Różne podejścia do zarządzania kompetencjami

Wbrew pozorom różnorodność podejść i dostępnych metodologii badawczych nie ułatwia współczesnym organizacjom zarządzania kompetencjami. O ile duża część z nich łączy cele biznesowe z potrzebami rozwojowymi pracowników, o tyle w rzeczywistości niewiele odnosi się do specyfiki konkretnego przedsiębiorstwa i wymagań konkretnych stanowisk. Jak więc zwinnie zarządzać kompetencjami?

fot. istockphoto

W obecnych praktykach biznesowych można zaobserwować szeroką gamę różnorodnych metodologii w obszarze zarządzania kompetencjami. Jedni traktują tę kwestię dość wąsko, koncentrując się na powiązaniu indywidualnych i organizacyjnych programów szkoleniowych z celami biznesowymi. Bywa i tak, że zarządzanie kompetencjami sprowadza się w tym przypadku do zarządzania rozwojem pracowników, ukierunkowanym głównie na wyniki.

Inni z kolei prezentują nieco szersze ujęcie, bazując na strategicznym podejściu do zarządzania biznesem. Uważają, że potrzeba wdrażania programu rozwojowego opartego na kompetencjach powinna wywodzić się ze strategii biznesu i wspierać przedsiębiorstwo w podążaniu w wyznaczonym kierunku, a nie tylko odzwierciedlać sukcesy z przeszłości. Słabością takiej koncepcji jest jednak ryzyko, że więcej działań zostanie ukierunkowanych na same kompetencje niż na ludzi, którzy te kompetencje posiadają. W praktyce może to ograniczać ich skuteczność i efektywność, gdyż oddzielenie osób od ich kompetencji nie jest możliwe.

W podejściu skupiającym się na pełnym zakresie kompetencji czy też całościowej ocenie pracowników nacisk kładziony jest natomiast na potencjał, czyli na to, co dana osoba może wnieść do organizacji. Jest to zatem rodzaj ujęcia, w którym ludzie utożsamiani są z kapitałem, jakim dysponują, a działania skierowane na ich kompetencje stają się również działaniami ukierunkowanymi na nich samych. W ten sposób w obszar rozważań włączone są zarówno kwestie strategiczne, jak i rozwojowe.

Odpowiedzi na pytanie „Które z podejść zapewni możliwość zwinnego zarządzania kompetencjami tak, aby najefektywniej osiągać cele organizacji i zmaksymalizować korzyści?” zaczęto jednak szukać gdzie indziej.

Uwzględniając różnorodność

Alternatywę dla ujęcia „wąskiego” i „szerokiego” stanowi wieloaspektowa i zrównoważona koncepcja, opierająca się na założeniu, że zarządzanie kompetencjami powinno być bardzo mocno osadzone w zarządzaniu przedsiębiorstwem i zarządzaniu zasobami ludzkimi. Podejście to jest ukierunkowane na realizowanie zarówno celów operacyjnych i strategicznych organizacji, jak i celów i potrzeb pracowników. Co jednak wyróżnia je na tle innych koncepcji? Uwzględnia ono zróżnicowaną specyfikę pracy przedsiębiorstw, jak również różnorodność stanowisk pracy w obrębie jednej organizacji. Każdy pracownik posiada swój unikatowy potencjał, który powinien zostać dokładnie rozpoznany w odniesieniu do zadań, jakie przed nim stoją. Aby móc wydajnie korzystać z jego kompetencji, należy je najpierw zidentyfikować, uwzględniając przy tym indywidualne cechy i umiejętności, które z jednej strony pozwolą na lepszą realizację zadań podczas wykonywania stałych obowiązków, z drugiej zaś – ułatwią udział w nowych projektach. Jak to zrobić?

Pułapki w badaniach kompetencji

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów!

Zaloguj się, załóż konto, zamów bezpłatną prenumeratę
i miej dostęp do wszystkich materiałów na www.miesiecznik-benefit.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się!


Co otrzymasz będąc naszym czytelnikiem?

  • Bezpłatny dostęp do wszystkich materiałów publikowanych na łamach Miesięcznika „Benefit”
  • Bezpłatny dostęp do wszystkich archiwalnych wydań

Dowiedz się więcej o prenumeracie

Natalia Strzelecka
menedżer zespołu nowoczesnych technologii PROFES, koordynująca przygotowanie i realizację kontekstowych badań kompetencji
strzelecka@profes.com.pl

Sam talent to stanowczo za mało, konieczna jest ciężka praca.

Agnieszka Radwańska

Pobierz wydanie 12/2019

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.