Jak zastąpić przerwę na „dymek” w pracy?

Co pracownicy robią w czasie przerwy? Wielu z nich niestety wykorzystuje ją na palenie wyrobów tytoniowych i powiązanych. To moment, w którym mogą odreagować sytuacje stresowe, poznać plotki z życia firmy lub po prostu wyjść poza miejsce pracy. Istnieją jednak ciekawsze alternatywy, przy tym na pewno dużo zdrowsze. Podpowiadamy, jak zastąpić przerwę na przysłowiowego „dymka”.

fot. unsplash

Zwykle palenie służy zaspokojeniu jakiejś potrzeby np. rozładowania napięcia, zapewnienia sobie chwili relaksu. Czasem jednak sięgamy po papierosa rutynowo np. po posiłku, wychodząc z domu, podczas stresowych sytuacji w pracy. Te nawyki można zastąpić innymi.

W ramach projektu „Nie palę, bo…” pokazujemy zdrowe alternatywy, które pomogą zastąpić przerwę na palenie wyrobów tytoniowych i powiązanych. Podstawą jest oczywiście motywacja. Głód nikotynowy da się przezwyciężyć wtedy, gdy zlikwidujemy pozytywne skojarzenia związane z papierosami i uwolnimy nasze myśli od chęci zapalenia. Dostępnych jest wiele metod, które pomogą poradzić sobie z fizyczną i psychiczną potrzebą palenia – mówi Patrycja Kosińska z Departamentu Funduszy Europejskich Pracodawców RP, realizatora projektu „Nie palę, bo…”.

Aktywność fizyczna podczas pracy jest wskazana. Można zrobić kilka prostych ćwiczeń na krześle lub w pozycji stojącej, albo po prostu wybrać się na krótki spacer. W rzucaniu palenia pomagają również zdrowe przekąski. Zielone smoothie, kolorowy sok lub pyszne owoce i warzywa czy pożywna kanapka. W ten sposób zastąpimy głód i zajmiemy myśli czymś przyjemnym. Można również wypić szklankę wody. Odpowiednie nawodnienie wpływa na samopoczucie, metabolizm, cerę, a także koncentrację.

Pracując przy biurku możemy zrobić sobie przerwę na małe porządki – poukładać rzeczy, przetrzeć monitor. To na pewno poprawi nasze samopoczucie. Można też zaplanować dzień. Warto zapisać najważniejsze zadania oraz myśli w kalendarzu. Wtedy udowadniamy sobie, że panujemy nad swoimi obowiązkami. Książka to również dobry pomysł. Czytając inspirującą lekturę podczas 5 minutowej przerwy można się dobrze zrelaksować.

Warto też pilnować swojego oddechu. Krótkie ćwiczenia oddechowe pomogą się odstresować, wzmocnią przeponę i odciążą mięśnie szyi. Wystarczy 5 minut każdego dnia.

Dla kobiet sposobem może być odświeżający makijaż. Zamiast zatruwać cerę dymem papierosowym można zrobić sobie mały zabieg kosmetyczny. Wystarczy wziąć ulubiony krem odżywczy lub po prostu kosmetyczkę z podstawowym zestawem do makijażu.

Dobrym pomysłem jest znalezienie partnera w rzucaniu palenia. Razem można korzystać z przerwy w zdrowy sposób i robić choćby wspólne ćwiczenia. Przy ciągłym braku czasu dla najbliższych, można go wygospodarować właśnie rezygnując z przerwy na „dymek.

Najważniejsze jest natomiast, aby doceniać swoje sukcesy i koncentrować się na korzyściach jakie przynosi rzucenie palenia. Nie warto pozwalać, aby to nałóg rządził naszym życiem.

***

Projekt „Nie palę, bo…” jest realizowany przez Pracodawców RP w ramach programu „Prowadzenie działań ograniczających problem używania wyrobów tytoniowych i wyrobów powiązanych w zakładach pracy”, Działania 4. „Program zwalczania następstw zdrowotnych używania wyrobów tytoniowych i wyrobów powiązanych” Celu Operacyjnego 2. „Profilaktyka i rozwiązywanie problemów związanych z używaniem substancji psychoaktywnych, uzależnieniami behawioralnymi i innymi zachowaniami ryzykownymi” w ramach Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016-2020, ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych będących w dyspozycji Ministra Zdrowia.

 

materiał prasowy

Muzyka jest dla mnie bardzo ważna.

Michał Bajor

Pobierz wydanie 10/2020

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.