Dopasowanie do stanowiska, a zaangażowanie

Temat zaangażowania pracownika zawsze jest niezwykle atrakcyjny, a ostatnio – w związku ze zmianami na rynku pracy – szczególnie ważny. Zaangażowanie pracowników jest miernikiem skuteczności zarządzania, wpływa na fluktuację, jest również miernikiem efektywności kadry menedżerskiej i działu HR.

fot. unsplash

W artykule spróbuję odpowiedzieć na pytania:
- Jak można zmierzyć dopasowanie do stanowiska?
- Kiedy warto to zrobić?
- Czy i jak dopasowanie do stanowiska, szefa, kultury organizacji wpływa na zaangażowanie pracownika?

Gdyby zapytać menedżera o to, jakich chce mieć ludzi w swoim zespole, zapewne odpowie: zaangażowanych, z pasją, z entuzjazmem. Kluczowym pytaniem jest, jak to osiągnąć? Dlaczego pracownicy przychodzą zaangażowani, ale po dosyć krótkim czasie energia i pasja znikają, a w ich miejsce pojawiają się zniechęcenie i zmęczenie, choć jest to cały czas ta sama organizacja? Już na poziomie przygotowania do procesu rekrutacji oraz doprecyzowania oczekiwań wobec twardych kompetencji warto poświęcić także sporo czasu na dokładne określenie tego, jakie predyspozycje powinien mieć nasz nowy pracownik. Zwykle z dużą łatwością określa się jego poziom wykształcenia, kierunek i zakres doświadczenia, poziom języka obcego i certyfikaty. Jest to raczej łatwe i z reguły powtarzalne, czasami określa się także plan B, który pomocny jest w przypadku braku kandydata np. z 10 letnim doświadczeniem – wtedy akceptuje się kandydatów ze znacznie krótszym stażem w danej dziedzinie, pod warunkiem, że spełnia pozostałe oczekiwania. To jest wspaniały początek. Lecz jeżeli na tym poprzestaniemy i zrealizujemy cały proces rekrutacji tylko na bazie twardych danych z CV, to trudno mówić o dopasowaniu do stanowiska, a w konsekwencji o zaangażowaniu. Kluczowe jest określenie właśnie tego, jakie predyspozycje ma mieć nasz potencjalny pracownik, żeby pozycja, którą mu proponujemy, była dla niego naprawdę satysfakcjonująca przez dłuższy czas.

Teoria satysfakcji z pracy

Warto odnieść się tu do teorii Enjoyment Performance dr. Dana Harrisona, psychologa i matematyka, który po wielu latach badań w organizacjach na całym świecie stwierdził, że jeśli jesteśmy dopasowani do stanowiska co najmniej w 75 proc. w kontekście predyspozycji, czyli naszych miękkich kompetencji, to mamy co najmniej trzy razy większe szanse na sukces.

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów!

Zaloguj się, załóż konto, zamów bezpłatną prenumeratę
i miej dostęp do wszystkich materiałów na www.miesiecznik-benefit.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się!


Co otrzymasz będąc naszym czytelnikiem?

  • Bezpłatny dostęp do wszystkich materiałów publikowanych na łamach Miesięcznika „Benefit”
  • Bezpłatny dostęp do wszystkich archiwalnych wydań

Dowiedz się więcej o prenumeracie

Anna Piasecka
prezes zarządu Talent Exact Sp. z o.o.
anna.piasecka@talentexact.pl

Równowaga w pracy jest najważniejsza. Ważne, aby umiejętnie organizować prywatny czas.

Michel Moran

Pobierz wydanie 02/2020

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.