Rozwijanie talentów w dobie pandemii

Z Anną Górską – Kwiatkowską, szefową działu reprezentacji właścicieli nieruchomości biurowych w Cushman & Wakefield rozmawiała Katarzyna Patalan

fot. materiały własne

Pandemia, z którą przyszło nam się mierzyć, wymusiła zmiany strategii biznesowych. Liczne firmy walczą o przetrwanie na rynku, poszukiwanie oszczędności niejednokrotnie skutkuje zwolnieniami, a szkolenia i wsparcie dla pracowników zostały odsunięte na drugi plan. Są jednak firmy, które nawet w tym trudnym czasie dbają o rozwój swojej kadry. Dlaczego, szczególnie teraz, warto wspierać swoich pracowników?

Najnowsze badania pokazują, że przejście na pracę zdalną, mimo początkowego utrzymania wydajności i zaangażowania pracowników, ma swoje cienie. Nie wszystkie mieszkania są przystosowane do pracy, a nałożenie się obowiązków zawodowych i domowych oraz brak codziennego ruchu coraz częściej powoduje chronicznie zmęczenie. Ludzie pozbawieni codziennego kontaktu, odcięci od swojego miejsca pracy, które pełni również ważną funkcję społeczną, są narażeni na obniżenie kondycji psychicznej i wypalenie. Dlatego tak ważne jest, szczególnie w tym trudnym czasie, zadbanie o odporność psychiczną i fizyczną pracowników.

Jak to robić? Jaką formę wsparcia możemy im zagwarantować i jak rozwijać talenty pracowników w systemie pracy zdalnej?

W zeszłym roku wprowadziliśmy w Cushman & Wakefield program Woman’s Integrated Network, a jego główne hasła to różnorodność i inkluzywność - były one bliskie naszej kulturze od wielu lat. Program został zainicjowany w Stanach Zjednoczonych i teraz jest implementowany w biurach firmy na całym świecie. Chcemy nagłaśniać te hasła, ponieważ z doświadczenia wiemy, że działa to dla ogólnego dobra firmy, ale także przekłada się na wyniki finansowe. Wprowadzenie programu jest decyzją strategiczną, podyktowaną długoterminową perspektywą rozwoju i dobrostanem firmy. W ramach inicjatywy WIN, organizujemy wydarzenia tematyczne, szkolenia i warsztaty rozwojowe, które mają zainspirować naszych pracowników do zdobywania nowych kompetencji.

W związku z obecną sytuacją wszystkie zajęcia odbywają się online. W karierze zawodowej niezwykle ważne jest budowanie i rozwijanie sieci kontaktów wewnątrz organizacji i poza nią. Oprócz tej możliwości uczestnicy programu mogą także liczyć na wsparcie mentorskie i udział w programach edukacyjnych, które pozwalają zdobywać fachową wiedzę i przyczyniają się do szybszego rozwoju zawodowego. Różnorodność, a wraz z nią inkluzywność, to nie tylko położenie akcentu na jedną grupę społeczną, kobiety, to włączenie wszystkich do społeczności firmowej. Aby osiągnąć jak najlepsze rezultaty, potrzebna jest szeroka perspektywa i spektrum wszystkich grup społecznych, wiekowych, etnicznych. A ponieważ ta kobieca część nie była do tej pory reprezentowana, chcemy wypromować panie, by rozwijały swoje kariery dochodząc do najwyszych szczebli w zarządzaniu. Ale różnorodność to także zaakcentowanie takich aspektów, jak wiek, pochodzenie, czy sprawność fizyczna. Nasz zespół jest bardzo różnorodny narodowościowo i etnicznie, jesteśmy otwarci na inne kultury i nacje. I oczywiście, z czego jesteśmy bardzo dumni, większość pracowników to kobiety, a na wysokich stanowiskach i w zarządzie, połowa to panie.

Czy programy mentorskie cieszą się popularnością wśród pracowników? Jakie są największe zalety tej formy wsparcia?

Tak, nasi pracownicy to młodzi, ambitni ludzie, pragnący rozwijać swoje kariery i budować nowe kompetencje. Widzimy duże zainteresowanie naszymi programami. W ramach programu WIN, we współpracy z Kingmakers, wdrażamy nowy wewnętrzny program mentoringowy, w ramach którego liderzy Cushman & Wakefield będą dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem oraz aktywnie działać na rzecz rozwoju pracowników, w szczególności kobiet, które stawiają swoje pierwsze kroki w biznesie.

Kto najczęściej bierze udział w tego typu inicjatywach? Jakie obawy „blokują” tych, którzy jeszcze się nie zdecydowali?

U nas najczęściej są to młode osoby na progu swojej kariery, ale nie tylko, programem objęte są też osoby na wyższych stanowiskach i biorą w nim udział, zarówno kobiety, jak i mężczyźni. W naszym programie stawiamy przede wszystkim na innowacyjność i kreatywność, potrzebne zwłaszcza w tej niełatwej sytuacji.

A w jaki sposób dobierani są mentorzy? Czy muszą posiadać jakieś szczególne cechy lub umiejętności?

Do roli mentorów zaprosiliśmy naszych najlepszych liderów, zarówno kobiety jak i mężczyzn, gdyż moim zdaniem mężczyźni mentorzy mogą pomóc kobietom w ich rozwoju zawodowym - pokazując odmienną perspektywę, pomagają kobietom przełamać różne ograniczenia. Wybitni liderzy i mentorzy robią wszystko, aby wydobyć z innych to, co mają najlepszego do zaoferowania tak, aby mieli poczucie, że są pełniejszymi wersjami nich samych. Innymi słowy, najlepsi liderzy-mentorzy praktykują taką formę przywództwa, która w mniejszym stopniu polega na tworzeniu naśladowców, a w większym na tworzeniu kolejnych liderów.

Jakie korzyści przynosi forma rozwoju talentów zastosowana w Cushman & Wakefield? Co zyskuje każda ze stron – uczestnicy programu oraz mentorzy?

Program WIN w swoich założeniach ma promować różnorodność, a wraz z nią inkluzywność, włączając wszystkich do społeczności firmowej. W mentoringu, moim zdaniem, chodzi o to, by nie wprowadzać relacji hierarchicznej mentor – mentee, lecz opartej na przyjaźni, z możliwością wzajemnego uczenia się i takie podejście chcemy wprowadzić w Cushman & Wakefield. Wierzę w potencjał zawodowy, intelektualny i emocjonalny kobiet, wierzę w rozwój ich karier. Badania pokazują: tam gdzie kobiety są dopuszczane do zarządzania firmami albo państwami – tam dzieje się lepiej. Jesteśmy bardziej empatyczne, skore do słuchania innych, inkluzywne i szukamy wielu rozwiązań. Z doświadczenia wiem, że promocja i strategiczne wspieranie kobiet przynosi długofalowe korzyści.

Skąd pomysł na wdrożenie tego typu inicjatywy w państwa firmie?

Cushman & Wakefield jest firmą, dla której różnorodność jest jedną z kluczowych wartości i ważną częścią naszej kultury. Chcemy tę różnorodność pielęgnować i podnosić świadomość naszych pracowników, ponieważ to właśnie dzięki różnorodności jesteśmy wartościową społecznością. Organizacje, które decydują się na budowanie swojej strategii rozwoju biznesu z uwzględnieniem tak ważnego filaru, jakim jest różnorodność, w perspektywie długofalowej zyskują przewagę konkurencyjną. Mając tego świadomość, nasza firma zdecydowała się na wdrożenie inicjatywy WIN - Women’s Integrated Network, do której zaprosiliśmy także mężczyzn. Program WIN jest obecnie wprowadzany w biurach Cushman & Wakefield na całym świecie.

Co może pani powiedzieć o efektach programu mentoringowego dla korporacji jaką jest Cushman & Wakefield?

W ramach programu mentoringowego WIN stawiamy na budowanie otwartych i autentycznych relacji i koncentrujemy się raczej na kształtowaniu charakteru, poczucia własnej wartości, samoświadomości oraz zdolności budzenia szacunku, a nie na kompetencjach zawodowych. Wierzę, że w dłużej perspektywie tzw. miękkie kompetencje będą kompetencjami przyszłości i umiejętności takie jak kreatywność, współpraca i rozwiazywanie złożonych problemów będą miały coraz większe znaczenie w naszym otoczeniu biznesowym. Chcemy też, poprzez program mentorski, nauczyć naszych pracowników zaangażowania i skuteczności. Z kolei najlepszym sposobem wzbudzenia zaangażowania u innych jest pełne i bezinteresowne zaangażowanie się na rzecz interesów współpracowników i podwładnych.

Czy rozwiązania ego typu są trudne do wdrożenia? Czy wiążą się z wysokimi kosztami i nakładami pracy?

Nie są trudne, jeżeli do współpracy zaprosimy świadome, zaangażowane osoby, którym idea dzielenia się swoja wiedzą i chęcią pomocy innym jest bliska. Takie programy zawsze wymagają złożenia osobnego budżetu i dodatkowego nakładu pracy zespołu projektowego, ale efekty są tego warte.

Czy pandemia wymusza zmiany na dostawcach świadczeń pozapłacowych?

Pracodawcy starają się utrzymać większość najważniejszych świadczeń pozapłacowych, ale w ramach szukania oszczędności często renegocjują kontrakty, zmieniając zakres usług.

Z których benefitów nie warto rezygnować, mimo szukania oszczędności?

Watro utrzymać wszystkie programy, które zapewniają dobrostan pracowników zarówno na poziomie fizycznym jak i emocjonalnym, a więc szkolenia rozwojowe i mentoringowe - naukę języków, ochronę zdrowia oraz możliwość uczestniczenia w zajęciach sportowych w ramach programu MultiSport.

Jak pani firma wspiera pracowników w tym trudnym czasie?

W ramach działań, które wdrożyliśmy w Cushman & Wakefield proponujemy pracownikom cały cykl szkoleń z budowania odporności psychicznej, zarządzania swoją energią, radzenia sobie z trudnymi emocjami. Dodatkowo wprowadziliśmy zajęcia sportowe online prowadzone przez wykfalifikowanych i zaangażowanych instruktorów.
Nie zapominamy również o dzieciach naszych pracowników i niedawno wdrożyliśmy inicjatywę Cushfamilies.

Staram się w swoim życiu dostrzegać dobre rzeczy, bo dobro przyciąga dobro.

Joanna Mendak

Pobierz wydanie 09/2020

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.