Sztuka rozwiązywania konfliktów

Konflikty to nieodzowna część ludzkiego życia, która niejednokrotnie daje o sobie znać także w kontekście zawodowym. Choć same w sobie często są przejawem ambicji i chęci rozwoju, warto wiedzieć, jak na nie reagować, by nie pogorszyć sprawy, a jednocześnie wyciągnąć z nich cenne wnioski. Znajomość przydatnych technik może okazać się bezcenna dla szefów, menedżerów czy pracowników działów HR.

fot. istockphoto

W pierwszej kolejności warto się zastanowić, skąd właściwie biorą się konflikty w zespole. Nie da się ukryć, że najczęściej dochodzi do nich w sytuacji, kiedy właściciele firm lub menedżerowie nie wiedzą, jakie mają cele, a w codziennej komunikacji z zespołem roi się od niedopowiedzeń. W rezultacie nikt nie wie, dokąd zmierza firma, a to daje początek negatywnym emocjom oraz prowadzi do przeszkadzania sobie nawzajem. Dzieje się tak również wtedy, gdy szef lub menedżer przez większość czasu jest nieobecny. To właśnie główne punkty zapalne, przez które atmosfera w zespole znacznie się pogarsza.
Co więcej, warto uświadomić sobie, że konflikty są całkowicie naturalne i nie da się kompletnie wyeliminować ich z ludzkiego życia. Świadczą one o tym, że dana osoba nie zgadza się na obecny stan rzeczy i przyświeca jej intencja, by go zmienić. Wszystko sprowadza się zatem do tego, że każdy może mieć inną opinię na konkretny temat i wierzy, że warto jej bronić.
Konflikty mogą się pojawić nawet we wzorowo prowadzonej firmie. Odpowiednia wiedza z zakresu zarządzania pozwala natomiast zminimalizować ich liczbę i intensywność. Kluczowe okazuje się w tym przypadku wyczucie chwili, w której może dojść do konfliktu.

Wczesne fazy konfliktu

Aby mieć świadomość zbliżającego się konfliktu, warto uważnie obserwować ludzi wokół siebie. Nawet w przypadku drobnych nieporozumień dobrze jest pozwolić obu stronom konfliktu opisać własną wersję sytuacji. Niezależnie od jej przyczyny możliwość wyrzucenia z siebie negatywnych emocji jest pierwszym krokiem do znalezienia rozwiązania. Jeżeli właściciel firmy lub menedżer nie podejmie odpowiednich kroków na wczesnym etapie konfliktu, niemal na pewno z czasem osiągnie on większe rozmiary. Szybka reakcja jest zatem kluczowa, a rozmowy należy prowadzić do momentu faktycznego rozwiązania problemu.

Czego unikać?

Istnieje kilka zachowań, których warto wystrzegać się w trakcie rozwiązywania konfliktów. Pierwszym z nich jest krytyka, która często wiąże się z pochopną oceną sytuacji. Drugim niepożądanym obszarem jest obrona. Często jest ona odruchowa, jednak w gruncie rzeczy nie sprzyja załagodzeniu konfliktu, ponieważ często nie jest z nim nawet bezpośrednio związana. Zamiast wypracować merytoryczne rozwiązanie, skupiamy się na usprawiedliwianiu siebie.

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów!

Zaloguj się, załóż konto, zamów bezpłatną prenumeratę
i miej dostęp do wszystkich materiałów na www.miesiecznik-benefit.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się!


Co otrzymasz będąc naszym czytelnikiem?

  • Bezpłatny dostęp do wszystkich materiałów publikowanych na łamach Miesięcznika „Benefit”
  • Bezpłatny dostęp do wszystkich archiwalnych wydań

Dowiedz się więcej o prenumeracie

Anna Urbańska
Master Trener Structogram Polska
anna@structogram.pl

Porażka zawsze jest świetną lekcją. Wierzę, że ogromne znaczenie ma to, jak sobie z nią poradzimy, od tego w znacznej mierze zależy sukces.

Sylwia Gruchała

Pobierz wydanie 03/2020

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.