„Lajkowanie” nie rozwija talentów

Mądre przysłowie mówi, że strach ma wielkie oczy. A skoro jest to prawda, można sobie tylko wyobrazić, jak wielkie oczy ma strach przed oceną. Od najmłodszych lat nieustannie jesteśmy poddawani ocenie. Szkoła podstawowa, liceum, studia wyższe, w domu, w grupie rówieśniczej i wreszcie w pracy zawodowej.

fot. freepik

Szczególnie współcześnie, w dobie komunikatorów online, social mediów, ocen Google’a oraz innych portali, jesteśmy coraz bardziej przyzwyczajani do tego, że ocenić można zawsze i wszystko. Być może to czyni współczesne funkcjonowanie społeczne tak odmiennym od przeszłości. Jeszcze 20, a nawet 15 lat temu nauczyciel oceniał ucznia, pracodawca pracownika. Dzisiaj tzw. opinie stały się powszechnie stosowanym narzędziem promocyjnym i marketingowym. Można powiedzieć, że wszyscy zawsze jesteśmy poddawani ocenie 360°. Ponieważ oceny stały się tak powszechne, nasila się tendencja do zapominania, że każde zasłyszane oceny, te sprawiedliwe i te wyrażone na wyrost, mają na ocenianego realny wpływ. Czy jest to wpływ pozytywny, czy też nie, zależy od tego, w jaki sposób ocena została udzielona, przez kogo i jaki komentarz jej towarzyszy.

Wartościowa informacja zwrotna

„Nie pasuje pani do naszej kultury organizacyjnej”. „Oczekujemy, że w przyszłości będziesz bardziej profesjonalny/profesjonalna”. Zdania jak z podręcznika pt.: „Jak NIE rozmawiać z pracownikami”. Z obserwacji wynika, że mimo wielu słów wypowiedzianych podczas menedżerskich szkoleń i liter wypisanych w branżowych artykułach taki rodzaj „feedbacku” w dalszym ciągu jest popularny wśród pracodawców. Mniejszym powodzeniem cieszy się on jednak wśród pracowników. I prawdopodobnie nikogo to nie dziwi. Są to bowiem przykłady opinii i oceny, lecz trudno je nazwać informacją zwrotną. A teraz odmienna sytuacja: „Dobra robota”. „Rób tak dalej, a kto wie, może czeka cię już wkrótce awans”. Zdania, które również są oceną i wyrażają opinię. Brzmią jak pochwały, pozytywne komunikaty. W jakim stopniu są one konstruktywną informacją zwrotną, jeżeli nie towarzyszy im odwołanie się do konkretnego przykładu, do danej sytuacji zawodowej?

Zastanówmy się, jaką faktyczną wartość niosą ze sobą opisane powyżej „informacje zwrotne”, zarówno te negatywne, jak i pozytywne? Jak bardzo wskazują kierunek rozwoju pracownikowi? Czy mają pozytywny wpływ na budowanie wizerunku i poprawę nastawienia wobec pracodawcy?

O jakości informacji zwrotnej świadczą bardzo konkretne odpowiedzi, których pracownik i jego menedżer mogą udzielić na tak sformułowane pytania kontrolne. Dobre samopoczucie pracownika po usłyszeniu feedbacku nie stanowi kryterium, które określa przydatność danej opinii. W zarządzaniu ludźmi liczy się długoterminowa perspektywa, to, w jakim stopniu nasze działania przyniosą efekt w postaci zaangażowania, motywacji, rozwoju i efektów w przyszłości. Oceny, opinie, a nawet pochwały w długoterminowej perspektywie mają niewielką wartość biznesową, o ile nie są konkretnie umotywowane i odpowiednio przekazane, ponieważ nawet chwilowe poczucie szczęścia i zadowolenie pracownika nie kształtują jego przyszłości w firmie.

Przygotuj się – nie idź na żywioł

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów!

Zaloguj się, załóż konto, zamów bezpłatną prenumeratę
i miej dostęp do wszystkich materiałów na www.miesiecznik-benefit.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się!


Co otrzymasz będąc naszym czytelnikiem?

  • Bezpłatny dostęp do wszystkich materiałów publikowanych na łamach Miesięcznika „Benefit”
  • Bezpłatny dostęp do wszystkich archiwalnych wydań

Dowiedz się więcej o prenumeracie

Anna Piasecka
prezes zarządu Talent Exact Sp. z o.o.
anna.piasecka@talentexact.pl

Osiągnięty cel powoduje szczęście i satysfakcję. Im większy wysiłek, tym większa radość.

Małgorzata Wojtaczka

Pobierz wydanie 01/2020

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.