Młodzi mogą przynieść firmie wiele korzyści

Są otwarci na świat, mają sprecyzowane wymagania wobec pracodawcy, wiedzą, na czym im zależy, i mówią o tym już podczas rozmów kwalifikacyjnych. Zatrudnienie młodego pracownika dla wielu przedsiębiorstw stanowi wyzwanie i wymusza na nich elastyczne podejście, które pozwoli pogodzić oczekiwania kandydata z oczekiwaniami pracodawcy. Młoda kadra może przynieść firmie sporo korzyści, jednak bez odpowiednich warunków stworzonych przez przełożonych i perspektywicznego spojrzenia firm na tę grupę jej potencjał może zostać zmarnowany.

fot. istockphoto

Według danych GUS w III kwartale 2018 r. liczba osób aktywnych zawodowo między 15. a 24. rokiem życia wynosiła ponad 35 tys. W przypadku ludzi w wieku od 25 do 34 lat przekroczyła 84 tys. – to spora grupa, która stanowi ponad 41 proc. wszystkich mieszkańców Polski aktywnych zawodowo. Firmy, którym zależy na najlepszych kandydatach, muszą wykazać się dużą elastycznością, szczególnie w przypadku osób młodych (25–30 lat), które stawiają pierwsze kroki na ścieżce zawodowej lub dopiero ją rozpoczynają. Ich potrzeby i oczekiwania mogą zaskoczyć pracodawców, szczególnie tych, którzy do tej pory unikali najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych, benefitów czy respektowania niestandardowych godzin pracy.

Dywersyfikacja kluczem do sukcesu

Organizacja, która nie otwiera się na ludzi młodych, stoi w miejscu, w konsekwencji może zniknąć z rynku, bo nie poradzi sobie z postępową konkurencją. Tę zależność rozumie coraz więcej firm oraz instytucji, które w czasach braków kadrowych i starzejącego się społeczeństwa chętnie zatrudniają młodych, dając im szansę rozwoju w swoich strukturach. Nowoczesne przedsiębiorstwa, kreujące trendy z zakresu zarządzania pracownikami, wyznają zasadę dywersyfikacji, także pod kątem planowania zatrudnienia. Jeśli oprócz osób doświadczonych zainwestujemy także w rozwój młodego pracownika, bardzo szybko przekonamy się, że zyski z tego działania przewyższają włożony w nie kapitał. Mieszanie struktury organizacyjnej poprzez angażowanie osób bez większego doświadczenia na stanowiskach niższego oraz średniego szczebla z doświadczoną kadrą nie jest łatwe i nietrudno tutaj o błędy. Jeśli jednak zrobimy to według określonego planu i przy wsparciu specjalistów, którzy takie procesy już przeprowadzali, szybko zauważymy efekty przekładające się na wzmocnienie pozycji firmy na rynku.

Jak podchodzą do pracy młodzi?

Podejście do pracy osób młodych może zaskoczyć wielu pracodawców. Trzeba jednak mieć świadomość, że to, co dla menedżerów zarządzających firmą może wydawać się nietypowe, dla kandydatów, którzy dopiero zdobywają doświadczenie zawodowe, jest standardem. Charakterystyczne dla nich jest powszechne przestrzeganie zasad work-life balance. Co więcej, praca, choć ważna, powinna być dostosowana do trybu ich życia, nie odwrotnie. A to wymusza na firmach skoncentrowanie się na stworzeniu odpowiedniej infrastruktury i innowacyjnego środowiska pracy oraz uwzględnieniu niestosowanych dotychczas form pracy, na przykład częściowo lub w całości zdalnej.

Ile godzin pracują?

Młodzi Polacy starają się pracować w standardzie 40 godzin tygodniowo i chociaż zależy im na rozwoju zawodowym, często nie są skłonni pracować więcej, ponieważ chcą zachować balans życia. Natomiast w przypadku osób najmłodszych, które nie przekroczyły 21 roku życia, sytuacja jest inna. Z danych Grupy Progres wynika, że w pierwszej połowie 2018 r. młody Polak – poniżej 21 roku życia przepracował średnio 144 rbh, o 37 rbh więcej niż w analogicznym okresie 2017 r., gdy na podreperowanie budżetu poświęcał 107 rbh. I chociaż obserwujemy tendencję wzrostową, to jednak w tej grupie prognozujemy spadek liczby osób aktywnych zawodowo. Nasza kondycja finansowa jest coraz lepsza i nie ma aż tak wielkich powodów do podjęcia pracy w młodym wieku, a najmłodsze pokolenie jest zaspokojone materialnie dzięki wsparciu rodziców. Odsetek młodych pracowników poniżej 21 roku życia będzie malał w takim tempie, w jakim będą bogacili się Polacy.

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów!

Zaloguj się, załóż konto, zamów bezpłatną prenumeratę
i miej dostęp do wszystkich materiałów na www.miesiecznik-benefit.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się!


Co otrzymasz będąc naszym czytelnikiem?

  • Bezpłatny dostęp do wszystkich materiałów publikowanych na łamach Miesięcznika „Benefit”
  • Bezpłatny dostęp do wszystkich archiwalnych wydań

Dowiedz się więcej o prenumeracie

Piotr Zając
prezes Grupy Progres

Sam talent to stanowczo za mało, konieczna jest ciężka praca.

Agnieszka Radwańska

Pobierz wydanie 12/2019

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.