Klucz do efektywnego zarządzania

Zrozumienie potrzeb, które motywują zespół do działania, ma kluczowe znaczenie w zarządzaniu firmą. Każdy nowoczesny menedżer powinien zadać sobie pytania: czy znam motywację swoich pracowników? Dlaczego postępują w taki, a nie inny sposób?

fot. freepik

Wiele czołowych i nowoczesnych przedsiębiorstw stawia na różnorodność swoich pracowników. Łącząc doświadczenie jednych z młodzieńczą energią drugich, szanując ich indywidualne potrzeby i otwierając drogę do realizacji dokładnie sprecyzowanych ambicji zawodowych, można uzyskać najlepsze efekty. Czy są na to dowody? Wystarczy spojrzeć na podejście jednego z najpopularniejszych liderów w świecie biznesu Richarda Bransona. „Klienci nie są najważniejsi, pracownicy są najważniejsi” – to jeden z jego cytatów, które zyskały ogromną popularność. Tę odważną tezę charyzmatyczny założyciel organizacji tłumaczy w prosty sposób. Jest przekonany, że nikt nie zadba o klientów lepiej niż właśnie zadowoleni pracownicy. I tak jak na czele firmy stoi charyzmatyczny lider, tak i na czele każdego innego dobrze zarządzanego i zgranego zespołu powinien stać mocny oraz inspirujący menedżer.

Kim jest lider?

Przede wszystkim tytanem ciężkiej i kreatywnej pracy, dzięki której potrafi natchnąć innych, ponieważ sam jest chodzącym przykładem, który warto naśladować. Jest też osobą, która tworzy we własnym zespole specyficzny sposób myślenia i postrzegania świata. I nawet jeżeli go nie ma na spotkaniach, w salach konferencyjnych, na zjazdach czy gdziekolwiek indziej, jego zespoły intuicyjnie już podążają w określonym kierunku, zadając sobie pytanie, co „on” by zrobił w danej sytuacji. To jest właśnie trwałe pozostawienie swojego śladu w efektywnie zarządzanych zespołach. Czegoś takiego mogą dokonać tylko ci liderzy, którzy są bardzo blisko swoich zespołów, którzy nie oddzielają się od swoich ludzi drzwiami gabinetów, sekretarek, procedur czy sztucznej atmosfery. Po prostu zasada „management by walking around” jest codziennym działaniem, trwale wpisanym w ich sposób współpracy z ludźmi.

Przechodząc od lidera do jego zespołu, wiemy, że każda osoba zatrudniona w firmie ma swój bagaż doświadczeń, osobliwe cechy charakteru czy indywidualne potrzeby. Czy menedżerowie zawsze o tym pamiętają? Naturalną skłonnością ludzi jest upraszczanie i porządkowanie otaczającego świata według pewnych schematów. Takie postępowanie może przyczynić się nawet do odejścia z zespołu wartościowych i kompetentnych ludzi. To, co motywowało pracowników 20 lat temu, często nie działa na nich już dzisiaj. Przykładowo z badań naukowych wynika, że współcześnie, szczególnie dla młodego pokolenia, najsilniej działającym czynnikiem jest elastyczny czas pracy, a następnie oferta szkoleniowa i możliwości rozwoju zawodowego. Nie oznacza to jednak, że wszelkie dotychczasowe osiągnięcia w zakresie poznania motywacji zespołu i próby uporządkowania wiedzy na ten temat są niemożliwe do zastosowania. Podstawowym aspektem, decydującym o stosunku do pracodawcy, jest wciąż poziom zarobków. Przykładanie większej wagi do innych potrzeb związanych z pracą jest przede wszystkim efektem rozwoju naszego społeczeństwa, wyższych standardów życia oraz walki o przyciągnięcie najlepszych kandydatów do firm.

Piramida wciąż pomocna

Pomocną w zrozumieniu czynników motywujących pracowników wciąż jest znana od połowy XX wieku piramida potrzeb Abrahama Maslowa. Dzięki niej łatwiejsze stanie się zinterpretowanie zachowania pracowników. Hierarchia przedstawiona przez amerykańskiego psychologa jest ściśle związana z kierowaniem ludźmi oraz ich motywowaniem. Na jej bazie możemy stwierdzić, że zaspokojone niższe potrzeby zezwalają pracownikom na stawianie przed sobą większych oraz ambitniejszych celów. Co konkretnie oznacza dla pracodawców czy menedżerów? Jak należy dokładnie interpretować każdy z tych poziomów?

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów!

Zaloguj się, załóż konto, zamów bezpłatną prenumeratę
i miej dostęp do wszystkich materiałów na www.miesiecznik-benefit.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się!


Co otrzymasz będąc naszym czytelnikiem?

  • Bezpłatny dostęp do wszystkich materiałów publikowanych na łamach Miesięcznika „Benefit”
  • Bezpłatny dostęp do wszystkich archiwalnych wydań

Dowiedz się więcej o prenumeracie

Adam Mamok
dyrektor zarządzający Essilor Polonia
mamoka@essilor.com.pl

Równowaga w pracy jest najważniejsza. Ważne, aby umiejętnie organizować prywatny czas.

Michel Moran

Pobierz wydanie 02/2020

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.