Constant feedback – ocena na bieżąco

Coraz częściej tradycyjna ocena roczna kojarzy się pracownikom z biurokracją i jest postrzegana jako pracochłonna. Według Deloitte, prawie połowa (48 proc.) ankietowanych pracowników uważa, że oceny roczne nie mają wpływu na efektywność organizacji. Dlatego też coraz więcej spółek rezygnuje z tego narzędzia.

fot. istockphoto

Spółka Accenture postanowiła zrezygnować z ocen pracowniczych. Również Microsoft w 2013 r. odszedł od systemu ocen, który zdaniem kierowników zespołów nie motywował załogi i nie poprawiał atmosfery w działach. Istotne znaczenie ma tutaj zmiana pokolenia pracowników. W dobie internetu millenialsi przyzwyczajeni są do otrzymywania informacji zwrotnej niemalże natychmiast i tego samego oczekują od przełożonych. Nie chcą już czekać cały rok na podsumowanie efektów swojej pracy.

Co to jest constant feedback?

Constant feedback to na bieżąco udzielana informacja zwrotna na temat efektów pracy. Chociaż znaczenie feedbacku jest jasne, to aż 65 proc. pracowników1 twierdzi, że chciałoby uzyskać więcej informacji na temat swojej pracy niż obecnie.

Trzy ważne powody, dla których chęć szybkiej oceny w pracy jest tak silna:

Kultura: Wielu członków pokolenia millenialsów dorastało z dużo większym wsparciem niż poprzednie pokolenia, otrzymywanym nie tylko od rodziców i nauczycieli. Millenialsi mieli też trenerów, doradców akademickich, doradców zawodowych, opiekunów i innych pomocnych dorosłych, którzy udzielali im porad prawie przez 24 godziny na dobę. Nic więc dziwnego, że spodziewają się tego samego w swoim miejscu pracy.

Technologia: Millenialsi są cyfrowymi tubylcami. Publikują zdjęcia na Instagramie, by natychmiast zbierać lajki. „Gry wideo zapewniają błyskawiczną informację zwrotną, dzięki czemu [ich młodzi użytkownicy – przyp. red.] mogą uczyć się na podstawie doświadczenia i poprawiać wyniki” – mówi Ron Friedman, psycholog i autor książki The Best Place to Work. To może być powód, dla którego ponad połowa millenialsów gra w gry wideo co najmniej trzy razy w tygodniu2. To również może się przekładać, często podświadomie, na oczekiwania w miejscu pracy.

Szkoła: I w końcu to pokolenie – podobnie jak wszyscy inni – weszło do grupy roboczej po ukończeniu szkoły, gdzie otrzymywało stałe opinie w formie ocen.

Nowe pokolenie potrzebuje szybkiej informacji zwrotnej na temat swojej pracy. Pytanie tylko, kiedy menedżer ma znaleźć czas (w i tak napiętym harmonogramie) na udzielanie tak częstych feedbacków? Pamiętajmy, że spotkania mają być krótkie i dotyczyć ostatnich zadań pracownika. Zaleca się również uzupełnianie spotkań formalnych nieformalnymi rozmowami lub wiadomościami e-mail. Firmy mogą rozwijać zautomatyzowane procesy i systemy, które wykorzystują nowe technologie, aby dostarczać informacje zwrotne w korzystny dla obu stron sposób.

Oto kilka zasad, o których warto pamiętać, udzielając feedbacku swoim pracownikom:

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów!

Zaloguj się, załóż konto, zamów bezpłatną prenumeratę
i miej dostęp do wszystkich materiałów na www.miesiecznik-benefit.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się!


Co otrzymasz będąc naszym czytelnikiem?

  • Bezpłatny dostęp do wszystkich materiałów publikowanych na łamach Miesięcznika „Benefit”
  • Bezpłatny dostęp do wszystkich archiwalnych wydań

Dowiedz się więcej o prenumeracie

Równowaga w pracy jest najważniejsza. Ważne, aby umiejętnie organizować prywatny czas.

Michel Moran

Pobierz wydanie 02/2020

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.