Różne potrzeby – różni menedżerowie

W poprzednim artykule opisałam przykładowe style zarządzania determinowane przez potrzeby, czyli motywatory, które je cechują. Jak zbadał prof. Steven Reiss, na zachowanie każdego z nas – w tym także menedżerów zarządzających zespołami w organizacjach – ma wpływ aż 16 różnych motywatorów. Tych 16 „driverów” cechuje naszą osobowość, dążenia i sposoby realizacji celów. Rozumiejąc, co dokładnie napędza nas i naszych liderów, możemy lepiej się wzajemnie poznać i zrozumieć, a tym samym porozumieć. Zapraszam zatem do lektury kolejnych przykładów postaw menedżerskich i determinujących je potrzeb.

fot. istockphoto

Motywator: UZNANIE

Styl 1: Asertywny (uznanie – mała potrzeba)
Wyzwanie: Jesteś menedżerem i uważasz, że twoje rozwiązania są zawsze najlepsze, często przeceniasz swoje możliwości i ponosisz tego konsekwencje, masz ciągle spięcia z ludźmi.
Znasz swoją wartość, wysoko się cenisz. Masz pozytywny obraz samego siebie, a z negatywnego feedbacku starasz się wyciągać konstruktywne wnioski. Dzięki temu, w przeciwieństwie do innych, świetnie radzisz sobie z trudnościami i jesteś odporny na krytykę. Twierdzisz, że po cele i marzenia po prostu trzeba sięgać, bo każdy problem jest możliwy do rozwiązania. Jeśli coś ci się nie uda, umiesz wytłumaczyć przyczyny tego faktu i znaleźć pozytywne dla siebie aspekty takiego obrotu sprawy.
Jak działasz i zarządzasz ludźmi – twoje naturalne zachowania:
• znasz swoją wartość i rzadko wątpisz w swoje możliwości;
• jesteś asertywny, umiesz otwarcie wyrażać swoją opinię;
• potrafisz przyznać się do winy, bo nie boisz się krytyki;
• ponieważ sam nie potrzebujesz pochwał, ty też ich z reguły nie udzielasz;
• możesz nie dostrzegać własnych błędów i się przeceniać;
• zbyt pochopnie oceniasz innych, możesz być niesprawiedliwy;
• zdarza ci się nie dostrzegać ryzyka.
Co tracisz poprzez taką postawę: szacunek, zdolność motywowania i wiarę w innych („nikt nie zrobi tego lepiej niż ja”).

Styl 2:  Wrażliwiec (uznanie – wysoka potrzeba)
Wyzwanie: Jesteś menedżerem i potrzebujesz akceptacji otoczenia, jesteś za bardzo nastawiony na to, żeby inni cię popierali i prawili ci komplementy.
Swój pozytywny obraz budujesz na podstawie informacji zwrotnych od innych, zatem bardzo ważne jest dla ciebie to, co ludzie o tobie myślą i mówią – to oni mają potwierdzać twoją wartość. Niestety, bardzo źle znosisz krytykę. Pragniesz aprobaty i chcesz ją dawać innym. Aby uniknąć odrzucenia i minimalizując ryzyko porażki, zazwyczaj sięgasz po mniej, niż możesz osiągnąć.
Jak działasz i zarządzasz ludźmi – twoje naturalne zachowania:
• jesteś perfekcjonistą, dajesz z siebie wszystko;
• masz kłopoty z oceną swoich możliwości;
• zdarza się, że wątpisz w swoje możliwości, a nawet pozwalasz, by cię opanowały lęk i pesymizm;
• poproszony o przysługę, nie odmawiasz, ponieważ nie chcesz urazić proszącego;
• może ci być trudno zwolnić pracownika, nawet jeżeli jest to konieczne.
Co tracisz poprzez taką postawę: wiarę w siebie.

Motywator: PORZĄDEK

Styl 1: Improwizator (porządek – mała potrzeba)
Wyzwanie: Planowanie nie leży w twojej naturze, ciągle gasisz pożary, nie dotrzymujesz terminów.
Jesteś spontaniczny, kreatywny i lubisz zmiany. Nie planujesz i nie potrzebujesz przygotowywać się do realizacji zadań. Nie lubisz reguł ani harmonogramów – skupiając się na ich przestrzeganiu, tracisz wenę, zdolność do znajdywania rozwiązań ulega obniżeniu. Działasz intuicyjnie, czasami pod wpływem emocji i chwili. Lubisz improwizować. Bez trudu znajdujesz sposób na przeprowadzenie całego projektu. Uważasz, że zwracanie uwagi na detale to strata czasu, wolisz koncentrować się na istocie sprawy.
Jak działasz i zarządzasz ludźmi – twoje naturalne zachowania:
• jesteś kreatywny i umiesz stworzyć „coś z niczego”;
• potrafisz wyselekcjonować istotne wątki z chaosu;
• nie organizujesz pracy z wyprzedzeniem, raczej „gasisz pożary”;
• zawsze jesteś gotów zmienić swoje plany;
• czekasz z wykonywaniem zadań do ostatniej chwili;
• stresujesz się, gdy masz wypełniać tabele, pisać raporty, poświęcać dużo czasu na „administrację zadań”.
Co tracisz poprzez taką postawę: zaufanie, szacunek, wiarę innych w ciebie, w twoje obietnice i zapewnienia.

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów!

Zaloguj się, załóż konto, zamów bezpłatną prenumeratę
i miej dostęp do wszystkich materiałów na www.miesiecznik-benefit.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się!


Co otrzymasz będąc naszym czytelnikiem?

  • Bezpłatny dostęp do wszystkich materiałów publikowanych na łamach Miesięcznika „Benefit”
  • Bezpłatny dostęp do wszystkich archiwalnych wydań

Dowiedz się więcej o prenumeracie

Ewa Jochheim
prekursorka i współtwórczyni metody zarządzania poprzez Indywidualizację RMP Pro, RMP Polska Instytut Durkalskiego
ewa.jochheim@ reissprofile.pl

Równowaga w pracy jest najważniejsza. Ważne, aby umiejętnie organizować prywatny czas.

Michel Moran

Pobierz wydanie 02/2020

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.