragnąc upewnić się, że warto kupić dany produkt czy usługę. Tymczasem opinie innych ludzi często są kluczowym elementem składającym się na decyzję zakupową. Po sfinalizowaniu udanej dla obu stron transakcji warto zatem poprosić klienta o napisanie kilku słów na temat nabytego produktu lub usługi. W zależności od rodzaju działalności można także pokusić się o przeprowadzenie wywiadu z klientem lub pozostawienie opinii na profilu w mediach społecznościowych.

Rekomendacje można pozyskiwać na dwa sposoby. Pierwszy z nich zakłada, że przedsiębiorca prosi o nie klienta, a ten z reguły się zgadza – zakładając, że jest zadowolony. Drugi polega na tym, że klient sam wychodzi z taką inicjatywą – a wbrew pozorom, zdarza się to naprawdę często. Dlaczego tak wiele firm nie zwraca się do klientów z prośbą o wystawienie opinii? Powodem jest zwykle strach przed odmową. Warto przełamać ten lęk, ponieważ to właśnie dzięki informacjom zwrotnym mamy szansę usprawnić i rozwijać swój biznes. Dlatego, choć rekomendacje to bardzo pozytywny aspekt budowania wizerunku firmy, dobrze jest także otworzyć się na konstruktywną krytykę, dzięki której dowiadujemy się, co warto zrobić inaczej. Nawet jeśli wyjdzie na jaw, że klient jest niezadowolony z przebiegu transakcji, nadal można o niego zadbać, sięgając choćby po wspomniany w poprzednich częściach cyklu „efekt WOW”. Najważniejsze jest zatem, by praca firmy cały czas podlegała ocenie innych.

BŁĄD NR 12: BRAK BADANIA RYNKU

Zakładając firmę lub wdrażając nowe projekty, warto zadać sobie pytanie, czy na pewno znajdzie się na nie miejsce na rynku. Wielu młodych przedsiębiorców wychodzi z założenia, że skoro coś udaje się innym, z pewnością uda się też im, ponieważ w ich oczach świadczy to o popycie na dany produkt czy usługę. Niestety, nie zawsze jest to tak oczywiste. Właśnie dlatego przed rozpoczęciem konkretnych działań należy upewnić się, czy w danym mieście, kraju lub sytuacji na pewno znajdzie się na nie przestrzeń. Nie sztuką jest tworzyć biznes w obszarze, na którym nie ma jeszcze konkurencji. Trudniej może być w sytuacji, gdy podobne inicjatywy istnieją już na rynku, choć wielu przedsiębiorców zdaje się myśleć inaczej.

Dobrze jest zatem zaczynać z wizją końca. Warto się zastanowić, jak dany biznes ma wyglądać za pięć czy dziesięć lat, ku czemu ma zmierzać, po jakim czasie da się stwierdzić, czy przynosi on pożądane rezultaty. Najtrudniejsza jest w tym przypadku umiejętność zamykania projektów, rezygnacji z tego, co nie przynosi korzyści – nie tylko finansowych, lecz także emocjonalnych. Nabycie tej umiejętności może się okazać kluczowe dla przyszłości firmy – podobnie jak świadomość długofalowych celów biznesowych.

Jeżeli w wyniku odpowiedniej analizy okaże się, że na rynku jest popyt na dany produkt czy usługę, najlepiej wprowadzać go małymi krokami i przez cały czas mierzyć efekty. Jeśli w pewnym momencie przestaną być satysfakcjonujące, najpewniej trzeba będzie zmienić sposób działania lub po prostu zamknąć biznes. To trudne, jednak czasami konieczne, dlatego warto mieć świadomość, że taka sytuacja może się zdarzyć.

BŁĄD NR 13: ZŁE PODEJŚCIE DO SPRZEDAŻY

Temat sprzedaży stanowi wyzwanie dla większości przedsiębiorców. Wielu z nich chciałoby, żeby klient sam od nich kupował, ponieważ sprzedawanie kojarzy im się z natrętną czynnością. Tymczasem wcale nie musi tak być. Co więcej, sprzedaż produktów czy usług jest wręcz niezbędna – nie da się zbudować bez niej biznesu. Ogromną rolę odgrywają w tym przypadku przekonania. Sporo osób wychodzi choćby z założenia, że nie potrafi sprzedawać lub się do tego nie nadaje – a jednak każdego dnia przekonują swoje dzieci czy partnera do zrobienia danej czynności. Czy nie na tym właśnie polega sprzedaż? Wbrew powszechnej opinii nie wiąże się ona tylko z rekomendowaniem danego produktu czy usługi, lecz także z dzieleniem się informacją na temat tego, co sprawdziło się w naszym przypadku. Warto zauważyć, że większość z nas nie ma problemu z szerzeniem opinii innych osób, które przypadły nam do gustu. Podobnie, nie mamy problemu z zachwalaniem produktów lub idei, które nas urzekły. Mamy natomiast problem z tym, by sprzedawać własne produkty i usługi.

Sprzedaż nie jest niczym niestosownym, pod warunkiem, że mamy pewność, że dany produkt będzie dla klienta wartościowy, rozwiąże jego problemy lub sprawi, że poczuje się lepiej. Bardzo istotne jest zatem, by samemu mieć do tego produktu przekonanie. Warto kierować się tą zasadą i pamiętać o tym, że firma, która nie sprzedaje, nie może zarabiać, a to przecież kluczowy cel prowadzenia biznesu.

BŁĄD NR 14: WIZERUNEK PRACOHOLIKA

Część przedsiębiorców wychodzi z założenia, że skoro pracują w biznesie, to inni ludzie powinni widzieć wyłącznie ich biznesową twarz. Prezentują się zatem światu wyłącznie w kontekście pracy, przez co ich otoczenie zaczyna uznawać, że nie ma w ich życiu miejsca na nic innego, choć to często niesprawiedliwa opinia. Właśnie dlatego warto pamiętać o tym, że biznes to także relacje, a każdy przedsiębiorca to w pierwszej kolejności człowiek jak każdy inny. Od czasu do czasu dobrze jest zatem pokazać innym fragment swojej codzienności, tak by budować firmę z ludzką twarzą. Należy przy tym pamiętać, jak ogromną rolę odgrywają dziś media społecznościowe. Wielu biznesmenów musi liczyć się z tym, że potencjalni klienci natrafią na jego profil w internecie, dlatego warto zadbać o to, by to, co tam zastaną, mile ich zaskoczyło. To doskonały sposób na to, aby wzbudzić zaufanie osób, które nie znają nas bezpośrednio. Przemycanie elementów codziennego życia może okazać się w tym przypadku pomocne, każdy z nas jest bowiem całością, na którą składają się aspekty zawodowe oraz osobiste – i właśnie w ten sposób chcą nas postrzegać inni.

BŁĄD NR 15: „O PIENIĄDZACH SIĘ NIE MÓWI”

Kolejnym trudnym tematem jest dla wielu przedsiębiorców obszar finansów. Niektórzy mają tendencję do popadania w myślenie życzeniowe, uznając, że jeśli ich działalność jest także ich pasją, pieniądze przyjdą same. Niestety, prawda jest zgoła inna: pieniądze trzeba zarabiać.

Sporą trudnością mogą się w tym przypadku okazać nasze schematy działania i przekonania dotyczące pieniędzy. Wiele osób nie potrafi poruszyć tematu dotyczącego pieniędzy, wychodząc z założenia, że „o pieniądzach się nie mówi”. Tymczasem to całkowicie normalne, że w zamian za swój czas, wiedzę czy kompetencje oczekujemy od innych zapłaty i warto nauczyć się otwarcie o tych oczekiwaniach mówić. Każdemu z nas pieniądze są potrzebne i bez wątpienia nie pojawiają się same – trzeba na nie zapracować. A żeby na nie zapracować, należy wykonać określone zadanie lub dać innym określoną wartość, za którą są gotowi zapłacić. W tym pomoże z kolei sprzedaż, o której była już mowa powyżej. Tylko dzięki niej pieniądze faktycznie mogą do nas „przychodzić” i nie ma w tym nic niestosownego.

Warto zwrócić uwagę także na powszechną tendencję do walki ceną. Zdecydowanie nie jest to zdrowe podejście. W każdym biznesie nadchodzi moment, kiedy nie można już zejść poniżej pewnej ceny, ponieważ za bardzo ceni się swój czas i energię. Dobrze jest zatem zaprzestać walki ceną, zwłaszcza że i tak zawsze znajdzie się ktoś, kto zażąda za dany produkt czy usługę mniej pieniędzy – choć niekoniecznie będzie to szło w parze z jakością. Dodatkowo warto nauczyć się upominać o pieniądze, które się nam należą – niezależnie od tego, czy mowa o nieopłaconych fakturach, czy zaciągniętych u nas długach. Wiele osób ma tendencję do myślenia, że głupio jest prosić o pieniądze. To błąd. Dobrze jest jasno stawiać granicę i mówić o pewnych rzeczach wprost.

Pozostaje jeszcze aspekt dzielenia się danymi elementami za darmo. Gratisy są mile widziane w każdym biznesie, jednak w pewnym momencie muszą mieć swój kres. Przedsiębiorca sam powinien zdecydować, kiedy zacznie w takim przypadku rozmawiać o pieniądzach. Często klienci sami uznają, że chętnie odwdzięczą się za gratisową wartość otrzymaną od firmy, płacąc za jej za kolejny wartościowy produkt czy usługę.

Świadomość wymienionych powyżej błędów może uchronić przedsiębiorcę przed kosztownymi pomyłkami.

Czwarta część artykułu zostanie opublikowana w majowym wydaniu miesięcznika „Benefit".

Anna Urbańska
Master Trener Structogram Polska
anna@structogram.pl

Zawsze mówiłam, że możesz wszystko, tylko przestań się bać.

Agnieszka Rylik

Pobierz wydanie 07-08/2019

Zobacz również

Pokolenie Y a wypalenie zawodowe

Młodzi funkcjonują na rynku pracy z większym dynamizmem niż którekolwiek pokolenie przed nimi. Częste zmiany zatrudnienia, niestabilna sytuacja zawodowa i konieczność nieustannego rozwoju – obawy przed wypaleniem zawodowym (ang. fear of burning out) pojawiają się na długo zanim pracownik zacznie faktycznie je odczuwać.

Pracownicy, którzy zawsze są online

Wyzwaniem towarzyszącym pracodawcom na polskim rynku pracy niezmiennie pozostaje niedobór odpowiednich kandydatów, spadek lojalności pracowników oraz wysokie i precyzyjne oczekiwania – zwłaszcza przedstawicieli najmłodszych pokoleń. Eksperci rynku pracy zwracają jednak uwagę, że kluczowe jest nie tyle odpowiadanie na potrzeby przedstawicieli poszczególnych grup wiekowych, ale dopasowanie firm do cyfrowego świata i potrzeb pracowników przyzwyczajonych do korzystania z technologii na każdym kroku.

Zarobki testerów w branży IT w 2018 roku

Testerzy w branży IT to grupa pracowników odpowiadająca za sprawdzenie i zapewnienie jakości dostarczanego oprogramowania. Weryfikują oni, czy oprogramowanie jest zgodne z założeniami, zanim trafi ono do klienta.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.