Determinanty zaangażowania pracowników

Współcześnie w dyskusji na temat konkurencyjności firm coraz częściej podkreślane jest znaczenie, jakie w tym obszarze posiada inwestowanie w kapitał ludzki i stosowanie różnorodnych rozwiązań umożliwiających budowanie zaangażowania pracowników, które uznawane jest za istotną determinantę wykorzystania ich potencjału, a także kluczowy czynnik sprzyjający identyfikacji z organizacją, efektywności działania i osiąganiu celów organizacyjnych.

fot. istockphoto

Zaangażowanie pracowników, będące efektem procesu kształtowania ich postaw i zachowań w organizacji, staje się celem podejmowanych w firmach działań motywacyjnych, a przy tym dowodem i miarą ich skuteczności.


Należy jednak pamiętać, że motywacja pracowników nie musi być jednoznaczna z ich zaangażowaniem. Jak wskazuje Michael Armstrong, motywacja dotyczy bowiem chęci podejmowania działań, a nie postawy. O zaangażowaniu można natomiast mówić, gdy pracownicy znają i rozumieją cele oraz wartości organizacji, wykazują dumę z przynależności do niej, cechują się lojalnością i przywiązaniem do swojej pracy, zespołu i firmy, w której funkcjonują, a przy tym darzą zaufaniem swoich przełożonych i współpracowników. Pracownicy zaangażowani są wyraźnie zainteresowani i zaabsorbowani swoją pracą, co skłania ich do podejmowania dobrowolnych wysiłków, wykraczających poza formalne obowiązki. Podstawowymi cechami zaangażowania organizacyjnego są zatem: identyfikacja z celami i wartościami firmy, pragnienie przynależności do organizacji, zgodność treści pracy z zainteresowaniami, predyspozycjami i aspiracjami (co jest warunkiem pasji zawodowej) oraz chęć podejmowania wysiłków na rzecz organizacji.
Osiągnięcie wysokiego poziomu zaangażowania wymaga odwołania się do szerokiego spektrum potrzeb, celów zawodowych i osobistych pracowników, co oznacza potrzebę uruchomienia szerokiej gamy instrumentów motywacyjnych. Na pierwszym etapie ważne jest zastosowanie odpowiednich nagród zewnętrznych, do których zaliczyć można: wynagrodzenia finansowe, warunki pracy, pozycję służbową czy pewność zatrudnienia. Należy jednak mieć na uwadze, że efektywne nagrody zewnętrzne są warunkiem niezbędnym, lecz jednak niewystarczającym do osiągnięcia pełnego zaangażowania – niezbędne jest uzupełnienie ich kompleksem nagród wewnętrznych, takich jak: możliwość rozwoju, samodzielność, uznanie itp. Wysoki poziom zaangażowania wymaga przy tym identyfikacji pracowników z organizacją – aby to osiągnąć, należy kształtować stosunki pracy oparte na stabilizacji, wspólnej odpowiedzialności i partycypacji.


W literaturze przedmiotu wskazuje się wiele warunków, jakie należy spełnić, aby zbudować zaangażowanie pracowników. Wśród nich wymieniane są:
– zachowania przywódcze wyższej kadry zarządzającej,
– dobre relacje z bezpośrednim przełożonym i współpracownikami,
– interesująca praca, stawiająca wyzwania,
– poczucie sensowności i istotności wykonywanych zadań,
– szkolenia i perspektywy rozwoju zawodowego,
– obiektywna, sprawiedliwa ocena oraz wiedza o rezultatach,
– poczucie ważności i bycia docenianym,
– udział w podejmowaniu decyzji,
– samodzielność działania,
– zespołowa kultura organizacyjna,
– dobra komunikacja wewnętrzna,
– odpowiednie warunki pracy, wspierające systemy i struktury,
– motywujący system wynagrodzeń.

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów!

Zaloguj się, załóż konto, zamów bezpłatną prenumeratę
i miej dostęp do wszystkich materiałów na www.miesiecznik-benefit.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się!


Co otrzymasz będąc naszym czytelnikiem?

  • Bezpłatny dostęp do wszystkich materiałów publikowanych na łamach Miesięcznika „Benefit”
  • Bezpłatny dostęp do wszystkich archiwalnych wydań

Dowiedz się więcej o prenumeracie

dr Sylwia Stachowska
nauczyciel akademicki, konsultant, trener, ekspert w dziedzinie motywowania pracowników i zarządzania zasobami ludzkimi w organizacjach
sylwia.stachowska@uwm.edu.pl

Porażka zawsze jest świetną lekcją. Wierzę, że ogromne znaczenie ma to, jak sobie z nią poradzimy, od tego w znacznej mierze zależy sukces.

Sylwia Gruchała

Pobierz wydanie 03/2020

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.