Zawodowy Superman

Wiedza, pewność siebie, asertywność, empatia, odpowiedzialność, odporność na stres, samodzielność, komunikatywność, elastyczność czy produktywność w organizacji pracy i zarządzaniu czasem – to dziś najbardziej wartościowe cechy nie tylko dobrego menedżera, lecz także każdego członka ambitnego zespołu.

istockphoto

Dobrze wiemy, że nikt i w żadnej dziedzinie nie rodzi się zawodowcem, a na sukces trzeba zapracować. Należy zdobyć odpowiednią ilość zasobów, których bezwzględnym fundamentem, punktem wyjścia do realizacji wszelkich celów osobistych i zawodowych – jest nasze zdrowie.

Nasuwa się zatem pytanie, jakie są psychofizyczne determinanty warunkujące osiągnięcie poziomu Zawodowego Supermana? O co należy zadbać, by zmierzyć się z wszelkimi rozpraszaczami, wykorzystać swój potencjał i stanąć na szczycie własnych możliwości? Czy człowiek, by sprostać permanentnemu zwiększaniu codziennej produktywności, potrzebuje szczególnych narzędzi?

Przyjrzyjmy się z bliska prozdrowotnym nawykom Zawodowego Supermana, dzięki którym zdobywa energię, pokonuje każdą przeszkodę i realizuje najbardziej ambitne cele. Odwiedźmy miejsca, w których przebywa, i poznajmy 10 złotych zasad psychologii zdrowia, dzięki którym każdy z nas mógłby się stać silny, odporny na wszelkie przeciwności i skuteczny w działaniu.

Aktywność zawodowa

Aktywność to zaangażowanie ciała, ruchu i mózgu, to produkowanie energii i dobrego samopoczucia. Aktywność to koncentracja na tym, co w danym momencie robimy. Ruch, dosłownie i w przenośni, stawia na nogi, dodaje skrzydeł oraz znacznie opóźnia lub wyklucza potencjalne zmęczenie. Pamiętajmy, że pasywność, unikanie problemów, trudnych zadań i konfrontacji prowadzą do rozproszenia energii i niemal gwarantują gorsze samopoczucie. Psychofizyczny bezruch w pracy nasila zmęczenie, senność, otępiałość i nieproduktywność.

Zasada nr 1. aktywność = energia

Pozycja siedząca jest pozycją nienaturalną dla człowieka – osłabia ciało i ograbia organizm z energii. Jeśli siedzisz, to lepiej wstań! Jeśli stoisz, to lepiej chodź! Jeśli czegoś ci się nie chce, a jest ci potrzebne do osiągnięcia celu, znajdź powód, dla którego to zrobisz, i to zrób. Naprzód!

Czas wolny

Czas wolny to ten, w którym nie wykonujemy obowiązków dotyczących spraw zawodowych, a wszystko, co robimy, jest jak najmniej wymuszone i elastyczne w planowaniu i realizacji. Sprawmy, by aktywności czasu wolnego były różne do często wykonywanych czynności w pracy oraz wprost proporcjonalne do ilości aktywności zawodowej. Pamiętajmy, że ilość i jakość czasu wolnego bezpośrednio wpływa na wzrost produktywności w sferze zawodowej.

Zasada nr 2. aktywność czasu wolnego = akumulacja energii do pracy

Jeśli pracujesz w pozycji siedzącej, np. w biurze lub samochodzie – w czasie wolnym unikaj miejsc, w których można usiąść, przemieszczaj się pieszo i zażywaj świeżego powietrza. Jeśli dużo rozmawiasz lub pracujesz w głośnych pomieszczeniach – szukaj spokojnych miejsc i wyciszenia wewnętrznego (spacery w parku, pływanie w basenie). Jeśli pracujesz przed komputerem – unikaj ekranów emitujących niebieskie światło (komputer, smartfon, tv).

Sen

Człowiek przesypia w ciągu całego życia ok 25 lat. Okazuje się, że sen jest niezwykle aktywnym i pożytecznym czasem dla ludzkiego organizmu. Ciało usprawnia swoje funkcje, mięśnie się regenerują i wzmacniają, by móc osiągać więcej. Podczas snu mózg pracuje intensywniej niż w ciągu dnia, porządkuje zdobyte informacje – niepotrzebne usuwa lub odsuwa na dalszy plan, a wartościowe przyswaja i wyostrza na nie uwagę. Zregenerowany mózg dokonuje kalkulacji i w odpowiednim czasie podsuwa właściwą odpowiedź.

Zasada nr 3. sen = wzmacnianie ciała i porządkowanie mózgu

Amerykańska National Sleep Foundation zaleca, aby osoby dorosłe sypiały 7–9 godzin na dobę (minimum 6, maksimum 10). Jednak pamiętaj, że ilość nie równa się jakość, dlatego dodatkowo zadbaj o to, by na 2–3 godziny przed zaśnięciem nie pobudzać układu nerwowego. Odpuść wzmożoną aktywność fizyczną i umysłową, wycisz się emocjonalnie, wyłącz myśli związane z pracą, unikaj ciężkostrawnych posiłków, nie korzystaj z ekranów emitujących niebieskie światło (smartfon, tv, komputer) i sypiaj w całkowicie zaciemnionym miejscu.

Aktywność fizyczna

„Ruch jest w stanie zastąpić prawie każdy lek, ale wszystkie leki razem wzięte nie zastąpią ruchu” – Wojciech Oczko. Zawodowy Superman żyje w ciągłym ruchu. Zawsze pamięta o 10 tysiącach przemierzonych kroków dziennie, które są absolutnym minimum do prawidłowego funkcjonowania całego aparatu ruchu. Do wykonania jednego kroku angażujemy aż 200 mięśni, co stanowi blisko połowę wszystkich, które posiadamy. Chód jest najbardziej naturalną i funkcjonalną potrzebą człowieka i nie wolno jej w sobie tłumić!

Zasada nr 4. ruch = życie

Żyj w zgodzie z naturą. Nie szukaj nadzwyczajnych treningów dla ciała, kiedy zapominasz o podstawach. Zacznij od 10 tysięcy kroków dziennie (potwierdzają to wieloletnie badania 14 naukowców z USA oraz Europy), resztę możesz uzupełnić w postaci innych aktywności, np. biegania, pływania, zajęć fitness czy sportów walki.

Odżywianie

Zdrowe odżywianie kojarzy się częściej z eliminacją większości produktów, które najbardziej smakują. Faktem jest, że jeśli odżywiamy się wyłącznie dla przyjemności, a nie z potrzeby dostarczania organizmowi optymalnej ilości i jakości pożywienia, najprawdopodobniej nie będziemy zgodni z naturą i odbije się to na naszym zdrowiu. Zawodowy Superman pamięta, że jeśli chodzi o ilość miejsca zajmowanego na talerzu, warzywa są numerem jeden. Następne miejsca zajmują kolejno: zboża, nabiał, mięso, jaja, ryby, a najmniej tłuszcze i produkty zawierające cukier.

Arkadiusz Ostręga
Master Trener Creator 365 Academy – sport & fitness mentoring
arkadiusz.ostrega@creator365.com

Sprzedaż jest prosta, tylko ludzie niepotrzebnie ją komplikują.

Wojciech Herra

Pobierz wydanie 06/2019

Zobacz również

Spotkania biznesowe poza firmą

Rozmowy i spotkania biznesowe to stały element w pracy menadżerów, przedsiębiorców oraz osób wykonujących wolne zawody. Coraz częściej odbywają się one poza biurem. W 2017 roku blisko 80 proc. przedsiębiorców zdecydowało się na spotkanie na tzw. neutralnym gruncie [1]. W tym celu najczęściej wybierali lokal gastronomiczny. Jakie korzyści niesie ze sobą rozmowa biznesowa poza ścianami firmy? Na co zwrócić uwagę przy wyborze miejsca na lunch biznesowy?

Ruszaj się nie tylko na treningu

Nie masz czasu na aktywność fizyczną? Nie masz czasu na życie! Fizyczność i mentalność to dwie nierozerwalnie ze sobą splecione funkcje ludzkiego życia i żadna z nich nie może być tylko opcją. Jeśli pracujesz w pozycji siedzącej, jak 70 proc. Polaków, nie uprawiasz regularnie żadnego sportu i niemal wszędzie przemieszczasz się środkami komunikacji, ten artykuł jest właśnie dla ciebie!

Chcesz rzucić palenie? To rzuć.

Kolejny rok, kolejne postanowienia noworoczne. Podczas wielu spotkań w całej Polsce znów mogłem podzielić się skutecznymi metodami na osiągnięcie noworocznych celów. Jednym z nich było oczywiście rzucenie palenia. Zatrzymajmy się na chwilę, by poznać sposoby, jak się do rzucenia palenia zabrać i, co najważniejsze, jak w tym postanowieniu wytrwać.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.