Benefity równie ważne jak pensja

Z Agnieszką Brzezińską-Mandat, p.o. dyrektor ds. personalnych w MPK Wrocław, rozmawiała Katarzyna Patalan

unsplash

AGNIESZKA BRZEZIŃSKA-MANDAT
p.o. dyrektor ds. personalnych, w MPK od 2012 roku. Absolwentka Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu. Wykładowca na Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu na kierunkach związanych z komunikacją i zarządzaniem. Zawodowo od 10 lat zajmuje się komunikacją z klientami i zarządzaniem relacjami międzyludzkimi. Mama dwójki dorastających córek, posiadaczka kota i fanka szwedzkich kryminałów.

 

Świadczenia pozapłacowe w znacznym stopniu pomagają nie tylko budować zaangażowanie pracowników, lecz także rekrutować najlepszych. Polityka benefitowa w sektorze publicznym wygląda zupełnie inaczej niż w biznesie. Co pani firma oferuje w tym zakresie?

Zgodzę się, że jest inna, ale równie ważna. W momencie gdy uruchomiliśmy pakiet benefitów, staliśmy się atrakcyjniejszym miejscem pracy, zwłaszcza dla młodych pracowników. Należy pamiętać, że dziś świadczenia pozapłacowe, takie jak MultiSport i ubezpieczenia medyczne, są czymś, czego każdy pracownik oczekuje „na starcie”. Pytania o oferowane przez nas benefity nieodłącznie towarzyszą nam podczas rozmów rekrutacyjnych. Dlatego swoim pracownikom oferujemy kartę MultiSport, pakiet ubezpieczeniowy oraz coś, co w mojej ocenie z pewnością należy do atrakcyjnych benefitów, a mianowicie ofertę spędzenia urlopu w naszym ośrodku wypoczynkowym w Sułowie. W bardzo atrakcyjnych cenach wolny czas mogą spędzić tam nasi pracownicy z rodzinami lub przyjaciółmi. Oprócz wspomnianych benefitów oferujemy także m.in. tak zwane „wczasy pod gruszą” czy mikołajki dla dzieci pracowników.

Czy wprowadzenie takich, a nie innych świadczeń pozapłacowych poprzedziliście państwo badaniem preferencji pracowników?

Odpowiadając na to pytanie, należy przypomnieć, że jesteśmy przedsiębiorstwem sektora publicznego i Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych nakłada na nas pewnego rodzaju ograniczenia. W przedsiębiorstwie funkcjonują także związki zawodowe, z którymi konsultujemy pewne kwestie. Przeprowadziliśmy ankietę wśród pracowników i w oparciu o jej wyniki konstruowaliśmy politykę świadczeń pozapłacowych. Co więcej, na bieżąco monitorujemy zmienne preferencje zatrudnionych, tak, by polityka świadczeń pozapłacowych była jak najbardziej skrojona na miarę.

Czy dostrzega pani zależność między oferowanymi benefitami a zaangażowaniem pracowników? Czy te świadczenia w pani ocenie wpływają na jakość pracy?

Myślę, że zatrudnieni do nich przywykli i stały się one swego rodzaju standardem. Nasi pracownicy co do zasady są bardzo zaangażowani w wykonywanie swojej pracy, natomiast dostrzegam wiele innych korzyści płynących z udostępniania pracownikom chociażby karty sportowej. Dzięki karcie mogą korzystać z szerokiej oferty aktywności czy basenów. Jak powszechnie wiadomo, aktywność wpływa na lepszą kondycję i stan zdrowia, a to także przekłada się na pracę. Wiele badań pokazuje, że pracownicy dbający o kondycję fizyczną rzadziej chorują i są bardziej wydajni w pracy. Zatem tę zależność widać gołym okiem.

Czy rozliczanie świadczeń pozapłacowych w sektorze publicznym wygląda inaczej niż w biznesie?

Działamy na podstawie zapisu ustawy o Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych, która zobowiązuje nas do dbania nie tylko o pracowników, lecz także o emerytów i rencistów. Zatem mówiąc w telegraficznym skrócie, ustawa dokładnie określa, na co możemy przeznaczyć owe pieniądze. W takich przedsiębiorstwach jak nasze niezwykle istotne jest także funkcjonowanie organizacji związkowych, z którymi w pierwszej kolejności konsultujemy wszelkie formy wsparcia socjalnego.

Czy uważa pani, że przedsiębiorstwa z sektora publicznego powinny bardziej skupić się na realizacji polityki benefitowej?

Jeżeli zależy nam na tym, by zatrudniać fachowców, polityka świadczeń pozapłacowych pozostaje bardzo ważną kwestią. Zwłaszcza gdy chcemy zatrudniać fachowców, którzy mają spore doświadczenie w pracy dla biznesu, gdyż takie osoby mają już pewne oczekiwania. Reasumując, jeżeli chcemy być atrakcyjni na rynku pracy – musimy mieć atrakcyjne benefity.

Zawsze mówiłam, że możesz wszystko, tylko przestań się bać.

Agnieszka Rylik

Pobierz wydanie 07-08/2019

Zobacz również

Aktywność antidotum na stres

Z Sylwią Karolak-Marcinkowską z Wydziału Społeczeństwa Informacyjnego Departamentu Cyfryzacji w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Łódzkiego rozmawiała Katarzyna Patalan

Najważniejsza walka to walka o siebie

Z Agnieszką Rylik rozmawiał Rafał Mikołaj Krasucki

Każdy pracownik potrzebuje odskoczni

Z Teresą Wiertek, ekspertem ds. socjalnych w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim, rozmawiała Katarzyna Patalan

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.