Zarządzanie nieobecnością prezesa

Najważniejsza osoba w firmie, czy to właściciel, czy prezes, to człowiek, który w mniejszym lub większym stopniu przewodzi całej organizacji. Jedni pragną, by biznes działał niezależnie od ich zaangażowania, stawiają na samodzielność zespołów i zdecydowanie bardziej pracują nad biznesem niż w samym biznesie. Drudzy natomiast chcą czuć się niezastąpieni, wychodząc z założenia, że tylko oni mogą załatwić wiele spraw w firmie, sami więc w niej pracują i w natłoku obowiązków tracą panowanie nad własnym czasem, zapominając o sprawach naprawdę ważnych.

fot. istockphoto

Bez względu na to, do której grupy należy lider organizacji, z czasem problemem staje się jego nieobecność. Dziś funkcjonuje na rynku wiele firm, których właściciele wcześniej bez problemu pracowali na liniach produkcyjnych, sprzedawali czy porządkowali dokumenty, a obecnie, stojąc na czele kilkusetosobowego przedsiębiorstwa, nie mają już czasu dla wszystkich i na co dzień kontaktują się jedynie z zarządem. Każda z tych sytuacji niesie ze sobą określone konsekwencje, ponieważ pracownicy przyzwyczajeni do obecności prezesa nagle różnie mogą reagować na brak czasu i nieobecności przełożonego, inne priorytety czy obowiązki poza siedzibą firmy.

Pierwszy przejaw to spadające morale w firmie. Od lat znane jest powiedzenie, że gdy kota nie ma, to myszy harcują. Kiedy początkowo prezes coraz rzadziej bywa w firmie, pracownicy odkładają na później obowiązki, usprawiedliwiając się, że muszą dany temat skonsultować z szefem, zapytać go o coś, czekają, aż odpowie na maila… albo bezproduktywnie spędzają czas, kiedy np. spotkanie z prezesem się opóźnia. Z drugiej strony pracownik może w takiej sytuacji czuć się ignorowany lub nieszanowany. Jeśli dotychczas mógł wszystkie sprawy konsultować z liderem organizacji, a obecnie musi sam przejąć inicjatywę w wielu kwestiach bez zrozumienia przyczyny, konsekwencją będzie spadająca motywacja albo chęć zmiany pracodawcy. Nie zawsze jest to wynik dynamicznego rozwoju firmy. Dzieje się tak również, gdy prezes chce panować nad wszystkim i umawia się z pracownikami na nadzorowanie wielu różnych procesów lub zobowiązuje się do zbyt wielu rzeczy, a potem przychodzi czas spotkań, awaryjnych sytuacji i sprawy wymykają się spod kontroli, a lista niedotrzymanych obietnic rośnie.

Kiedy mowa o małym lub średnim przedsiębiorstwie, na czele którego stoi właściciel, pracownicy nie widząc swojego lidera w miejscu pracy, mogą mieć poczucie, że tylko oni w tej firmie pracują, również na dobrobyt właściciela, który głównie podróżuje albo odpoczywa. Z takich przekonań rodzi się potem chęć pracy na własny rachunek i stworzenia konkurencyjnej firmy. Wiele takich pomysłów po dłuższym czasie kończy się porażką, ponieważ niewielu pracowników na danym stanowisku zdaje sobie sprawę z faktycznych obowiązków przedsiębiorcy lub prezesa. Oczywiste jest, że im większa organizacja, tym trudniej jest realizować wszystkie działania wyłącznie na terenie firmy i poświęcać uwagę każdemu pracownikowi, jednak warto wdrożyć działania, które pozwolą zarządzać nieobecnością prezesa.

Pracując nad osobistą reputacją zarządów i ich pozycją, zetknęłam się z sytuacją, w której wyniki działu marketingu mocno spadły właśnie z powodu nieobecności prezesa. Dział ten zorganizował event z okazji 10-lecia firmy, na którym to spotkaniu zabrakło założyciela. Sami pracownicy czuli się zignorowani, jakby ich starania poszły na marne. Po rozmowie z zarządem poznałam ich spojrzenie na rocznicowe wydarzenie. Dla nich była to marketingowa akcja jubileuszowa dla nowych klientów biznesowych, która miała służyć promocji nowych produktów, a zarząd w tym czasie skoncentrowany był na wielomilionowej transakcji, która mogła przesądzić o dalszym rozwoju firmy. W jaki zatem sposób zarządzać nieobecnością lidera w organizacji? Oto kilka sprawdzonych technik, które przynoszą wymierne efekty.

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów!

Zaloguj się, załóż konto, zamów bezpłatną prenumeratę
i miej dostęp do wszystkich materiałów na www.miesiecznik-benefit.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się!


Co otrzymasz będąc naszym czytelnikiem?

  • Bezpłatny dostęp do wszystkich materiałów publikowanych na łamach Miesięcznika „Benefit”
  • Bezpłatny dostęp do wszystkich archiwalnych wydań

Dowiedz się więcej o prenumeracie

Ewa Wilmanowicz
trener efektywności, mówca, konsultant ds. budowania i rozwoju marki
kontakt@brands-secret.pl

Równowaga w pracy jest najważniejsza. Ważne, aby umiejętnie organizować prywatny czas.

Michel Moran

Pobierz wydanie 02/2020

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.