Witalność liderów – poznaj swój VO2max

Wskaźnik VO2max jest zapewne dobrze znany tym czytelnikom, którzy aktywnie uprawiają jakąś dyscyplinę sportu. Dla większości z nas to abstrakcyjna nazwa, która brzmi jak tajemniczy skrót albo wzór. Dlaczego warto jednak poznać swój VO2mx? Wiedza na jego temat może pomóc nam poprawić nasz ogólny dobrostan i wspierać profilaktykę zdrowotną.

fot. istockphoto

Rozszyfrowanie znaczenia tego wskaźnika zabrzmi bardzo technicznie – maksymalny minutowy pobór tlenu przez nasz organizm podczas intensywnego wysiłku fizycznego. W świecie sportu wskaźnik ten jest uznawany za podstawową miarę ogólnej kondycji fizycznej. VO2max to maksymalna ilość mililitrów tlenu, jaką jest w stanie pobrać nasz organizm w ciągu minuty intensywnego wysiłku lub aktywności na 1 kilogram masy naszego ciała. Każdy z nas ma indywidualną tzw. maksymalną wydolność tlenową, w zależności od wieku, wytrenowania, a także stylu życia i pracy. Im jej poziom jest wyższy, tym więcej tlenu jest w stanie pobrać nasz organizm, a także wyprodukować więcej energii w jednostce czasu, aby wykonać daną aktywność. Wskaźnik ten może mieścić się w przedziale od 10 (dla osoby hospitalizowanej) do nawet 90 ml/kg/min (dla wyczynowych sportowców w sportach wytrzymałościowych).

Zgodnie z prawami fizyki, aby wykonać jakąś pracę, potrzebujemy energii. I tak jazda samochodem wymaga od nas dostarczenia zaledwie 7 ml/kg/min. Jazda na rowerze z prędkością 20 km/h zwiększa zapotrzebowanie na tlen jeszcze bardziej – 25 ml/kg/min. Bycie strażakiem, jak dobrze wiemy, wymaga niebywałej kondycji fizycznej. Gasząc pożar w pełnym uniformie strażackim, strażak musi dostarczyć tlen w ilości równej 42 ml/kg/min.

W dotychczas przebadanej przez nas próbie menedżerów w Polsce1 zaledwie kilka procent z badanej próby mogło pochwalić się VO2max na poziomie powyżej 40. Większość osób, która poddała się badaniom stylu życia i pracy, miała zdecydowanie gorszy wynik na poziomie poniżej 30, a więc wejście po schodach na trzecie piętro wykorzystywałoby więcej niż 50 proc. potencjału swojej ogólnej kondycji fizycznej. (Tabela nr 1– Różne rodzaje aktywności a VO2)

Na co ma wpływ

Mówi się: „w zdrowym ciele zdrowy duch”. Faktycznie lepsza ogólna kondycja fizyczna, mierzona poziomem VO2max, przekłada się pozytywnie na ogólną jakość i długość życia, stan zdrowia, ale także naszą efektywnością osobistą. To z kolei skutkuje wyższą odpornością naszego organizmu na bodźce stresowe i lepszym radzeniem sobie ze stresem zarówno w życiu, jak i w pracy. Z badań firmy Firstbeat2 wynika, że osobom z wyższym poziomem VO2max udawało się zachować równowagę pomiędzy stresem a regeneracją, a w sytuacjach silnie stresowych wykazywały się dużo większą odpornością i ogólnie lepiej sobie radziły z napięciem nerowowym. Co więcej, według analiz Firstbeatu wynika, że poprawa VO2max zaledwie o 10 proc. redukuje ryzyko przedwczesnej śmiercio 15 proc. i może pomóc wydłużyć nam życie o 10 lat.

Kiedy poprawisz swój poziom sprawności, codzienne życie staje się łatwiejsze. W rezultacie czujesz się bardziej energiczny. Nie ma znaczenia, czy masz przed sobą poranny trening, pójście na zakupy czy wykonie kreatywnego zadania w pracy. Poprawa naszej wydolności wymaga również zmiany nawyków żywieniowych i regeneracyjnych. Dzięki ich utrwaleniu zwiększamy tak pożądaną przez pracodawców odporność na stres i poprawiamy nasze ogólne samopoczucie, co w środowisku pracy, które jest angażujące i efektywne, może przełożyć się na wyższe zaangażowanie i produktywność.

Obecnie coraz silniej manifestuje się potrzeba personalizacji działań wellbeingu. Znajomość swojego poziomu ogólnej kondycji fizycznej i zdolności radzenia sobie stresem może pomóc pracownikowi optymalnie dobrać oferowane przez pracodawców świadczenia, aby móc realnie poprawić swój dobrostan. Jak zwykle warto zacząć od przysłowiowej „góry”, tzn. od liderów. To ich postawy i zachowania kształtują kulturę organizacyjną i mają wpływ na postawy innych pracowników, a to przekłada się zarówno na zaangażowanie, jak i ich produktywność

Edward Stanoch
współzałożyciel nuChapter.pl, konsultant strategiczny i HR

Równowaga w pracy jest najważniejsza. Ważne, aby umiejętnie organizować prywatny czas.

Michel Moran

Pobierz wydanie 02/2020

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.