Demotywacja i jej konsekwencje

Zarządzanie zespołem to spore wyzwanie, gdyż składa się on zwykle z ludzi o różnych charakterach. Osoby wchodzące w jego skład mają często zupełnie inne doświadczenia życiowe, potrzeby, priorytety oraz inaczej patrzą na świat. Rolą przełożonego jest bycie uważnym, by nie przeoczyć momentu kryzysowego, po którym nie będzie już czego w zespole ratować.

fot. istockphoto

Wielokrotnie można spotkać się z menedżerami, którzy traktują swoich podwładnych tylko jako narzędzie niezbędne do osiągnięcia wyznaczonego celu. Nie dostrzegają oni potrzeb ani oczekiwań poszczególnych pracowników, a jedynie cyfry, które muszą w ostatecznym rozrachunku się zgadzać. W takim przypadku brakuje zwykle miejsca na szczere rozmowy, a przełożony nie wykazuje zainteresowania poziomem satysfakcji pracownika. Wychodzi on z założenia, że albo pracownik realizuje wyznaczony cel, albo trzeba się z nim po prostu pożegnać. Przyjrzyjmy się temu, jakie czynniki wpływają na demotywację w pracy oraz jakie mogą być tego konsekwencje.

Czynniki pogłębiające demotywację w pracy

Wiele badań i ankiet przeprowadzanych w firmach wskazuje na kilka istotnych czynników, które wywołują demotywację w pracy. Należą do nich przede wszystkim:
1) Niedocenienie pracownika przez przełożonego – Nie wszyscy pracownicy potrzebują tego, by być zauważanym przez przełożonego każdego dnia. Są tacy, dla których relacje zarówno z szefem, jak i ze współpracownikami zupełnie się nie liczą. Każdego dnia przychodzą do pracy, wykonują swoje obowiązki, a jedyne, czego oczekują, to wynagrodzenie, na które się umówili. Wielu pracowników wykazuje jednak w tej kwestii zupełnie inne podejście. Mają oni potrzebę bycia docenionym, starają się i pracują ponad zakres swoich obowiązków. Gdy szef tego nie zauważa, bardzo łatwo o poczucie frustracji i niesprawiedliwości, powodujące demotywację.

2) Brak poczucia szacunku ze strony szefa – Szacunek to fundament każdej relacji, który wpływa na wzajemne zaufanie i wsparcie. Jeśli tego brakuje i szef odnosi się do pracownika bez szacunku, nie przebierając w słowach, bardzo szybko może taką osobę stracić. Szczególnie niebezpieczne jest porównywanie jego pracy z innymi. Pracownik może pomyśleć, że gdyby go nie było w pracy, nic by się nie stało.

3) Brak możliwości awansu, podwyżki, premii oraz dodatków pozapłacowych – Większość pracowników ma potrzebę rozwoju i chce mierzyć wyżej, czego konsekwencją powinien być wzrost zarobków. Jeśli firma nie daje takich możliwości, a zamiast awansów i premii za osiągnięcia dokłada tylko najbardziej zaangażowanym osobom zadania wykraczające poza zakres pełnionych obowiązków, prędzej czy później spowoduje to frustrację, doprowadzając w efekcie do odejścia pracownika, który czuje się wykorzystywany.

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów!

Zaloguj się, załóż konto, zamów bezpłatną prenumeratę
i miej dostęp do wszystkich materiałów na www.miesiecznik-benefit.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się!


Co otrzymasz będąc naszym czytelnikiem?

  • Bezpłatny dostęp do wszystkich materiałów publikowanych na łamach Miesięcznika „Benefit”
  • Bezpłatny dostęp do wszystkich archiwalnych wydań

Dowiedz się więcej o prenumeracie

Dorota Kojro
kierownik sekcji szkoleń i rozwoju Grupa Prawna Goldwin
dorota.kojro@gpgoldwin.pl

Równowaga w pracy jest najważniejsza. Ważne, aby umiejętnie organizować prywatny czas.

Michel Moran

Pobierz wydanie 02/2020

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.