Język radości − czy można się go nauczyć?

Już od dawna pracownicy oczekują od pracodawcy czegoś więcej niż tylko atrakcyjnego wynagrodzenia, dofinansowania do sportu czy ubezpieczenia medycznego. Przy wyborze miejsca pracy kandydaci kierują się między innymi tym, czy w danej firmie istnieją: dobra atmosfera, przyzwolenie na różnorodność i swoboda wyrażania siebie, kultura doceniania i przestrzeń do podejmowania decyzji i działań.

fot. freepik

Dzisiejsi pracownicy poszukują takich organizacji, w których po prostu chcą być szczęśliwi. Jak budować kulturę radości i tworzyć szczęśliwe miejsce pracy?

Język radości

Przywykliśmy mówić o radości w kontekście życia prywatnego – to właśnie czas wolny kojarzy nam się z zabawą i szczęściem. Tymczasem potrzeba bycia szczęśliwym dotyczy również sfery zawodowej. Udowodniły to badania przeprowadzone przez HRM Institute na zlecenie AmRest i Universum – aż 94 proc. respondentów potwierdziło, że radość w pracy jest dla nich ważna. Dokładnie to samo powiedzieli nam nasi pracownicy, gdy zapytaliśmy ich o to, co cenią w miejscu pracy, co jest dla nich ważne i co sprawia, że chcą u nas pracować. Dbanie o radość w organizacji jest wpisane w nasze DNA – radość to składowa naszego DNA: bring fun to life to główny cel AmRest, pozytywna energia to jedna z naszych naczelnych wartości, a dodatkowo wierzymy, że Wszystko Jest Możliwe. Zatem radosne miejsce pracy to obietnica, którą składamy naszym pracownikom. Ale co oznacza ona w praktyce? Okazuje się, że definicji radości jest tyle, ilu ludzi. Każdy z nas ma swoją własną. Dla jednych to swobodna atmosfera w pracy, dla innych to możliwości rozwoju bądź elastyczność czasu pracy. Radość kojarzona jest również z atrakcyjnymi benefitami, imprezami integracyjnymi, ale też z docenianiem i możliwością realizacji swoich aspiracji społecznych. Warto pytać pracowników, czym dla nich jest szczęście w pracy, aby odkryć „język radości” w organizacji. Dokładnie to zrobiliśmy w AmRest – nasi pracownicy przede wszystkim utożsamiają radość z rozwojem (możliwości rozwoju, perspektywy awansu, wpływ na kształtowanie ścieżki kariery), przywództwem (wpływ na biznes i na swoją pracę, osiąganie najlepszych wyników, praca z największymi markami) i … miłością (przyjazna atmosfera, docenianie, zaangażowanie społeczne)!

Recepta na radość

Skoro dla każdego z nas szczęście w pracy to coś innego, sposobów na budowanie radosnego miejsca pracy jest również wiele. Aby działania, które podejmiemy, faktycznie budziły w pracownikach poczucie szczęścia, trzeba wysłuchać ich potrzeb. Istnieje wiele metod, które pozwalają odkryć opinie pracowników – możemy sięgnąć po badania opinii, sesje grupowe czy rozmowy indywidualne. To, jaką metodę wybierzemy, zależy od wielkości organizacji, narzędzi komunikacji, otwartości pracowników i chęci dzielenia się tym, co myślą. Niezależnie od tego, w jaki sposób zbierzemy informacje, efekt będzie ten sam: odkryjemy, czy pracownicy są szczęśliwi, co sprawia, że chcą z nami pracować, i dowiemy się, co daje im radość. Gdy posiadamy taką wiedzę, możemy zamienić ją w konkretne działania – takie, które odpowiedzą na oczekiwania pracowników. Jeśli fun oznacza dla nich po prostu zabawę i integrację w pracy, to w tym przypadku ogranicza nas tyko nasza kreatywność. Okazją do zabawy mogą być święta (również te nietypowe), np.: Pierwszy Dzień Wiosny, Dzień Czekolady, Dzień Dziecka czy urodziny pracownika albo ważne dla firmy momenty: jubileusz, dobre wyniki finansowe, osiągnięcie określonej liczby zatrudnionych. Z raportu „It pays to play” opublikowanego przez BrightHR wynika, że wśród tego typu aktywności preferowane są m.in.: casual Friday (25 proc.), imprezy firmowe (21 proc.), stół bilardowy (19 proc.), zwierzęta w miejscu pracy (18 proc.) czy dni masażu (17 proc.). Jeśli radość kojarzona jest z zaangażowaniem społecznym, to w tworzeniu radosnego miejsca pracy sprawdzą się wszelkie działania, które umożliwią pracownikom aktywność wolontariacką. Mogą to być: wspólne sadzenie drzew, remont świetlicy socjoterapeutycznej, charytatywny sponsoring czy bardziej rozbudowane programy grantowe (dofinansowanie projektów społecznych zgłaszanych przez pracowników) i społeczne (np. wolontariat kompetencji). Jeśli fun to rozwój w pracy i poczucie spełnienia, warto zaoferować pracownikom tworzenie i realizację indywidualnych planów rozwoju, szkolenia wewnętrzne i zewnętrzne, możliwość udziału w dodatkowych projektach. Gdy radość to poczucie wpływu na organizację, sprawdzą się wszelkie programy zgłaszania pomysłów na usprawnienia czy nowe produkty i usługi.

Szczęście w pracy − jak je mierzyć?

W AmRest chcieliśmy nie tylko zrozumieć, jak radość definiują nasi pracownicy, lecz także sprawdzić, jaki jest poziom „funu” w organizacji. Dlatego opracowaliśmy własną metodologię mierzenia doświadczeń pracowników zakorzenioną w naszej kulturze i opartą o nasze EVP (ang. Employee Value Proposition, propozycja wartości dla pracownika). FUN Index, bo tak się nazywa metodologia, pozwala nam odpowiedzieć na trzy pytania:

− czy AmRest jest radosnym miejscem pracy?
− czy nasza kultura organizacyjna jest obecna na wszystkich rynkach i we wszystkich markach, i czy pracownicy żyją w zgodzie z naczelnymi wartościami?
− czy pracownicy wierzą, że nasza kultura organizacyjna jest wyjątkowa i są skłonni polecać AmRest jako miejsce pracy?

Opracowaliśmy kwestionariusz, dzięki któremu jesteśmy w stanie odpowiedzieć na powyższe pytania, oraz skonstruowaliśmy konkretne wskaźniki, które pozwalają nam zrozumieć liczby kryjące się za radością w pracy. FUN Index to trzy aspekty:

Ankiety − dzięki nim nasi pracownicy mogą wyrazić własne zdanie o AmReście jako pracodawcy. Przeprowadzamy coroczną ankietę obejmującą 28 pytań oraz kwartalne ankiety skrócone (pulsy) z maks. 10 pytaniami.

Wyniki/Opinie – stanowią źródło wiedzy i danych o pracownikach i ich odczuciach oraz przemyśleniach na temat AmRestu jako pracodawcy. Wyniki są dostępne dla menedżerów i działu HR, ale również dla poszczególnych pracowników.

Działania − znając opinie pracowników, wspólnie pracujemy nad stworzeniem lepszego i bardziej radosnego miejsca pracy. Na podstawie wyników opracowujemy plany działań dla zespołów, ale również każdy pracownik może stworzyć indywidualny plan działania.

Aby wcielić metodologię w życie, stworzyliśmy specjalną platformę, która jest częścią naszego własnego HRIS – Am- Space. Dzięki platformie możliwe jest przeprowadzenie ankiet, analiza wyników opublikowana w postaci przyjaznych dashboardów, stworzenie planów działań i monitorowanie zmian. Za nami pierwsze globalne badania, w którym wzięło udział 58 proc. zaproszonych do wypełnienia ankiety pracowników. To oznacza, że mamy dane pochodzące od ponad 22 000 pracowników! To daje nam wiarygodny obraz radości w organizacji.

Po co to wszystko, czyli czy radość w pracy się opłaca?

Fun w miejscu pracy przynosi korzyści nie tylko pracownikom. Szczęśliwy pracownik to pracownik bardziej efektywny, kreatywny i mający więcej energii. Radość w pracy obniża stres i ogranicza sytuacje konfliktowe. Poza tym pracując w przyjaznym środowisku, zakłada się dobre intencje współpracowników, co umożliwia współpracę, eliminując niezdrową konkurencję. Energia, która wyzwala się w takich warunkach, sprawia, że pracownicy utożsamiają się z firmą i stają się jej ambasadorami, bo wierzą, że w organizacji mogą realizować i spełniać się zawodowo. W miejscu, gdzie pracownicy dobrze się czują i mają okazję dobrze się bawić podczas wykonywania obowiązków, są w stanie pracować intensywniej, zachować spokój podczas kryzysów i na co dzień bardziej dbają o organizację. Dodatkowo zadowoleni pracownicy są zdrowsi. Nie dotyczą ich negatywne skutki stresu, a także zmniejsza się u nich ryzyko zapadania na poważne choroby zawodowe, to z kolei pozwala organizacji zmniejszyć koszty absencji pracowników. Radość z przebywania z kolegami i koleżankami w miłej i przyjaznej atmosferze zachęca do szczerej i otwartej dyskusji i wzajemnego zaufania. Sprawia, że pracownicy lepiej się komunikują i efektywniej współpracują, co stanowi podstawę ich pracy. Zabawa rodzi kreatywność i jest istotną częścią procesu twórczego. Pobudza wyobraźnię pracowników, pomaga w adaptacji i rozwiązywaniu problemów. Radość w pracy przyczynia się do dobrych wyników finansowych i budowania przewagi konkurencyjnej, co szczególnie przekonuje zarządy firm. Szczęśliwy pracownik to bardziej wydajny pracownik – szczęśliwi pracownicy są o 43 proc. bardziej produktywni i aż o 86 proc. bardziej kreatywni [1]. To przekłada się na wyniki finansowe firmy − radosne organizacje zarabiają o 20 proc. więcej niż konkurencja. Zadowoleni z atmosfery w firmie pracownicy są najlepszymi jej rzecznikami na zewnątrz, co poprawia jej wizerunek i przyciąga nowych pracowników – łatwiej i taniej jest rekrutować talenty do organizacji [2]. Aż 97 proc. respondentów w badaniu „Fun at Work Survey 2018” [3] wskazało, że gdy w pracy panuje fajna atmosfera, pracownicy pracują efektywniej. Przyjazne środowisko pozwala także szybciej przezwyciężać problemy i trudności – w radosnych organizacjach Wszystko Jest Możliwe. I tak radość staje się siłą napędową sukcesu biznesowego.

Organizacje przyszłości to szczęśliwe organizacje

Pracodawcy chcący wyróżniać się na rynku pracy i budować przewagę konkurencyjną nad innymi firmami muszą tworzyć organizację opartą na ludziach oraz na unikalnej kulturze organizacyjnej, budującej emocjonalną więź pracownika z pracodawcą. Aby móc zrealizować taki cel, firmy muszą pozostawać w stałym dialogu z pracownikami i podsycać wiążącą ich emocjonalną więź. Ludzi wystarczy tylko do czegoś zainspirować, aby dostrzegli sens swojej pracy. Czasami warto odnieść się do historii firmy i pokazać, że jesteśmy jedną wielką drużyną, w której każdy odgrywa istotną rolę i ma realny wpływ na wynik biznesowy organizacji. Robienie czegoś, co ma sens, nadaje wartość naszemu życiu, a firmy, które otworzą się na budowanie radosnych miejsc pracy, mogą na tym tylko zyskać i uczynić swoich pracowników szczęśliwymi.

Katarzyna Zadrożna
Culture & Communication Global Senior Manager w firmie AmRest
katarzyna.zadrozna@amrest.eu


Przypisy:
1 Źródło: Rport Employer Branding Institute i EY pt. „Cała Polska tworzy idealne miejsce pracy”.
2 http://www.snacknation.com/blog/employee-happiness/
3 Badanie przeprowadzone na zlecenie AmRest przez HRM Institute.

Sam talent to stanowczo za mało, konieczna jest ciężka praca.

Agnieszka Radwańska

Pobierz wydanie 12/2019

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.