Które firmy odnoszą sukcesy?

Czy istnieje pewna recepta na biznesowe osiągnięcia? Czy można wyodrębnić czynniki sukcesu, których zastosowanie gwarantuje organizacji uzyskanie przewagi konkurencyjnej, większe zyski i długotrwałą strategię szeroko pojętego wzrostu?

fot. istockphoto

Otóż okazuje się, że można. Czynniki te zostały wyodrębnione na bazie wieloletnich badań setek firm, prowadzonych przez zespół naukowców pod okiem Jima Collinsa. Po dziś dzień wyodrębnione czynniki stanowić mogą schemat postępowania dla każdej organizacji, która chce odnosić spektakularne sukcesy – w każdej branży, w każdych czasach, pod rządami zmieniających się prezesów.

Uniwersalna strategia sukcesu

Członkowie zespołu badawczego Jima Collinsa przeanalizowali firmy z listy Fortune 500, które w okresie 1965–1995, po 15 latach przeciętności, osiągnęły 15 lat niesłychanego rozwoju i ogromny sukces (niezależnie od swej branży czy koniunktury na rynku, a także przy zmieniających się osobach w zarządzie). Co ciekawe, firm tych jest tylko 11 (m.in. Coca Cola, Intel, General Electric). Na ich bazie opracowano uniwersalną strategię sukcesu, z którą warto, by zapoznał się zarówno szef całej firmy, jak i szef działu czy szeregowy pracownik. Udowodniono bowiem, że strategia ta przynosi sukces w zasadzie wszędzie tam, gdzie zastosuje się szczegółowo jej wytyczne.

Pierwszym czynnikiem sukcesu jest przywództwo – bynajmniej nie charyzmatyczne i przebojowe. Przywództwo oparte na wewnętrznej sile lidera, ale pełnej spokoju, skromności i życiowej pokory. Było to pierwszym zaskoczeniem badaczy i zostało zweryfikowane w innych, niezależnych badaniach.

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów!

Zaloguj się, załóż konto, zamów bezpłatną prenumeratę
i miej dostęp do wszystkich materiałów na www.miesiecznik-benefit.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się!


Co otrzymasz będąc naszym czytelnikiem?

  • Bezpłatny dostęp do wszystkich materiałów publikowanych na łamach Miesięcznika „Benefit”
  • Bezpłatny dostęp do wszystkich archiwalnych wydań

Dowiedz się więcej o prenumeracie

Marta Woźny-Tomczak
prezes zarządu Personia Sp. z o.o. Sp. k.
marta.wozny@personia.pl

Równowaga w pracy jest najważniejsza. Ważne, aby umiejętnie organizować prywatny czas.

Michel Moran

Pobierz wydanie 02/2020

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.