Jak skutecznie zarządzać zespołem?

Większość rozwijających się przedsiębiorców wcześniej czy później musi podjąć decyzję o zatrudnieniu pierwszego i kolejnego pracownika, których praca sprawi, że firma będzie bardziej dochodowa i wydajna. Dotychczas szef firmy był w 100 proc. odpowiedzialny za rezultaty. Rzeczywistość biznesowa i odpowiedzialność zmieniają się, gdy zaczyna tworzyć zespół.

fot. istockphoto

Gdy człowiek wchodzi w rolę przywódcy, jego mózg zaczyna pracować na wyższych obrotach. Mózg lidera pracuje różnie. Czasem lubi władzę. Czasem lubi mieć rację. Lubi wzorować się na stylu zarządzania, który uznał za dobry i ludzki. Lubi też czasem patrzeć w przyszłość i roztaczać ogromne wizje. W zależności od tego, która część mózgu lidera wykazuje większą aktywność – taki styl zarządzania będzie dla niego naturalny. Znajomość swoich mocnych stron oraz mocnych stron pracowników, uwarunkowanych indywidualną dla każdego strukturą mózgu, to pierwszy, milowy krok do skutecznego przywództwa. Jeżeli menedżer dołączy do tego poniższe kompetencje, jego firma ma szanse być liderem. Z punktu widzenia biznesu istnieje kilka kluczowych kwestii w materii przywództwa.

Zarządzanie samym sobą

Dobrze zorganizowany przedsiębiorca będzie dobrze zorganizowanym szefem. Z tą umiejętnością o wiele łatwiej jest skupiać się na wyzwaniach, z jakimi borykają się członkowie zespołu, ponieważ można im szybciej pomóc. Gdy tworzy się zespół, przybywają kolejne sprawy do posegregowania. Dobra organizacja pracy pozwoli właścicielowi firmy skupić się na najważniejszych rzeczach, a pozostałe skutecznie delegować pracownikom, nie zaś pracować po godzinach, robiąc wszystko samemu.

Wytyczanie celów

Skuteczny menedżer wie, dokąd idzie. Wie, gdzie zmierza jego zespół. Ma świadomość, że jeśli biznes nie realizuje celów, to prowadzenie go nie ma sensu. Przywódca biznesowy wie, że „żadna droga nie jest dobra, jeśli nie znasz celu”. Wizja końca jest dla niego przejrzysta, nawet wtedy, gdy zarzucony jest kolejnymi pożarami do ugaszenia.

Motywacja 

To jeden z najtrudniejszych obszarów menadżerskich. Pracownicy motywują się w różny sposób i potrzebują innych bodźców. Zależy to w dużej mierze od struktury ich mózgu. Niektórym potrzebne jest spokojne, przyjazne nastawienie, inni uwielbiają rywalizować, jeszcze innym do efektywnej pracy wystarczy ciche i spokojne środowisko. Sztuką jest wiedzieć, co motywuje poszczególnych pracowników, aby móc skutecznie pomagać im we wzroście i osiąganiu celów, nie tylko biznesowych. I jeszcze jedno, warto wiedzieć, co ich nie demotywuje.

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów!

Zaloguj się, załóż konto, zamów bezpłatną prenumeratę
i miej dostęp do wszystkich materiałów na www.miesiecznik-benefit.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się!


Co otrzymasz będąc naszym czytelnikiem?

  • Bezpłatny dostęp do wszystkich materiałów publikowanych na łamach Miesięcznika „Benefit”
  • Bezpłatny dostęp do wszystkich archiwalnych wydań

Dowiedz się więcej o prenumeracie

Anna Urbańska
Master Trener STRUCTOGRAM®Polska, Neurocoach
anna@3kolorymozgu.pl

Porażka zawsze jest świetną lekcją. Wierzę, że ogromne znaczenie ma to, jak sobie z nią poradzimy, od tego w znacznej mierze zależy sukces.

Sylwia Gruchała

Pobierz wydanie 03/2020

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.