Potrzeby pracownika

Przeglądając oferty pracy, można zauważyć, że najwięcej miejsca zajmują w nich oczekiwania pracodawcy wobec przyszłego pracownika, w tym wymagane doświadczenie i umiejętności oraz zadania, którymi będzie się musiał zająć. W wielu ogłoszeniach o pracę można znaleźć także gwarancje co do benefitów, które pracownik otrzyma w ramach wykonywanych przez siebie obowiązków, oraz korzyści, jakie wynikają z objęcia określonego stanowiska.

istockphoto

Choć oferty pracy kuszą swoją zawartością i obietnicami, niejednokrotnie okazuje się, że po rozpoczęciu współpracy z pracodawcą zakres obowiązków jest inny, a potrzeby pracownika są wręcz niezauważane. W tym miejscu nasuwają się pytania, jak bardzo istotne są indywidualne potrzeby pracownika i jaki mają wpływ na wykonywaną pracę? Aby na nie odpowiedzieć, należy przyjrzeć się najczęstszym oczekiwaniom pracowników względem firmy, w której spędzają 8 godzin dziennie każdego dnia, a czasem również pozostają na nadgodzinach w tygodniu oraz w weekendy.

Ciekawe zadania kontra rutynowe

Ponieważ istnieją różne typy osobowości, należy w pierwszej kolejności poznać swojego pracownika, by dopasować do niego zadania, gdyż nieznajomość charakteru i potrzeb podwładnego na poziomie delegowania zadań może skutkować tym, że poczuje się on zmęczony pracą, z której nie czerpie radości, a to zazwyczaj staje się przyczyną jego demotywacją. Mowa jest tutaj o potrzebie zmiany zadań oraz stawianiu wyzwań pracownikowi. Bez takiej możliwości stanie on bowiem w miejscu i w pewnym momencie jego praca przestanie sprawiać mu satysfakcję. Drugą stroną medalu jest zapewnienie pracownikowi również rutynowych zadań, do których wykonania potrzebuje on spokoju i sprawowania nad tym procesem odpowiedniej kontroli. W tym przypadku niezaspokojenie tej potrzeby może spowodować frustrację i stres.

Odpowiednie warunki w miejscu pracy

Choć wydaje się to niewiarygodne, w niektórych firmach można spotkać się z brakiem stanowiska pracy dla nowego pracownika. Przyczyn owej sytuacji może być wiele, poczynając od braku ponadplanowego biurka oraz potrzebnych narzędzi do pracy, po ścisk pracowników na małej powierzchni, gdzie nie zmieści się kolejne stanowisko. O ile owa sytuacja zwykle trwa kilka dni, nie powoduje dużego dyskomfortu. Jeśli jest to jednak problem, z którym pracodawca nie jest sobie w stanie poradzić przez kilka tygodni, a nawet miesięcy, staje się to dosyć uciążliwe, a wręcz problemowe dla pracownika, który nieustannie musi poruszać się po biurze, nie mogąc znaleźć sobie miejsca. Dlatego najważniejszą potrzebą każdego pracownika jest własny kąt w pracy.

Benefity

Mówi się, że pieniądze to nie wszystko, ale przecież właśnie z ich powodu wstajemy wcześnie rano i podążamy do miejsca pracy. Oprócz adekwatnej do zakresu obowiązków kwoty wynagrodzenia istotne są również benefity, jakie zapewnia dana firma. Oczywiście nie da się zagwarantować pracownikom wszystkich istniejących benefitów naraz, ale poznając ich preferencje i potrzeby, można dopasować do nich jeden lub kilka odpowiednich dodatków motywacyjnych. Mowa tu np. o karnetach na siłownię, basen czy do kina, a także o ubezpieczeniach grupowych czy też o prywatnej opiece medycznej. Dodatkowymi benefitami zaspokajającymi potrzebę docenienia pracowników przez firmę są bony prezentowe na takie okazje, jak urodziny, święta, oraz dofinansowanie wakacji.

Jasne zasady wykonywania obowiązków, zaufanie i decyzyjność

Żaden pracownik nie chciałby wykonywać swoich zadań bez informacji o tym, jak ma to robić. W związku z tym kluczową potrzebą każdego podwładnego jest poznanie panujących w firmie zasad, by wyznaczyć jasne granice i dokładnie wiedzieć, za co należy się nagroda, a co może być przyczyną kary. Chociaż wydaje się to oczywiste na etapie wprowadzania nowej osoby do firmy, istnieją przypadki, że pracownicy, którzy pracują już w niej wiele lat, nie znają dokładnie panujących w niej zasad, bo nikt ich o tym nie poinformował – albo tych zasad po prostu nie ma. Kolejną bardzo ważną potrzebą jest wzajemne zaufanie na poziomie szef – podwładny. Jest to o tyle ważne, że buduje zarówno relacje, jak i lojalność wobec firmy i przełożonego. Jeśli za tym idą dodatkowe elementy, takie jak swoboda działania oraz możliwość samodzielnego podejmowania decyzji, to potrzeba bycia ważnym i przydatnym w organizacji zostaje spełniona.

Poczucie sensu wykonywania pracy i celebracja sukcesów Większość pracowników, wykonując dowolne zadanie w firmie, musi czuć, że ma ono sens. W przeciwnym razie motywacja spada, a w jej miejsce pojawia się znudzenie, które z kolei może doprowadzić do frustracji i zdenerwowania. Jeśli mamy do czynienia z osobą, która potrzebuje rozwoju, to przysłowiową „marchewką” powinno być dla niej zapewnianie nowych zadań, które są coraz bardziej wymagające, oraz celebracja sukcesu poprzez pochwalenie, by wzbudzić motywację i determinację do podejmowania kolejnych wyzwań. Dla spełnienia potrzeby poczucia sensu wykonywania danej pracy warto stosować informację zwrotną zawierającą sprawiedliwą ocenę pracownika oraz równo traktować wszystkich współpracowników.

Firma, która stawia pracownika na pierwszym miejscu, poznając go dokładnie, by wiedzieć, jakie ma silne i słabe strony oraz potrzeby, nie musi martwić się o zbyt częstą rotację kadry lub brak jej lojalności czy zaangażowania. Dbając o pracownika, szef dba jednocześnie o interesy firmy, zwiększając jej zyski. Jeśli podwładny dobrze czuje się na swoim stanowisku w organizacji, chętnie przychodzi do niej każdego dnia i nie myśli o zmianie pracy. Zasadne jest zatem stwierdzenie, że „pracownicy przychodzą do pracy, a odchodzą od szefa”.

Dorota Grabowska
kierownik sekcji szkoleń i rozwoju Grupa Prawna Goldwin S.A.
dorota.grabowska@gpgoldwin.pl

Sprzedaż jest prosta, tylko ludzie niepotrzebnie ją komplikują.

Wojciech Herra

Pobierz wydanie 06/2019

Zobacz również

Wellbeing kluczem do szczęścia

Dobry biznes, dobra praca, dobre życie, dobre samopoczucie, dobre zdrowie, dobre relacje, dobre… wszystko to, co nas wspiera i nam służy, jest istotą wellbeingu oraz wpływa na nasze poczucie szczęścia. Nowoczesne organizacje, które chcą budować przewagę konkurencyjną, stają dzisiaj przed wyzwaniem zadbania o dobrostan psychiczny i fizyczny swoich pracowników.

Jak zrobić użytek z analityki HR?

Marler i Boudreau w przeglądzie badań nad stosowanymi współcześnie metodami analiz danych w HR zwracają uwagę, że analityka HR może być postrzegana jako szansa i wsparcie procesów zarządzania ludźmi (ang. better decisions on the people side of the business, por. Bassi, 2011). Analityka HR powinna dostarczać specjalistom HR informacji, które pozwolą im połączyć w jedną całość wiedzę o postawach i zachowaniach pracowników z efektami pracy organizacji jako całości (Marler, Boudreau, 2017). Z perspektywy praktycznej analityka HR daje nam zatem zestaw procedur i narzędzi, które pomagają menedżerom i specjalistom zarządzania ludźmi uzyskać spójny obraz tego, co dzieje się z ludźmi w organizacji.

Zadbaj o kondycję pracownika

Zaledwie 10–15 proc. specjalistów HR w Polsce zna pojęcie wellbeing w pracy. Benefity kojarzone z wellbeingiem są jednak powszechnie obecne w polskich firmach – ok. 60 proc. pracodawców oferuje karty sportowe, a 55 proc. prywatną opiekę medyczną. Jak w Polsce dba się o pracowników i jak powinno się dbać – o tym w najnowszym raporcie Well.hr dotyczącym profilaktyki zdrowotnej i programów wellbeingowych. Partnerem merytorycznym raportu jest firma PwC.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.