W firmie, którą pani reprezentuje, zarządzanie Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych jest spięte z platformą kafeteryjną – czy może pani opowiedzieć, jak to działa?
Nasz ZFŚS opiera się obecnie w przeważającej części na platformie MyBenefit. To narzędzie, które daje możliwość korzystania z różnego rodzaju benefitów pozapłacowych. Część z nich jest finansowana z ZFŚS. Zdecydowaliśmy się na skorzystanie właśnie z tej platformy, z tego względu, że zapewnia ona szeroki wachlarz możliwości oraz różnorodność wyboru proponowanych naszym pracownikom benefitów. Obsługa i zarządzanie platformą jest intuicyjne, pracownicy nie mają problemów z korzystaniem z niej. Każdy pracownik ma indywidualne konto, na które przelewane są środki pieniężne zamieniane na punkty, dające możliwość dokonywania opłat za oferowane świadczenia pozapłacowe. Użytkownik ma stały wgląd w ilość posiadanych środków na swoim koncie, sam decyduje, na jakie cele je przeznacza – a proponowanych opcji jest wiele: m.in. karty Multi- Sport, bilety do kina, czy na przykład na rodzinną wycieczkę na weekend. Możliwość wyboru, którą dajemy pracownikowi, jest dla nas bardzo ważna – nasi pracownicy stanowią bardzo zróżnicowaną grupę pod względem wiekowym, a tym samym także pod względem oczekiwań i ich indywidualnych preferencji.
Czy monitorujecie preferencje pracowników odnośnie do oferowanych benefitów?
Dostawca platformy przekazuje nam comiesięczne raporty, z których dowiadujemy się, które benefity cieszą się największą popularnością wśród pracowników. Ustaliliśmy, że w zakresie ZFŚS, pracownicy najczęściej korzystają z karty MultiSport. Na drugim miejscu są oferty związane z szeroko rozumianą kulturą, czyli wyjścia do kina, teatru czy na koncert.
Co zdecydowało, że dwa lata temu wdrożona została kafeteria?
Przede wszystkim dynamiczny rozwój firmy i zwiększenie zatrudnienia. Obowiązujące przepisy prawa zobowiązały nas na założenia ZFŚS. Jednocześnie, mając na celu sprawne zarządzanie polityką świadczeń pozapłacowych w naszej organizacji, ale także zapewnienie szerokiego spektrum możliwości, zdecydowaliśmy się na skorzystanie z MyBenefit. Dodatkowo, istotny wpływ na tę decyzję miała także różnorodność pokoleniowa naszych pracowników. W tradycyjnym podejściu do ZFŚS nie bylibyśmy w stanie zaspokoić potrzeb wszystkich pracowników.
To naturalne, że inne potrzeby ma osoba 25-letnia, a zupełnie inne osoba 50 plus. Platforma kafeteryjna daje możliwość wyboru.
Czy pracownicy mają wpływ na kształt oferty świdczeń?
Pracownicy mogą to robić za pośrednictwem platformy. To dostawca analizuje te potrzeby i jeżeli jest to możliwe, dodaje nową usługę czy funkcjonalność.
Odpowiadamy na potrzeby pracowników także poza platformą. Np. zwróciła się do nas grupa pracowników, zainteresowana grą w siatkówkę. Sami zebrali się w grupę, znaleźli miejsce, gdzie chcą trenować. My zapewniamy sfinansowanie z ZFŚS.
Na jakie świadczenia z ZFŚS mogą liczyć państwa pracownicy poza dostępnymi na platformie?
Nasz ZFŚS w 90 proc. obecny jest na MyBenefit. Natomiast nasi pracownicy otrzymują ponadto wsparcie socjalne, gdy tylko wystąpi takie zapotrzebowanie. Jest ono finansowane właśnie z ZFŚS.
Finansujemy także paczki świąteczne dla dzieci pracowników, a pracownicy, którzy nie posiadają dzieci otrzymują małe świąteczne upominki. Wspomniała pani, że firma dynamicznie się rozwija.
Czy aplikujący do pracy pytają o ofertę benefitów podczas rozmów kwalifikacyjnych?
Jak najbardziej. Jest to często jedno z pierwszych pytań kierowanych do pracodawcy: co oferuje ponad wynagrodzenie podstawowe wynikające z umowy o pracę? Kafeteria działa na naszą korzyść. W naszej ocenie ma ona realny wpływ na pozyskiwanie nowych pracowników, stanowi bowiem dodatkowy argument przemawiający za podjęciem przez nich decyzji o rozpoczęciu lub kontynuowaniu pracy w naszej Spółce.
Ponadto oferujemy również naszym pracownikom prywatną opiekę medyczną i dogodną lokalizację biura, znajdującego się w centrum Warszawy, co, uwzględniając dobre połączenia komunikacji miejskiej, zdecydowanie ułatwia, szybkie dotarcie do pracy.
Czy widzi pani zależność między ofertą benefitową a zaangażowaniem i motywacją pracowników?
Oczywiście, że tak. Pracownicy doceniają fakt, że firma oferuje coś więcej niż miejsce pracy i wynagrodzenie, że wspiera ich zainteresowania, różnorodne formy spędzania wolnego czasu, oferując rozmaite możliwości na spędzanie czasu po pracy czy w weekendy. Mimo że w porównaniu do biznesu mamy ograniczoną platformę świadczeń pozapłacowych, to jednak ten pakiet jest dla naszych pracowników wystarczający.
Magdalena Aniołek
Kierownik ds. HR z kilkunastoletnim doświadczeniem. Praktyk w zakresie wdrażania rozwiązań w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi, m.in. komunikacji wewnętrznej i systemów motywacyjnych. Wierzy, że chcieć to móc!