Zarządzanie talentami

Nikola Tesla żyjący w ubiegłym wieku, wynalazca serbskiego pochodzenia, jest uważany za jedną z najbardziej genialnych postaci w historii ludzkości. Efekty jego pracy towarzyszą nam w życiu codziennym. Jego talent mógł ulec zaprzepaszczeniu, gdyby nie został rozpoznany i wspierany przez życzliwe osoby, rodziców, nauczycieli, system edukacji, sponsorów oraz model gospodarczy USA.

fot. freepik

Zanim przyjrzyjmy się, jak obecnie działają systemy zarządzania talentami w organizacjach, warto najpierw zdefiniować, czym jest talent? Słowo talent ma wiele znaczeń, na przykład w starożytności stanowił największą jednostkę miary masy i pieniądza. W sztuce talent stanowi ponadprzeciętne zdolności kierunkowe, gdzie posiadanie określonych kompetencji warunkuje osiągnięcie sukcesu, zatem talent wynika z wybitnych osiągnięć jednostki. Uzdolnienia traktowane są jako wrodzone predyspozycje w dziedzinie intelektualnej, ruchowej, artystycznej, gdzie pojawia się również zdolność szybkiego uczenia się, zatem talenty są wzorcami myślenia, odczuwania oraz zachowania, w naturalny sposób predysponującymi do odbioru i przetwarzania rzeczywistości. Składowymi talentu są: ponadprzeciętne zdolności, obejmujące zdolności ogólne (podwyższony potencjał intelektualny) i zdolności specjalistyczne (w konkretnej dziedzinie); twórczość, pod którą kryje się wrażliwość, emocjonalność, oryginalność myślenia, niekonwencjonalność, podejmowanie nowych problemów, podejmowane ryzyka, tolerancja niepewności i akceptacja zmiany; zaangażowanie w pracę oznaczające wewnętrzną dyscyplinę i pracowitość, fascynację pracą, wytrwałość w dążeniu do celu, wiarę we własne możliwości i skłonność do poświęcania się [1].

Winston Churchill powiedział, że „imperia przyszłości będą imperiami umysłu” ‒ istotnie, coraz większą wartość przedsiębiorstw stanowią aktywa niematerialne, zatem zarządzanie talentami zakłada, że w każdym człowieku drzemie potencjał i należy wypróbować wszystkie dostępne metody, aby go uwolnić. Jednak w pierwszej kolejności niezbędna jest ich identyfikacja, następnie rozwijanie i utrzymanie.

Howard Gardner, twórca teorii inteligencji wielorakich, wyróżnił i sklasyfikował osiem typów inteligencji [2]:

‒ Inteligencja lingwistyczna: osoby z dominującą inteligencją lingwistyczną lubią się uczyć, operując słowem, cenią sobie dyskusje, wykłady, lubią czytać i pisać, tworzą limeryki, ciekawie opowiadają historie, lubią anegdoty.

‒ Osoby o dominującej inteligencji logiczno-matematycznej preferują postrzeganie poprzez zrozumiałe szablony. Działają w sposób uporządkowany i logiczny. Budują cele w sposób sekwencyjny.

‒ Rytm i muzyka wspierają procesy uczenia się osób obdarzonych inteligencją muzyczną. Rytm pozwala na szybsze przyswajanie nowych treści. Osoby te grają na instrumentach muzycznych i kształcą się wokalnie.

‒ Inteligencja przestrzenna polegająca na mentalnym obrazowaniu i wyobraźni, bazuje na myśleniu obrazami. Ludzie obdarzeni tą inteligencją łatwiej przyswajają nowe treści, rysując, rzeźbiąc, używając symboli lub posługując się diagramami.

– Inteligencja przyrodnicza polegająca na umiejętności zauważania szczegółów w środowisku naturalnym oraz reakcji i powiązań w zachowaniach zwierząt i roślin. Opieka nad naturą, empatia.

‒ Inteligencja kinestetyczna wyraża się ponadprzeciętną dyspozycją do ekspresji przez aktywność fizyczną. Osoby te są uzdolnione manualnie, uprawiają sporty. Uczą się przez działanie.

‒ Inteligencja interpersonalna charakteryzuje ludzi towarzyskich, łatwo nawiązujących kontakty interpersonalne. Osoby takie uczą się we współdziałaniu i pozytywnie wpływają na innych.

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów!

Zaloguj się, załóż konto, zamów bezpłatną prenumeratę
i miej dostęp do wszystkich materiałów na www.miesiecznik-benefit.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się!


Co otrzymasz będąc naszym czytelnikiem?

  • Bezpłatny dostęp do wszystkich materiałów publikowanych na łamach Miesięcznika „Benefit”
  • Bezpłatny dostęp do wszystkich archiwalnych wydań

Dowiedz się więcej o prenumeracie

Równowaga w pracy jest najważniejsza. Ważne, aby umiejętnie organizować prywatny czas.

Michel Moran

Pobierz wydanie 02/2020

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.