Cele i kluczowe rezultaty

Wytyczanie i osiąganie celów to jedna z kluczowych umiejętności zarządczych, a jednocześnie zmora większości menedżerów. Co zrobić, by cele kaskadowały w dół, angażowały zespół, by pracownicy się z nimi identyfikowali? Jak przełożyć kulturę organizacji na spójne z nią cele? Co zrobić, by cele przyspieszały tempo codziennej pracy, a nie ją spowalniały? Są firmy, które znają odpowiedzi na te i wiele innych pytań.

fot. istockphoto

To firmy, których tempo rozwoju nieustannie zadziwia. Jednym ze składników ich sukcesu, oprócz kultury organizacji, jest metodologia wytyczania celów nazywana OKR (Objectives and Key Results – cele i kluczowe rezultaty) popularna w Dolinie Krzemowej.
Jedną z firm, która przyczynę swojego spektakularnego sukcesu widzi w tym, że stosuje OKR, jest Google, które zaczęło korzystać z tej strategii, mając trzydziestu pracowników. Dziś, zatrudniając ich o wiele więcej, czerpie wciąż z OKR-u, traktując go nie tylko jako narzędzie zarządzania, lecz także jako proste narzędzie motywujące.
Jaka jest główna różnica pomiędzy OKR-em a typowym zarządzaniem przez cele? (Tabela 1)

Na czym w wielkim skrócie polega metodologia OKR?
Objective – to cel, który chcemy osiągnąć. To poziom – CO. Z wybranym przez nas celem (objective) określamy również powiązane z nim 3 do 5 miar – kluczowych wskaźników, które podpowiadają nam, co należy zrobić, by osiągnąć wybrany cel. Kluczowe wskaźniki to poziom JAK – swoiste kamienie milowe mierzące postęp naszych prac.
Istotą OKR-u jest powiązanie celu (objective) i kluczowych wskaźników (key results) – poziomu CO ze sposobem realizacji, czyli JAK. Cel nie istnieje w oderwaniu od kluczowych wskaźników. Jeśli zgodzimy się co do tego, co należy osiągnąć, to również określamy sposób, w jaki chcemy to spełnić. (Tabela 2)

Zilustrujmy, jak działają OKR-y, na prostym i hipotetycznym przykładzie niezwiązanym z biznesem, a z odchudzaniem.
Marta ma 39 lat i przy wzroście 175 cm waży 82 kg. W jej odczuciu to co najmniej o 5 kg za dużo, których mimo wielu prób nie jest w stanie zrzucić. Po długim namyśle ustanawia swój własny OKR związany z nową pożądaną wagą ciała. (Tabela 3)


Typowa rama czasowa dla OKR-u to kwartał. Taki też horyznot czasowy przyjmuje Marta dla swojej próby. Na osiągnięcie celu Marta daje sobie trzy miesiące. Zakłada, że spełnienie każdego z kluczowych rezultatów przybliży ją do pożądanej wagi ciała. Marta trenowała kiedyś bieganie i przebiegła maraton, nie boi się, że bieganie jest ponad jej siły. Aktywności fizyczne Marta łączy również ze specjalną dietą.
W idealnym świecie spełnienie każdego z kluczowych rezultatów powinno skutkować osiągnięciem celu. W przypadku Marty okazuje się jednak inaczej. Wzmożony wysiłek fizyczny podczas tygodnia powoduje zwiększone zapotrzebowanie energetyczne organizmu. Mimo najszczerszych chęci Marta nie jest w stanie zrezygnować z codziennej kolacji, dlatego zamiast 7 dni bez kolacji decyduje się na odstawienie kolacji tylko przez jeden dzień w tygodniu.

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów!

Zaloguj się, załóż konto, zamów bezpłatną prenumeratę
i miej dostęp do wszystkich materiałów na www.miesiecznik-benefit.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się!


Co otrzymasz będąc naszym czytelnikiem?

  • Bezpłatny dostęp do wszystkich materiałów publikowanych na łamach Miesięcznika „Benefit”
  • Bezpłatny dostęp do wszystkich archiwalnych wydań

Dowiedz się więcej o prenumeracie

Grzegorz Kosson
wspiera zespoły kierownicze w zwiększaniu skuteczności ich działania oraz zaangażowania wobec celów, strategii, wartości
gkosson@gkosson.com

Porażka zawsze jest świetną lekcją. Wierzę, że ogromne znaczenie ma to, jak sobie z nią poradzimy, od tego w znacznej mierze zależy sukces.

Sylwia Gruchała

Pobierz wydanie 03/2020

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.