Trzy najczęściej popełniane błędy w motywowaniu

Każda organizacja chce pozyskiwać najlepszych pracowników. Opracowuje strategie pozwalające przyciągać i zatrudniać potencjalne talenty i często z sukcesem wita na swoim pokładzie nowych, ambitnych pracowników. I można by było przypuszczać, że tutaj zadanie się kończy. Ale to dopiero początek drogi, ponieważ to utrzymanie pracownika jest znacznie trudniejszym wyzwaniem.

fot. unsplash.com

Wymaga ono dużego zaangażowania liderów zespołów, ponieważ to oni mają największy wpływ na pracowników poprzez swoje codzienne działania. Dlatego, aby budować efektywne zespoły oraz mieć bardziej zmotywowanych pracowników unikaj poniższych błędów.

Pieniądze są najlepszym motywatorem

Wynagrodzenie jest ważnym czynnikiem motywacyjnym i nie ma chyba osoby, która nie ucieszyłaby się z podwyżki czy dodatkowej premii. Natomiast w obecnych warunkach wynagrodzenie oraz dodatki finansowe są dla pracowników czymś naturalnym, czymś co się należy za ich zaangażowanie i wkładany w pracę wysiłek. Dlatego system motywacyjny oparty wyłącznie na elemencie finansowym nie spełni docelowo swojego zadania.

Daniel H. Pink w swojej książce Drive wskazuje, że czasy kija i marchewki dawno już minęły, a nagradzanie jest tylko krótkotrwałym motywatorem, który jednocześnie zabija inicjatywę i kreatywność pracowników. Warto dlatego przestawić swoje myślenie z motywowania finansowego na budowanie środowiska pracy, które będzie pozafinansowo zwiększało zaangażowanie.

Jak wskazuje Pink warto zadbać o trzy elementy, które zwiększą motywację pracownika. Pierwszym z nich jest zapewnienie poczucia wpływu. Każdy pracownik powinien mieć możliwość podejmowania decyzji w określonych przez przełożonego ramach. Dzięki temu będzie miał poczucie, że może kształtować otaczające go środowisko pracy. Drugim elementem jest budowanie kompetencji pracownika, które pozwolą mu prawidłowo realizować powierzone zadania. Dzięki temu zwiększy on swoją satysfakcję z wykonywanych obowiązków. Ostatnim aspektem jest celowość, czyli świadomość tego po co wykonuje daną pracę. Warto informować pracowników, nie tylko o tym co mają wykonać, ale również o tym dlaczego mają to zrobić.

Wszystkie te czynniki są możliwe do wprowadzenia przez liderów zespołów i nie wymagają żadnych nakładów finansowych.   

Na wszystkich działają takie same motywatory

Budując swój portfel motywatorów, szukamy tych najskuteczniejszych, tych które „zawsze” działają i po które w razie potrzeby możemy sięgnąć. Natomiast pewnie nie raz słyszałeś, że każdy z nas jest inny i na każdego coś innego działa. Dlatego stały zestaw narzędzi nie jest dobrym pomysłem.

Pierwszym krokiem, który należy wykonać, jest poznanie pracownika, jego potrzeb i oczekiwań. Warto już podczas pierwszej rozmowy zadać poniższe pytania:

  • Co cię motywuje do pracy?
  • Co sprawia, że czujesz się dobrze w zespole/w pracy?
  • Czego oczekujesz ode mnie, jako swojego przełożonego?
  • Czego nie akceptujesz?

Dzięki uzyskanym odpowiedziom możliwe będzie lepsze dopasowanie działań do osoby. A przecież o to nam chodzi. Wachlarz możliwości jest nieograniczony. Dla niektórych motywacją będą bardziej wymagające zadania, a dla innych przyjazna atmosfera i swobodne rozmowy z innymi osobami. Ważne, żeby uzyskane od pracownika informacje świadomie wykorzystywać w codziennej pracy. Dzięki temu pracownicy zobaczą, że ich zdanie jest ważne i na pewno docenią takie podejście.

Motywacja leży poza osobą lidera

Nie bez powodu krąży następujące powiedzenie: pracownik przychodzi do firmy, a odchodzi od swojego przełożonego. Ta, może banalna, maksyma pokazuje jak duży wpływ na swój zespół i na motywację każdego z jego członków ma lider. To codzienne działania przełożonego budują motywację i zaangażowanie.

Pracownicy codziennie obserwują swojego przełożonego, patrzą na jego działania i oceniają jego komunikację z otoczeniem. To dzięki temu lider buduje swój autorytet i wpływa na podejście swoich podopiecznych do pracy. Dlatego warto obserwować jak styl zarządzania zespołem wpływa na poszczególnych jego członków, jak reagują na decyzje i przekazywane komunikaty. Im szybciej zostaną zauważone niepokojące zachowania tym szybciej będzie można zareagować. Najlepszym rozwiązaniem w takich sytuacjach jest zawsze szczera rozmowa. Pozwoli ona szybko zweryfikować, gdzie leży problem i czy można go wspólnie rozwiązać.

Motywowanie pracowników jest jednym z trudniejszych zadań stojących przed dzisiejszymi liderami. Pracownicy, którzy często zmieniają pracę lub mają wysokie oczekiwania w stosunku do pracodawcy wymagają innego podejścia. Warto dlatego w pierwszej kolejności znaleźć czas na bycie z ludźmi, na ich poznanie i odkrywanie ich motywatorów, a ich zastosowanie przyniesie korzyści obu stronom.

Przemysław Giziewski
Biznes Partner, trener umiejętności przywódczych, wykładowca, coach
giziewski.p@gmail.com

Staram się w swoim życiu dostrzegać dobre rzeczy, bo dobro przyciąga dobro.

Joanna Mendak

Pobierz wydanie 09/2020

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.