Zarządzanie pracownikami w czasie kryzysu

Kiedy pojawia się globalny kryzys i liderzy muszą szybko reagować na dynamicznie zmieniającą się koniunkturę gospodarczą, nikt nie wie, jaki kierunek działania będzie najbardziej skuteczny, nikt nie ma gotowego planu postępowania, a mimo to część firm doskonale odnajduje się w sytuacjach kryzysowych, natomiast inne borykają się z ogromnymi problemami.

fot. unsplash

Co decyduje o zwycięstwie podczas walki z kryzysem?

Moje doświadczenia pokazują, że w takich sytuacjach istotne jest to, z kim „idziesz na wojnę”, kogo masz w swoim zespole, jak mocno twój zespół jest zmotywowany do tego, by wspierać cię jako lidera, jaką postawę mają członkowie twojego zespołu i jak mocno będą się angażować podczas każdej bitwy.

Dziś każdy lider już wie, że ludzie stanowią najważniejszą część organizacji, ale nie zawsze ta wiedza przekłada się na określone działania w firmie. Nie zawsze pracownicy mają poczucie, że się o nich w odpowiedni sposób dba. Jeśli działania propracownicze podejmowane są na bieżąco – niezależnie od tego, jaka jest sytuacja na rynku pracy – to efekt tych działań pozytywnie wpłynie na kondycję firmy podczas kryzysu.

W jaki sposób skutecznie współpracować z zespołem podczas kryzysu?

Komunikuj wszystkie zmiany na bieżąco

Komunikacja to podstawa dobrze prosperującej firmy. W czasie kryzysu wzrasta jej znaczenie. Nic tak nie utrudnia funkcjonowania pracowników w zmienionych warunkach, jak niepewność, brak stabilizacji i poczucia bezpieczeństwa. Dlatego w tym czasie bardzo istotna jest jasna, zwięzła i wyczerpująca komunikacja lidera z zespołem oraz przekazywanie na bieżąco istotnych dla pracowników informacji. Pozwala uniknąć plotek, niedopowiedzeń i dodatkowych sytuacji kryzysowych, które mogą wyniknąć z dezorientacji zespołu.

Dbaj o kondycję psychiczną pracowników

Każdy pracownik jest inny, w pracy może realizować inne potrzeby, ma inną sytuację finansową i rodzinną. Jego reakcja na sytuację kryzysową jest więc wypadkową wielu indywidualnych czynników. Nie każdy potrafi odnaleźć się w kryzysie i przejść przez niego bez szwanku. Jako lider obserwuj członków swojego zespołu i cały czas upewniaj się, czy czują się komfortowo, a w razie potrzeby wspieraj ich swoją przychylnością oraz dobrym słowem. Nie zapominaj o wyrozumiałości i empatii. Dawaj możliwość podzielenia się swoimi obawami czy lękami, rozmawiaj i daj jasny komunikat, że jesteś i zawsze może się do ciebie zwrócić z problemem.

Dopasuj na nowo role w zespole

Działanie w sytuacji kryzysowej może zmusić firmę do zmiany organizacji jej działania (np. praca zdalna), podjęcia nowych wyzwań i nowych zadań. Może się okazać, że konieczna będzie zamiana ról w zespole. Znając naturalne talenty i mocne strony swoich pracowników (możesz je sprawdzić wykonując pracownikom bezpłatny test na www.styllidera.pl), dopasuj role w zespole w taki sposób, aby każdy wykorzystał swój potencjał, by w efekcie realizować w przyjemny sposób założone cele.

Buduj zaangażowanie pracowników

W momentach kryzysowych pracownicy mogą stracić poczucie sensu wykonywanej pracy. Ważne jest więc, by upewniać ich w tym, że ich praca ma wysoką wartość i uświadamiać, co udało się dzięki niej osiągnąć. Doceniaj ich pracę, analizuj efekty zrealizowanych działań, dawaj wzmacniającą informację zwrotną. By zwiększyć zaangażowanie zespołu, zadbaj o to, by pracownicy mieli większy wpływ na kierunek, w którym zmierza firma. Wyznaczaj cele i daj pracownikom więcej swobody, by mogli samodzielnie poszukać rozwiązania.

Angażuj pracowników w rozwiązywanie problemów

Każdy z nas ma potrzebę bycia ważnym i potrzebnym członkiem danej grupy, także w środowisku pracy. Zaangażowanie poszczególnych pracowników w poszukiwanie rozwiązań to bardzo dobry sposób na integrację zespołu. Na początek dokładnie określ problem, z jakim się mierzycie. Ważne jest, by odpowiednio sformułować pytania – nie proś pracowników, by wybierali pomiędzy dwoma gotowymi rozwiązaniami, a zamiast tego zadawaj pytania otwarte, pytaj, jak możecie osiągnąć dany cel, czy rozwiązać dany problem. Nie warto zawężać problemu – twoi pracownicy mogą zobaczyć go z zupełnie innej perspektywy i znaleźć rozwiązania, o których wcześniej nie pomyślałeś. Przede wszystkim bądź otwarty i słuchaj, a dobre pomysły wprowadzaj w rozwiązanie firmy.

Nie ulega wątpliwościom, że kryzys to sprawdzian dla umiejętności liderów. Odpowiednie zarządzanie pracownikami może jednak sprawić, że zespół nie tylko przetrwa ten trudny czas, ale również wzmocni się. W kryzysie bywamy bardziej kreatywni i poszukujemy nowych rozwiązań, które mogą na stałe ulepszyć działanie firmy.

Iwona Beteljewska
współwłaścicielka, dyrektor zarządzająca LOXX

Muzyka jest dla mnie bardzo ważna.

Michał Bajor

Pobierz wydanie 10/2020

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.