Modele angażowania w komunikację

Wciąż czytamy i słyszymy, że angażowanie pracowników w firmowe działania przychodzi organizacjom z coraz większym trudem. Tym chętniej testujemy kolejne rozwiązania. W usprawnieniu procesu włączania pracowników w komunikację wewnętrzną pomocny może być trójstopniowy model angażowania w korzystanie z narzędzi komunikacji. Poprzedzać go powinny właściwe etapy wdrażania narzędzi.

fot. istockphoto

Niestety zdarza się, że planując wdrożenie nowego narzędzia komunikacji wewnętrznej, tak bardzo skupiamy się na jego implementacji, że gdy przychodzi moment ogłoszenia tej nowiny pracownikom, nie jesteśmy na to przygotowani. Zdarza się, że na szybko wtedy próbujemy załatać tę dziurę, pospiesznie ogłaszając, że oddaliśmy pracownikom do użytku nowy instrument do komunikacji. I niestety może się wtedy okazać, że wysiłki włożone w wybór narzędzia, przygotowanie go i uruchomienie nie zostaną zauważone i doceniane. A potem – co gorsze – okazuje się, że statystki korzystania z nowego rozwiązania również nie napawają optymizmem.

Gdzie popełniliśmy błąd? Źle zaplanowaliśmy działania. Skupienie się na wdrożeniu i krótkim komunikacie o starcie to za mało. Bardzo dobrze podeszła do wdrożenia nowych narzędzi firma Pandora. Jej szef komunikacji wewnętrznej, Morten Dal, gdy odpowiadał za projekt wdrożenia globalnego intranetu w ich organizacji, podzielił budżet na trzy równe części. Pierwszą z nich przeznaczył na samo narzędzie – wybór, modyfikacje, wdrożenie itd. Drugą i trzecią część odpowiednio na edukację i promocję tego rozwiązania wśród pracowników. I oczywiście nie chodzi tu o dokładne dzielenie dostępnych środków na trzy równe części, ale o zmianę sposobu myślenia na temat wprowadzania nowych rozwiązań komunikacyjnych do firm. Zaproponowany przez Pandorę system zmienia środek ciężkości, dzieląc go na trzy elementy: wdrożenie, edukację i promocję, stawiając je na równi ze sobą.

Trzy kroki do zaangażowania w korzystanie z narzędzia

Gdy już wdrożymy nowe narzędzie, przychodzi czas na budowanie zaangażowania w korzystanie z niego. Tu z pomocą przychodzi trzystopniowy model open-read-share, czyli otwórz- -przeczytaj-podziel się. Warto o nim pamiętać, gdy tworzymy nową strategię działania dla komunikacji wewnętrznej, jak również wtedy, gdy planujemy codzienne działania.

Wykorzystując ten model, powinniśmy zadać sobie trzy pytania:

Otwórz: jak zachęcić pracowników, by otworzyli narzędzie, by do niego zajrzeli?

Przeczytaj: jak zachęcić pracowników do zapoznania się z opublikowaną tam treścią?

Podziel się: jak zachęcić pracowników do dzielenia się treściami?

Taki podział zadań na trzy części ma większe szanse przynieść lepsze efekty niż zaplanowanie aktywności tylko jako odpowiedź na jedno pytanie, które brzmi: jak zachęcić pracowników do korzystania z danego narzędzia komunikacji wewnętrznej.

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów!

Zaloguj się, załóż konto, zamów bezpłatną prenumeratę
i miej dostęp do wszystkich materiałów na www.miesiecznik-benefit.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się!


Co otrzymasz będąc naszym czytelnikiem?

  • Bezpłatny dostęp do wszystkich materiałów publikowanych na łamach Miesięcznika „Benefit”
  • Bezpłatny dostęp do wszystkich archiwalnych wydań

Dowiedz się więcej o prenumeracie

Maja Biernacka
autorka bloga Komunikacja wewnętrzna od kuchni, agencja komunikacji wewnętrznej bee DIFFERENT
office@beedifferent.pl

Ważne w naszym życiu jest to, żebyśmy byli w miarę szczęśliwi albo przynajmniej nie nieszczęśliwi.

Andrzej Poniedzielski

Pobierz wydanie 11/2019

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.