Jak skutecznie zarządzać zespołem?

Większość rozwijających się przedsiębiorców wcześniej czy później musi podjąć decyzję o zatrudnieniu pierwszego i kolejnego pracownika, których praca sprawi, że firma będzie bardziej dochodowa i wydajna. Dotychczas szef firmy był w 100 proc. odpowiedzialny za rezultaty. Rzeczywistość biznesowa i odpowiedzialność zmieniają się, gdy zaczyna tworzyć zespół.

fot. istockphoto

Gdy człowiek wchodzi w rolę przywódcy, jego mózg zaczyna pracować na wyższych obrotach. Mózg lidera pracuje różnie. Czasem lubi władzę. Czasem lubi mieć rację. Lubi wzorować się na stylu zarządzania, który uznał za dobry i ludzki. Lubi też czasem patrzeć w przyszłość i roztaczać ogromne wizje. W zależności od tego, która część mózgu lidera wykazuje większą aktywność – taki styl zarządzania będzie dla niego naturalny. Znajomość swoich mocnych stron oraz mocnych stron pracowników, uwarunkowanych indywidualną dla każdego strukturą mózgu, to pierwszy, milowy krok do skutecznego przywództwa. Jeżeli menedżer dołączy do tego poniższe kompetencje, jego firma ma szanse być liderem. Z punktu widzenia biznesu istnieje kilka kluczowych kwestii w materii przywództwa.

Zarządzanie samym sobą

Dobrze zorganizowany przedsiębiorca będzie dobrze zorganizowanym szefem. Z tą umiejętnością o wiele łatwiej jest skupiać się na wyzwaniach, z jakimi borykają się członkowie zespołu, ponieważ można im szybciej pomóc. Gdy tworzy się zespół, przybywają kolejne sprawy do posegregowania. Dobra organizacja pracy pozwoli właścicielowi firmy skupić się na najważniejszych rzeczach, a pozostałe skutecznie delegować pracownikom, nie zaś pracować po godzinach, robiąc wszystko samemu.

Wytyczanie celów

Skuteczny menedżer wie, dokąd idzie. Wie, gdzie zmierza jego zespół. Ma świadomość, że jeśli biznes nie realizuje celów, to prowadzenie go nie ma sensu. Przywódca biznesowy wie, że „żadna droga nie jest dobra, jeśli nie znasz celu”. Wizja końca jest dla niego przejrzysta, nawet wtedy, gdy zarzucony jest kolejnymi pożarami do ugaszenia.

Motywacja 

To jeden z najtrudniejszych obszarów menadżerskich. Pracownicy motywują się w różny sposób i potrzebują innych bodźców. Zależy to w dużej mierze od struktury ich mózgu. Niektórym potrzebne jest spokojne, przyjazne nastawienie, inni uwielbiają rywalizować, jeszcze innym do efektywnej pracy wystarczy ciche i spokojne środowisko. Sztuką jest wiedzieć, co motywuje poszczególnych pracowników, aby móc skutecznie pomagać im we wzroście i osiąganiu celów, nie tylko biznesowych. I jeszcze jedno, warto wiedzieć, co ich nie demotywuje.

Rozwijanie ludzi

To obszar dla niektórych „menedżerów” nie do przejścia. Strach przed tym, że nasz podwładny może rozwijać się szybciej, jest dla niektórych osób paraliżujący. Zdrowy, na poziomie poczucia własnej wartości, przywódca wie, że jeżeli jego zespół będzie się szybciej rozwijał, to jego cele zostaną szybciej osiągnięte. Ma świadomość, że można ufać bardziej tym, którzy widzą sens w rozwoju. A co za tym idzie, sam lider jest na niego otwarty. Dopuszcza, że jeszcze wiele się może nauczyć.

Komunikacja

Komunikacja i jej skuteczność mają elementarny wpływ na to, jak rozwija się firma. Czy jej siła rośnie, czy może pracownicy patrzą na siebie „bykiem”? To lider odpowiada za to, jaka atmosfera panuje w firmie. To jego rolą jest rozbrajanie konfliktów czy mobilizowanie zespołu do otwartej komunikacji. To jeden z najważniejszych aspektów istnienia silnych marek.

Ocena i analiza

Prawdopodobnie najmniej lubiana rola menedżerska. To właśnie lider jest odpowiedzialny za to, jakie rezultaty ma jego zespół i każda jednostka z osobna. To właśnie lider analizuje i wyciąga konsekwencje, jeżeli trzeba to zrobić. To lider zatrudnia i zwalnia. To jego ocena ma wpływ na życie zawodowe pracowników. Warto mieć tego świadomość.

Karać czy nagradzać? 

Jest to szczególnie wrażliwy temat i sposób motywowania zespołu. Podejście do tej kwestii buduje też pozycję lidera. Menedżer cieszy się autorytetem, jeśli może nagradzać i karać. Kij i marchewka to jego atrybuty i narzędzia motywowania. Zarówno nagroda, jak i kara mogą być motywujące. W firmach często jednak występuje deficyt pochwał i kult kar. Szefowie nie chwalą, ponieważ boją się „wody sodowej” uderzającej do głów ich pracownikom. Tymczasem pochwała jest wspaniałym narzędziem motywacyjnym, komunikatem: rób tak dalej! Czy lider to osoba, która otrzymuje stanowisko dyrektora, kierownika, prezesa? Czy może ktoś, za kim po prostu idą ludzie? Dzisiaj wielu zarządzających nie jest liderami, jedynie piastuje taką funkcję. Tracą oni w ten sposób pracowników, którzy coraz częściej przyznają się do tego, że nie odchodzą od firmy, tylko od szefów.

Anna Urbańska
Master Trener STRUCTOGRAM®Polska, Neurocoach
anna@3kolorymozgu.pl

Najważniejsze w moich opowieściach są relacje między ludźmi!

Tomek Michniewicz

Pobierz wydanie 10/2019

Zobacz również

Siła różnorodności

Rozwój nowych technologii, globalizacja oraz zmiany gospodarczo-polityczne wpływają na przyszłość rynku pracy, a także wymuszają stałe doskonalenie strategii rekrutacji oraz utrzymania pracowników w firmach.

Zarządzanie nieobecnością prezesa

Najważniejsza osoba w firmie, czy to właściciel, czy prezes, to człowiek, który w mniejszym lub większym stopniu przewodzi całej organizacji. Jedni pragną, by biznes działał niezależnie od ich zaangażowania, stawiają na samodzielność zespołów i zdecydowanie bardziej pracują nad biznesem niż w samym biznesie. Drudzy natomiast chcą czuć się niezastąpieni, wychodząc z założenia, że tylko oni mogą załatwić wiele spraw w firmie, sami więc w niej pracują i w natłoku obowiązków tracą panowanie nad własnym czasem, zapominając o sprawach naprawdę ważnych.

Strach i schematy rujnują nam życie

Dlaczego zachowania innych tak mnie irytują? Często czuję się niekomfortowo. Chcę znaleźć motywację, ale praca nie sprawia mi przyjemności. Bardzo chcę poprawić coś w swoim życiu – otworzę własny biznes, schudnę, wreszcie zrobię coś dla siebie. Nie będę ulegać presji. Będę milszy dla innych. Skupię się na byciu lepszym menedżerem. Takim, który zasługuje na awans.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.