O rynku pracy wspieranym przez benefity

Z Tomkiem Józefackim rozmawia Jacek Babiel

Dla wielu polskich firm coraz ważniejsze staje się zagadnienie motywowania pracowników. Dlaczego?
Tak jak zmienia się świat wokół nas, tak zmienia się rynek pracy. Oznacza to, że coraz częściej pracownicy firm i instytucji oczekują dodatkowych form motywacji, które zachęcają ich do zwiększenia zaangażowania

Czy pracownikom przestało już wystarczać samo wynagrodzenie?
Obecnie pieniądze to nie wszystko, czego pracownik oczekuje od pracodawcy. Oczywiście, wciąż są podstawową formą wynagradzania, ale coraz bardziej zaczynają się też liczyć inne sposoby doceniania i motywowania pracowników. Są to na przykład możliwości rozwoju czy też takie warunki pracy, które pozwalają utrzymać równowagę pomiędzy życiem prywatnym i zaangażowaniem zawodowym. Dzisiejsi pracownicy są świadomi, jak ważną rolę pełni praca w ich życiu, więc myślą o niej nie tylko w kontekście wynagrodzenia. Zwłaszcza dotyczy to najmłodszego pokolenia pracowników na rynku pracy. Są to ludzie, dla których bardzo ważna jest kwestia równowagi życiowej.

Czy w związku z tym możemy zaryzykować twierdzenie, że to pracownicy są bardziej zainteresowani pozapłacowymi benefitami niż pracodawcy?
Tak, często to właśnie pracownicy tworzą oddolną inicjatywę, organizują się w grupy, zbierają podpisy i namawiają osoby decyzyjne w firmie do wprowadzenia dodatkowych, pozapłacowych form wynagradzania. To idealna sytuacja, bo dzięki temu pracodawca w łatwy sposób dowiaduje się, jak szybko i skutecznie zmotywować swoich pracowników. Coraz częściej też kandydaci podczas rekrutacji, zwracają uwagę na to, jakie dodatkowe świadczenia oferuje im rekrutująca firma.

W Polsce mamy nadal wysokie bezrobocie, a jednocześnie pracodawcy mówią, że brakuje wykwalifikowanej kadry. Jak to możliwe?
Rzeczywiście - z jednej strony bezrobocie, z drugiej zaś strony przedsiębiorcy mówią, że brakuje wykwalifikowanych pracowników. Taki paradoks widzimy patrząc na cały rynek pracy. Gdy spojrzymy jednak na jego poszczególne segmenty, ewidentnie mamy do czynienia z deficytem pewnych grup zawodowych. Wiele firm poszukuje pracowników z konkretnymi kompetencjami oraz doświadczeniem i w niektórych sektorach takich pracowników zaczyna brakować. Ogólnie dostępne raporty potwierdzają, że brakuje inżynierów, techników, handlowców, pracowników działów IT, jak również kadry najwyższego szczebla.

Czy benefity pomagają zdobyć i zatrzymać najbardziej pożądanych pracowników?
Zdecydowanie tak. Jest jeszcze jedna kwestia - w wielu krajach UE polscy pracownicy mogą podejmować pracę i ci naj bardziej wykwalifikowani mają naprawdę duże możliwości, zwłaszcza osoby wykształcone ze znajomością języków obcych. Jesteśmy częścią globalnego rynku pracy. Musimy więc być konkurencyjni, jeżeli chcemy zatrzymać, zaangażować tych ludzi do pracy w Polsce. Musimy oferować rozwiązania na poziomie światowym.

Panuje przekonanie, że Polska dopiero goni świat w zakresie dowartościowania pracowników. Czy to prawda?
Tak nie można powiedzieć. Sytuacja jest bardzo zróżnicowana. W wielu firmach w Polsce motywowanie jest na poziomie światowym. Wielu świadomych pracodawców, zwłaszcza w firmach o międzynarodowym zasięgu, oferuje swoim pracownikom różne interesujące benefity. Są to przedsiębiorstwa, które nadają ton i oczekują od nas usług o wysokim standardzie. Chcą otrzymywać najlepsze dostępne na rynku rozwiązania. Mają duże wymagania, ponieważ wiedzą, jak wygląda to na innych rynkach. Dzięki takim klientom tworzymy ofertę na najwyższym poziomie. To też dyscyplinuje rynek. Powoduje, że firmy, które chcą walczyć o najlepszych pracowników z podobnymi kompetencjami, muszą proponować coś więcej niż samo wynagrodzenie. Dbają też, by benefity były jak najlepiej dopasowane do potrzeb pracowników.

Ale nie jest to jeszcze praktyka powszechna?
Wielu polskich pracodawców nie wie jeszcze, jak dużą ewolucję przeszły w ciągu pięćdziesięciu lat świadczenia pozapłacowe. Przybrały elastyczną formę, która nie tylko cyklicznie się zmienia w zależności od potrzeb, ale również pozwala na różnorodne sposoby wprowadzania benefitów. Jednak podczas codziennych kontaktów z pracodawcami i pracownikami widzimy pozytywny efekt ostatnich lat edukacji oraz budowania świadomości firm i instytucji. Oczywiście, wciąż jeszcze istnieje potrzeba edukacji, poszerzania wiedzy, badania rynku, uświadamiania pracodawcom, jaką przewagę konkurencyjną mogą stworzyć posiadając unikalne, interesujące dla swoich pracowników systemy świadczeń.

więcej można przeczytać w wersji papierowej lub .pdf

Myślę, że każdy sportowiec, czy mówi o tym, czy nie, jest patriotą.

Czesław Lang

Pobierz wydanie 09/2019

Zobacz również

Pozwólmy pracownikom być głosem firmy

Z Angeliką Chimkowską, strategiem social sellingu i silnych marek, rozmawiała Katarzyna Patalan

Na pozycji lidera trzeba mieć zaufanie zespołu

Z Czesławem Langiem rozmawiała Katarzyna Patalan

Aktywność antidotum na stres

Z Sylwią Karolak-Marcinkowską z Wydziału Społeczeństwa Informacyjnego Departamentu Cyfryzacji w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Łódzkiego rozmawiała Katarzyna Patalan

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.