Różne potrzeby – różni menedżerowie

W poprzednim artykule opisałam przykładowe style zarządzania determinowane przez potrzeby, czyli motywatory, które je cechują. Jak zbadał prof. Steven Reiss, na zachowanie każdego z nas – w tym także menedżerów zarządzających zespołami w organizacjach – ma wpływ aż 16 różnych motywatorów. Tych 16 „driverów” cechuje naszą osobowość, dążenia i sposoby realizacji celów. Rozumiejąc, co dokładnie napędza nas i naszych liderów, możemy lepiej się wzajemnie poznać i zrozumieć, a tym samym porozumieć. Zapraszam zatem do lektury kolejnych przykładów postaw menedżerskich i determinujących je potrzeb.

fot. istockphoto

Motywator: UZNANIE

Styl 1: Asertywny (uznanie – mała potrzeba)
Wyzwanie: Jesteś menedżerem i uważasz, że twoje rozwiązania są zawsze najlepsze, często przeceniasz swoje możliwości i ponosisz tego konsekwencje, masz ciągle spięcia z ludźmi.
Znasz swoją wartość, wysoko się cenisz. Masz pozytywny obraz samego siebie, a z negatywnego feedbacku starasz się wyciągać konstruktywne wnioski. Dzięki temu, w przeciwieństwie do innych, świetnie radzisz sobie z trudnościami i jesteś odporny na krytykę. Twierdzisz, że po cele i marzenia po prostu trzeba sięgać, bo każdy problem jest możliwy do rozwiązania. Jeśli coś ci się nie uda, umiesz wytłumaczyć przyczyny tego faktu i znaleźć pozytywne dla siebie aspekty takiego obrotu sprawy.
Jak działasz i zarządzasz ludźmi – twoje naturalne zachowania:
• znasz swoją wartość i rzadko wątpisz w swoje możliwości;
• jesteś asertywny, umiesz otwarcie wyrażać swoją opinię;
• potrafisz przyznać się do winy, bo nie boisz się krytyki;
• ponieważ sam nie potrzebujesz pochwał, ty też ich z reguły nie udzielasz;
• możesz nie dostrzegać własnych błędów i się przeceniać;
• zbyt pochopnie oceniasz innych, możesz być niesprawiedliwy;
• zdarza ci się nie dostrzegać ryzyka.
Co tracisz poprzez taką postawę: szacunek, zdolność motywowania i wiarę w innych („nikt nie zrobi tego lepiej niż ja”).

Styl 2:  Wrażliwiec (uznanie – wysoka potrzeba)
Wyzwanie: Jesteś menedżerem i potrzebujesz akceptacji otoczenia, jesteś za bardzo nastawiony na to, żeby inni cię popierali i prawili ci komplementy.
Swój pozytywny obraz budujesz na podstawie informacji zwrotnych od innych, zatem bardzo ważne jest dla ciebie to, co ludzie o tobie myślą i mówią – to oni mają potwierdzać twoją wartość. Niestety, bardzo źle znosisz krytykę. Pragniesz aprobaty i chcesz ją dawać innym. Aby uniknąć odrzucenia i minimalizując ryzyko porażki, zazwyczaj sięgasz po mniej, niż możesz osiągnąć.
Jak działasz i zarządzasz ludźmi – twoje naturalne zachowania:
• jesteś perfekcjonistą, dajesz z siebie wszystko;
• masz kłopoty z oceną swoich możliwości;
• zdarza się, że wątpisz w swoje możliwości, a nawet pozwalasz, by cię opanowały lęk i pesymizm;
• poproszony o przysługę, nie odmawiasz, ponieważ nie chcesz urazić proszącego;
• może ci być trudno zwolnić pracownika, nawet jeżeli jest to konieczne.
Co tracisz poprzez taką postawę: wiarę w siebie.

Motywator: PORZĄDEK

Styl 1: Improwizator (porządek – mała potrzeba)
Wyzwanie: Planowanie nie leży w twojej naturze, ciągle gasisz pożary, nie dotrzymujesz terminów.
Jesteś spontaniczny, kreatywny i lubisz zmiany. Nie planujesz i nie potrzebujesz przygotowywać się do realizacji zadań. Nie lubisz reguł ani harmonogramów – skupiając się na ich przestrzeganiu, tracisz wenę, zdolność do znajdywania rozwiązań ulega obniżeniu. Działasz intuicyjnie, czasami pod wpływem emocji i chwili. Lubisz improwizować. Bez trudu znajdujesz sposób na przeprowadzenie całego projektu. Uważasz, że zwracanie uwagi na detale to strata czasu, wolisz koncentrować się na istocie sprawy.
Jak działasz i zarządzasz ludźmi – twoje naturalne zachowania:
• jesteś kreatywny i umiesz stworzyć „coś z niczego”;
• potrafisz wyselekcjonować istotne wątki z chaosu;
• nie organizujesz pracy z wyprzedzeniem, raczej „gasisz pożary”;
• zawsze jesteś gotów zmienić swoje plany;
• czekasz z wykonywaniem zadań do ostatniej chwili;
• stresujesz się, gdy masz wypełniać tabele, pisać raporty, poświęcać dużo czasu na „administrację zadań”.
Co tracisz poprzez taką postawę: zaufanie, szacunek, wiarę innych w ciebie, w twoje obietnice i zapewnienia.

Styl 2: Administrator (porządek – duża potrzeba)
Wyzwanie: Jesteś menedżerem i ważna jest dla ciebie dobra organizacja pracy, lecz za bardzo skupiasz się na szczegółach.
Najlepiej funkcjonujesz wtedy, gdy twoje zadania są jasno określone, a otoczenie uporządkowane. Potrzebujesz reguł i harmonogramów, nie znosisz improwizacji, o wiele bardziej komfortowo się czujesz, działając według planu, nie lubisz zdawać się na przypadek lub funkcjonować w chaosie. Cenisz sobie punktualność.
Jak działasz i zarządzasz ludźmi – twoje naturalne zachowania:
• lubisz planować i ustalać harmonogramy;
• z przyjemnością tworzysz listy spraw do załatwienia;
• zanim rozpoczniesz realizację projektu, zastanawiasz się, w jaki sposób możesz wykonać wchodzące w jego skład zadania;
• lubisz działać według procedur; zanim zaczniesz wykonywać zadanie, starasz się je poznać i zrozumieć;
• możesz za bardzo dążyć do osiągnięcia doskonałości; by zniwelować poziom niepokoju i stresu, wykonujesz „rytualne” czynności i sporządzasz listy zadań do wykonania.
Co tracisz poprzez taką postawę: szeroką perspektywę, nowatorskie rozwiązania.

Motywator: KONTAKTY SPOŁECZNE

Styl 1: Odludek na bezludnej wyspie (kontakty społeczne – mała potrzeba)
Wyzwanie: Jesteś menedżerem i masz kłopoty z podtrzymywaniem relacji międzyludzkich.
Kiedy jesteś sam, delektujesz się ciszą, niczym niezakłóconym spokojem i brakiem kontaktu z innymi ludźmi. Samotność wpływa na ciebie odprężająco. Unikasz dużych spotkań towarzyskich, imprezy integracyjne cię męczą. Liczy się dla ciebie jakość kontaktów, a nie ich ilość. Rzadko interesujesz się życiem prywatnym innych osób. Po zmianie pracy lub miejsca zamieszkania najczęściej tracisz kontakt z dawnymi współpracownikami lub sąsiadami. Możesz być postrzegany jako sztywniak.
Jak działasz i zarządzasz ludźmi – twoje naturalne zachowania:
• jesteś spokojny, cierpliwy i rzadko ujawniasz swoje myśli oraz uczucia;
• nie lubisz wypowiadać się na forum czy wśród nieznajomych;
• zawsze ważysz i starannie dobierasz słowa, męczy cię small talk;
• nie lubisz wyjazdów na spotkania, gdzie poznaje się nowych ludzi;
• w rozmowie jesteś konkretny i powściągliwy, długie wywody i głębokie analizowanie problemów to dla ciebie strata czasu;
• w sytuacjach stresowych wycofujesz się – oczekujesz od innych, że uszanują twoją wolę i nie będą ci przeszkadzać.
Co tracisz poprzez swoją postawę: poczucie przynależności, cenne opinie i pomysły przyjaciół, współpracowników.

Styl 2: Wodzirej (kontakty społeczne – duża potrzeba)
Wyzwanie: Jesteś menedżerem, który uwielbia pracę z ludźmi, często zostajesz w pracy po godzinach, ciągle brakuje ci czasu.
Lubisz spędzać czas z ludźmi – czerpiesz z tego motywację i siłę. Jesteś osobą towarzyską i otwartą. Łatwo adaptujesz się do każdego środowiska. Potrafisz przekonać innych do swojego punktu widzenia przy użyciu przyjaznej perswazji.
Jak działasz i jak zarządzasz ludźmi – twoje naturalne zachowania:
• inni ludzie motywują cię do działania;
• chętnie uczestniczysz w formalnych i nieformalnych spotkaniach;
• czujesz się dobrze w każdym środowisku, nawet wśród osób, których nie znasz;
• w zespole przejmujesz inicjatywę i chętnie zabierasz głos;
• w stresujących sytuacjach szukasz towarzystwa, zwłaszcza bliskich;
• żartowanie to twój sposób na odstresowanie.

Co tracisz poprzez swoją postawę: energię, uważność, koncentrację na istotnych sprawach, czas – bo skupiasz się na relacjach, a zadania wykonujesz po godzinach.
Motywatorów zbadanych i opisanych przez prof. Stevena Reissa jest 16, a zatem nietrudno się domyślić, że podstawowych stylów zarządzania – określanych przez małe lub duże natężenie danej potrzeby – jest aż 32. Do tego dochodzą jeszcze potrzeby drugorzędne, które również kształtują sposób, w jaki każdy z nas pracuje, komunikuje się i osiąga cele.
Warto przypomnieć sobie lekcję Petera Druckera – menedżer nie musi być idealny, musi być skuteczny, tym bardziej że psychologom zarządzania do tej pory nie udało się określić idealnego charakteru menedżera. Nie potwierdzono w badaniach ani jego uniwersalnego profilu osobowości, ani jednoznacznego wzorca temperamentu. Potwierdzono natomiast, że skuteczności można się nauczyć, jest ona bowiem nawykiem, układem praktyk i ćwiczeń, kwestią dyscypliny.

Żaden z przedstawionych stylów nie jest zatem lepszy od innego, nie jest też bardziej skuteczny. Jednak każdy z nich wymaga innego podejścia, a świadomość swoich mocnych i słabszych stron pozwala lepiej rozwijać swoje kompetencje i osiągać cele w przyszłości.
W kolejnej części cyklu: Moje myślenie nie jest takie samo jak innych napiszę, jak powinieneś reagować na potrzeby ludzi, czym jest motywacja oraz jak motywować siebie i innych.
Więcej wiedzy i praktycznych rozwiązań dotyczących zarządzania przez indywidualność znajdziesz w książce Chcieć, móc, potrafić. Dlaczego ludzie nie robią tego, co powinni. Niezbędnik menadżera Ewy Jochheim i Iwony Kokoszki.

Ewa Jochheim
prekursorka i współtwórczyni metody zarządzania poprzez Indywidualizację RMP Pro, RMP Polska Instytut Durkalskiego
ewa.jochheim@ reissprofile.pl

Warsztat i rzemiosło ponad wszystko.

Adam Sztaba

Pobierz wydanie 07_08/2020

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.