Sport w odchudzaniu – oczywistość, o której wszyscy wiedzą, a mało kto stosuje

Wykreowany przez media ideał piękna wymusza na nas ciągłe dążenie do szczupłej i wysportowanej sylwetki. Jednocześnie podawane nam, jak na tacy, sprawdzone metody na osiągnię-cie idealnej figury – wbrew zapewnieniom ich twórców – nie działają tak skutecznie, jakby-śmy tego oczekiwali. Żaden bowiem cud, tylko zdrowa dieta i regularny trening są w stanie zagwarantować nam pożądaną wagę bez uszczerbku na zdrowiu.

Istnieje kilka powodów, dla których temat dbania o sylwetkę jest stale obecny w naszym życiu. Powiedzenie „jak cię widzą, tak cię piszą“ jest wciąż aktualne. Wygląd zewnętrzny stanowi naszą wizytówkę i ma ogromny wpływ na to, jak jesteśmy postrzegani przez otoczenie.

Kolejnym bodźcem mobilizującym do zrzucania nadprogramowych kilogramów jest usilnie promowana przez media moda na bycie szczupłym – niekiedy aż przesadnie. „Na szczęście” nasze starania o życie w zgodzie z filozofią „fit” wspierają dietetycy, naukowcy i oczywiście producenci oraz sprzedawcy wszelkiego rodzaju specyfików mających zapewnić nam idealną sylwetkę w krótkim czasie. Prawda jest jednak taka, że odchudzające tabletki, plastry czy syropy wyszczuplić mogą jedynie nasz portfel. Jedynym sprawdzonym sposobem na szczupłe ciało jest połączenie zdrowej, zbilansowanej diety z odpowiednią dawką codziennej aktywności – jak się okazuje, metoda ta jest tak prosta, że aż trudna do zastosowania.

Sport, sport i jeszcze raz sport...

Dążąc do tego, by wskazówki wagi pokazały wymarzoną wartość, bardzo często decydujemy się na restrykcyjne metody. Wierzymy, że drastyczne ograniczenie spożywanych kalorii pozwoli nam kupować ubrania o jeden lub dwa rozmiary mniejsze w możliwie krótkim czasie. Tymczasem zbyt rygorystyczna dieta to jedynie gwarancja efektu jojo i kłopotów ze zdrowiem. Realnym i bezpiecznym sposobem na zrzucenie zbędnych kilogramów jest zmiana nawyków żywieniowych połączona z umiarkowanym, ale regularnym wysiłkiem fizycznym.

O tym ostatnim wiele osób zdaje się zapominać, skupiając się wyłącznie na diecie. Jednak wyeliminowanie sportu z walki o szczupłą sylwetkę to poważny błąd, który niweczy wysiłki nawet najbardziej zdeterminowanych osób. Aktywność fizyczna wyraźnie poprawia nasz metabolizm, co sprawia, że organizm spala kalorie także po zakończeniu treningu. Uprawianie sportu prowadzi także do wzrostu masy mięśniowej, a tym samym pozwala osobom odchudzającym się jeść więcej, bez obawy o przybieranie na wadze. Warto więc posłuchać specjalistów w dziedzinie odchudzania i chociaż w minimalnym stopniu zmobilizować się do ćwiczeń.

Nieważne co, byle regularnie

Podstawą skutecznego treningu odchudzającego jest jego systematyczność. Codzienny półgodzinny marsz na bieżni, trzy kwadranse na rowerze lub intensywna gimnastyka zdziałają więcej niż najbardziej męczący trening przeprowadzony raz w tygodniu. Oczywiście ćwiczyć można niemal wszędzie – także w domu. Jednak decydując się na przykład na siłownię czy zajęcia grupowe, otrzymujemy wsparcie trenera, który specjalnie dla nas opracuje odpowiedni zestaw ćwiczeń. Profesjonalne ośrodki dają nam także dostęp do urządzeń pozwalających na wszechstronny trening lub zajęcia poświęcone poszczególnym częściom ciała. Niewątpliwą zaletą ćwiczeń w zorganizowanych grupach lub na siłowni jest mobilizująca obecność osób, które mierzą się z takim samym problemem. Ważnym elementem przemawiającym na korzyść ośrodków fitness jest także możliwość zmiany otoczenia i oderwania się od codziennych problemów. Oferujące bogatą ofertę kluby sportowe pozwalają także pokonać dopadające niemal każdego ćwiczącego znużenie powtarzającym się programem ćwiczeń. Tenis, squash czy wspinaczka są idealną odskocznią od codziennego treningowego reżimu – pozwalają spalić kalorie, a jednocześnie sprawiają, że nie zrezygnujemy z aktywności sportowej w wyniku znudzenia dotychczasową aktywnością.

Istnieje przekonanie, że codzienny, katorżniczy trening to recepta na szybki spadek wagi. – Aby ćwiczenia dały namsatysfakcjonujący efekt, musimy pamiętaćo tym, żeby zawsze zachowywać równowagępomiędzy wysiłkiem a odpoczynkiem– unikajmy przemęczania i doprowadzaniaorganizmu do wyczerpania. Jeżeli nie zastosujemy się do tej rady, możemy się przetrenować, co często skutkuje bólem oraz skurczami mięśni, spadkiem formy czy ogólnym osłabieniem organizmu i zniechęceniem do dalszego wysiłku – twierdziRobert Kołodziej – trener personalny.

Niezależnie od tego, jaką formę aktywnościfizycznej wybierzemy, będzieona miała ogromny wpływ nie tylko nanaszą wagę, ale też na nasze zdrowie i samopoczucie.Poprzez aktywnośćsportową możemy uniknąćwielu chorób –zmniejszymy ryzykozachorowaniana cukrzycęczy utrzymamywskazany poziom dobrego i złego cholesterolu. Codzienny wysiłek przekłada się także na wzmocnienie serca i dobre ciśnienie. Ponadto sport to ucieczka przed dolegliwościami związanymi ze starzeniem się – zwiększa elastyczność stawów i zapewnia dobrą kondycję układu kostnego. Wreszcie to nieoceniona dawka endorfin, a co za tym idzie – dobrego humoru i pozytywnej energii.

Chudnij z głową

Często zdarza się, że desperacka potrzeba odchudzenia się wygrywa z rozsądkiem. Bardziej podatni decydują się na niekonwencjonalne – czasem wręcz absurdalne – metody zrzucania kilogramów. Niezwykle popularnym sposobem są suplementy diety – tabletki i preparaty wspomagające odchudzanie. Inne abstrakcyjne przykłady to: dieta tasiemcowa – połykanie tabletek zawierających główkę tasiemca jelitowego, dieta stresowa – gdzie stałe dostarczanie adrenaliny powoduje spadek łaknienia i utratę wagi, dieta lodowa, alkoholowa czy nikotynowa. Ich negatywnych skutków chyba nie trzeba tłumaczyć. Stosowane są również bardziej zaawansowane zabiegi, takie jak operacje odchudzające czy zastrzyki z komórek zwierząt.

Tymczasem zamiast uciekać się do eksperymentów, kosztownych zabiegów i nieskutecznych, wyniszczających organizm diet, należy stosować się do jednego prostego przepisu na sukces. Do prostej kombinacji zdrowego odżywiania bez zbędnych wyrzeczeń oraz odpowiednio dobranej aktywności fizycznej dodajmy jeszcze szczyptę entuzjazmu i motywacji, a uzyskanymi efektami będziemy mogli cieszyć się o wiele dłużej.

Magdalena Ziółkowska

Sprzedaż jest prosta, tylko ludzie niepotrzebnie ją komplikują.

Wojciech Herra

Pobierz wydanie 06/2019

Zobacz również

Spotkania biznesowe poza firmą

Rozmowy i spotkania biznesowe to stały element w pracy menadżerów, przedsiębiorców oraz osób wykonujących wolne zawody. Coraz częściej odbywają się one poza biurem. W 2017 roku blisko 80 proc. przedsiębiorców zdecydowało się na spotkanie na tzw. neutralnym gruncie [1]. W tym celu najczęściej wybierali lokal gastronomiczny. Jakie korzyści niesie ze sobą rozmowa biznesowa poza ścianami firmy? Na co zwrócić uwagę przy wyborze miejsca na lunch biznesowy?

Ruszaj się nie tylko na treningu

Nie masz czasu na aktywność fizyczną? Nie masz czasu na życie! Fizyczność i mentalność to dwie nierozerwalnie ze sobą splecione funkcje ludzkiego życia i żadna z nich nie może być tylko opcją. Jeśli pracujesz w pozycji siedzącej, jak 70 proc. Polaków, nie uprawiasz regularnie żadnego sportu i niemal wszędzie przemieszczasz się środkami komunikacji, ten artykuł jest właśnie dla ciebie!

Chcesz rzucić palenie? To rzuć.

Kolejny rok, kolejne postanowienia noworoczne. Podczas wielu spotkań w całej Polsce znów mogłem podzielić się skutecznymi metodami na osiągnięcie noworocznych celów. Jednym z nich było oczywiście rzucenie palenia. Zatrzymajmy się na chwilę, by poznać sposoby, jak się do rzucenia palenia zabrać i, co najważniejsze, jak w tym postanowieniu wytrwać.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.