Humanistyka w zarządzaniu zasobami ludzkimi

Humanistyka często bywa rozumiana jako nauka o działalności człowieka, jego miejscu w świecie oraz wytworach jego działania. Humanizm z kolei posiada konotacje związane z postrzeganiem rzeczywistości, filozoficznymi zainteresowaniami oraz bardzo liberalnym traktowaniem wyborów innych osób. Należy jednak spojrzeć na pojęcie humanistyki w zarządzaniu zasobami ludzkimi nie tylko od strony życzliwego i empatycznego traktowania drugiej osoby, świadomości jego mocnych i słabych stron oraz aktualnej sytuacji życiowej.

fot. istockphoto

Humanistyka, uwzględniając powyższe zagadnienia, jest ściśle powiązana z logistyką w zarządzaniu daną grupą specjalistów. Nie ulega wątpliwości, że menedżer powinien nie tylko reprezentować, ale przede wszystkim wspierać swój zespół. Oprócz obowiązków służbowych, każda pracująca osoba ma również szereg innych zobowiązań, które składają się na jej funkcjonowanie. Tym samym każdy z nas przeżywa gorsze i lepsze dni oraz uczestniczy w najprzeróżniejszych sytuacjach życiowych, które nie kończą się wraz z przekroczeniem progu miejsca pracy.

Taką sytuacją jest na przykład żałoba, która spotyka wiele pracujących osób. W takiej sytuacji rolą menedżera jest zapewnienie pracownikowi swoistego komfortu – możliwości wykonywania swoich obowiązków bez presji czasu, być może ograniczenie pewnego zakresu pracy – na przykład wystąpień publicznych, udziału w telekonferencjach, czy też reprezentowania firmy.
Podobnie może dziać się w sytuacji dość istotnej i zauważalnej zmiany w sytuacji specjalisty – długotrwałej choroby, zmiany miejsca zamieszkania, urodzenia dziecka. Oczywiście, należy zdawać sobie sprawę, że deklaracja podjęcia się określonych obowiązków powinna być odpowiedzialna i konsekwentna; nie zawsze jednak można przewidzieć to, co nie zależy jedynie od nas – choroba dziecka czy współmałżonka.

Pomocne FUKO

Wielu menedżerów podnosi fakt, że często pracownicy wykorzystują swoją trudną sytuację i pragną na niej wynegocjować pracę na swoich warunkach. Wtedy nie pozostaje nic innego, jak podjąć się – bądź też wrócić do – tak zwanego kontraktu – który obowiązuje obie strony. Należy wtedy przypomnieć, co znajduje się w zakresie obowiązków specjalisty i w czym może liczyć na naszą pomoc. Zapytać, w jaki sposób widzi on dalszy system pracy i zaproponować możliwe zmiany. Ustalić, co będzie priorytetem w realizacji zadań i jakich rezultatów będziemy oczekiwać. To, na co się umawiają obie strony – obowiązuje każdą ze stron, tak więc również menedżer powinien być słowny i konsekwentny.

Wydaje się być tutaj pomocna znana i wypróbowana metoda informacji zwrotnej – FUKO, która polega na zebraniu faktów, ustosunkowaniu się do zaistniałej sytuacji, omówieniu konsekwencji i oczekiwań. Nie można bowiem unikać trudnych rozmów i liczyć, że sprawy ułożą się same. Bycie menedżerem oznacza nadzorowanie nie tylko wyników pracy zespołu, ale przede wszystkim adekwatne zarządzanie zasobami ludzkimi – adekwatne do możliwości, sytuacji osobistej, predyspozycji.

Pracownik w centrum uwagi

Humanistyczne zarządzanie zasobami ludzkimi polega na tym, aby nie traktować innych przedmiotowo, ale przede wszystkim – podmiotowo. Nasz pracownik, to indywidualny byt, który posiada swoją historię – doświadczenie, wykształcenie, życie rodzinne, planuje swoją zawodową i osobistą przyszłość oraz zmaga się z dniem dzisiejszym.
Spotyka go niespodziewana sytuacja w rodzinie, zaprzątają jego myśli takie sprawy jak wypoczynek i finanse, zmiany w organizacji, kontakty z przełożonym. To osoba, która planuje bądź też składa obietnice swojej rodzinie i na którą również liczą inni.

Należy mieć świadomość, że od naszego specjalisty – tak jak on jest zależny od decyzji szefa – są zależni jego bliscy oraz inni współpracownicy. Dlatego należy mieć świadomość, że nasz zespół, to różne jednostki, którym również zależy na byciu poważnym w oczach innych osób. Kiedy musimy zmienić komuś termin urlopu – poinformujmy go, dlaczego. I starajmy się zrobić to tylko raz. Ludzie nie są od siebie nawzajem ani gorsi, ani lepsi. Dlatego pomagając im, czy też wymagając – działajmy proporcjonalnie; prawdziwie, a nie pozornie.

Bibliografia:
- Słownik terminów literackich, pod red. J. Sławińskiego, Wrocław 1998.
- F. Bohm, S. Laurell, Rozwiązywanie konfliktów. Praktyczny poradnik dla pracodawców i menedżerów, Białystok 2009;
- A. Balcerak, J. Woźniak, Gry menedżerskie. Przewodnik dla trenerów, Sopot 2016.

Monika Brzezińska-Szetela
konsultantka absolwentka Akademii Menedżera i Akademii Przywództwa w WSB w Toruniu
mbszetela@wp.pl

Zaczęłam traktować ludzi jak partnerów, doceniać ich w imię zasady: chwal przy wszystkich, upominaj w cztery oczy.

Małgorzata Bieniaszewska

Pobierz wydanie 05/2020

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.