Złote zasady informacji zwrotnej

Poczucie bycia docenianym przez innych jest jedną z ważniejszych potrzeb ludzkich. Buduje naszą pewność siebie, daje satysfakcję, potwierdza sensowność podejmowanych wysiłków i jest źródłem najzwyklejszej radości z życia. W świecie zarządzania organizacją jest z kolei źródłem efektywności i lojalności pracowników.

fot. istockphoto

Między innymi z tego powodu umiejętność docenienia powinna znaleźć się w podstawowym repertuarze kompetencji każdego szanującego się menedżera. Jest również zrozumiałe, że część organizacji, szukających źródeł poprawy efektywności ludzi, decyduje się na wzmocnienie właśnie tego elementu. Tworzy się całe systemy „dbania” o rozwój kultury doceniania pracowników, modeluje styl przywódczy i system wartości. Analizując jednak różnego typu rozwiązania i instrumenty dedykowane docenianiu ludzi w organizacji, można zauważyć, że w większości i tak sprowadza się to głównie do informacji zwrotnej udzielanej na każdym szczeblu. Może więc warto przyjrzeć się właśnie zasadom jej udzielania, szczególnie że od sposobu, w jaki daje się (i przyjmuje) tzw. feedback, zależy nie tylko element czucia się docenionym, lecz także całe spektrum innych naszych emocji, a więc także sfera oddziaływania motywacyjnego. Niewłaściwie komunikowana informacja zwrotna może też oddziaływać demotywująco, wywołując wręcz odwrotny skutek – poczucie bycia niedocenianym.

Sześć zasad udzielania informacji zwrotnej w pracy:

Pozytywna intencja

Dobrze jest, gdy przełożony daje wyraz swoim pozytywnym intencjom. Pracownik widzi wówczas, że szef okazuje mu życzliwe wsparcie, że jego słowa nie są formą wyładowania frustracji czy odzwierciedleniem ulotnej refleksji. Nawet jeśli informacja jest  niekorzystna dla odbiorcy, można ją wyrazić w taki sposób,  by pracownik poczuł, że przełożonemu zależy na rozmówcy, że martwi się o niego. Informacja zwrotna powinna służyć potrzebom osoby, która ją otrzymuje, a nie tej, która jej udziela. Informacje powinny być dawane i odbierane jako coś, co ofiarowujesz, a nie jako coś, co narzucasz drugiej osobie. Okazywanie pozytywnego nastawienia do pracownika jest doceniające samo w sobie. Czujemy się dowartościowani – troska drugiego człowieka zwykle oznacza to, że jesteśmy dla niego ważni.

Zajmuj się konkretami.

Uogólnienia, niezależnie od tego, w jak dobrej wierze przedstawiane, są mało przydatne. Mówienie komuś, że jakość jego pracy się poprawiła, jest mało użyteczne. Precyzowanie tego, jak się poprawiła, stanowi o sile informacji zwrotnej. Musi ona być dla pracownika sformułowana na tyle jasno, żeby uniemożliwiała nadinterpretację. Ogranicz się do takiej ilości informacji, którą odbierająca osoba może spożytkować, zamiast takiej, którą chciałbyś przekazać. Jeśli przeciążysz drugą osobę informacjami, będzie miała problem z efektywnym użyciem tego, co dostaje. Konkretyzacja i wskazywanie faktycznych przykładów najsilniej buduje wiarygodność doceniania. Odbiorcy łatwiej jest przyjąć pozytywny sygnał, bo wie, na jakiej podstawie on powstał i jest w stanie sam poddać go ocenie.

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów!

Zaloguj się, załóż konto, zamów bezpłatną prenumeratę
i miej dostęp do wszystkich materiałów na www.miesiecznik-benefit.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się!


Co otrzymasz będąc naszym czytelnikiem?

  • Bezpłatny dostęp do wszystkich materiałów publikowanych na łamach Miesięcznika „Benefit”
  • Bezpłatny dostęp do wszystkich archiwalnych wydań

Dowiedz się więcej o prenumeracie

Paweł Kopijer
prezes 2C Consulting Sp. z o.o.
pawel@2cconsulting.pl

Osiągnięty cel powoduje szczęście i satysfakcję. Im większy wysiłek, tym większa radość.

Małgorzata Wojtaczka

Pobierz wydanie 01/2020

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.