Seniorzy aktywni (nie tylko) od święta

Wiek ma duży i niestety negatywny wpływ na poziom aktywności fizycznej - aż 47 proc. Polaków powyżej 60 roku życia nie podjęło żadnej aktywności w ciągu ostatnich sześciu miesięcy. Jednak do regularnego ruchu przekonać może aktywność rodzinna, ponieważ aż 40 proc. aktywnych seniorów przyznaje, że preferuje sporty uprawiane wspólnie z bliskimi.

fot. mat. własne Benefit Systems

Mimo widocznych zmian w zakresie podejścia Polaków do aktywności fizycznej i coraz bardziej rozwiniętej infrastruktury sportowo-rekreacyjnej, polskie społeczeństwo dopiero uczy się bycia aktywnym. Czynnikiem, który najbardziej motywuje nas do aktywności, według raportu MultiSport Index 2018, jest zdrowie połączone z przyjemnością wynikającą z regularnego ruchu. Obecnie ok. 7,4 mln aktywnych Polaków traktuje aktywność fizyczną jako formę rekreacji i relaksu. Z drugiej strony, 56 proc. osób po 60 roku życia nie podejmuje żadnej aktywności fizycznej. Lęk przed nieznanym, brak wiedzy dotyczącej korzyści wynikających ze zdrowego trybu życia, stereotypy dotyczące aktywności w wieku senioralnym, a przez to zaniżona motywacja osób w wieku  60+ stanowią obecnie niezdrowe komponenty starzejącego się społeczeństwa.

– Aktywność fizyczna jest niezwykle ważna na każdym etapie naszego życia. Niestety w pewnym wieku jest porzucana, co negatywnie wpływa na zdrowie i samopoczucie, a tym samym jakość życia. W Polsce blisko połowa osób po 60 roku życia nie ćwiczy, a  co trzecia ocenia swój stan zdrowia negatywnie. Sytuację tę można zmienić – wystarczy każdego dnia podejmować dostosowaną do naszych możliwości aktywność fizyczną, by z czasem zauważyć jej dobroczynny wpływ na nasze zdrowie – mówi Adam Radzki, Członek Zarządu Benefit Systems.

Od 20 do 22 stycznia 2019 r. z okazji Dnia Babci i Dziadka na Zimowym Narodowym wszystkie osoby po 60. roku życia będą mogły bezpłatnie sprawdzić kondycję swojego organizmu i rozpocząć przygodę z aktywnością fizyczną. W specjalnej strefie MultiSport Lab (płyta stadionu PGE Narodowy w Warszawie) zorganizowane zostały darmowe konsultacje z fizjoterapeutami, dietetykami i trenerami. Seniorzy mogą także skorzystać z pomiarów składu ciała, ciśnienia tętniczego i skanera wad postawy.

Strefa konsultacji zdrowotnych MultiSport Lab zaprasza bezpłatnie wszystkich seniorów po 60. roku życia w niedzielę (20.01.2019) w godz. 12:00-19:00 oraz w poniedziałek i wtorek (21-22-.01.2019) w godz. 17:00 – 21:00. Wejściówki należy odebrać w kasie MultiSport za okazaniem dowodu osobistego.

fot. mat.własne Benefit Systems

Wiek nie ma znaczenia

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca systematyczny ruch każdej grupie wiekowej, a osobom starszym rekomenduje aktywność fizyczną przez co najmniej 30 minut dziennie 5 dni w tygodniu lub nawet bardzo intensywną aktywność przez co najmniej 20 min przez 3 dni w tygodniu. Wskazane jest także wykonywanie 2–3 razy w tygodniu ćwiczeń zwiększających siłę mięśni i wytrzymałość. Rola aktywności fizycznej wzrasta szczególnie w okresie wyczerpywania się naturalnego potencjału biologicznego człowieka, ponieważ do licznych, pozytywnych skutków aktywności zaliczyć można poczucie bezpieczeństwa (zachowywanie równowagi, minimalizację ryzyka upadków, utrzymanie siły mięśniowej i wydolności tlenowej), a także poczucie niezależności, możliwość utrzymywania kontaktów społecznych, czy wyższą samoocenę (szczególnie w aspekcie sensu egzystencji)1 .

– Korzyści jakie mogą czerpać seniorzy z odpowiednio dozowanej aktywności fizycznej są wielorakie i dotyczą wszystkich układów organizmu – mówi Sylwia Nowacka-Dobosz,  doktor nauk o kulturze fizycznej na Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie – Przede wszystkim aktywność fizyczna może spowalniać  procesy degeneracyjne w organizmie w obrębie motoryczności. Hamuje zmniejszanie się masy tkanki mięśniowej, tkanki kostnej. Przeciwdziała spadkowi wydolności tlenowej, powoduje lepsze dotlenienie komórek poprzez poprawę ukrwienia, lepsze zaopatrzenie w substancje odżywcze jak również wspomaga procesy oczyszczania organizmu z toksyn i wspiera metabolizm.

Wspólna aktywność ku większej motywacji

Okazuje się, że czynnikiem motywującym do ćwiczeń w dużym stopniu jest aktywność rodzinna – aż 40 proc. aktywnych seniorów przyznaje, że preferuje sporty uprawiane razem[1]. Wspólny, systematyczny ruch nie tylko korzystnie wpływa na zdrowie psychofizyczne (w tym znaczną redukcję stresu), ale może mieć również bezpośredni wpływ na polepszenie relacji międzyludzkich.

***

Kontakt dla mediów:
Sandra Dobrowolska, Specjalista ds. PR
797 294 243 | s.dobrowolska@benefitsystems.pl

 


[1] Raport Kantar TNS, Aktywność sportowa Polaków, kwiecień 2018

Źródło: Benefit Systems

Zawsze mówiłam, że możesz wszystko, tylko przestań się bać.

Agnieszka Rylik

Pobierz wydanie 07-08/2019

Zobacz również

Zdrowa przyszłość

Świadczenia pozapłacowe wspierające zdrowy i aktywny styl życia pracowników coraz częściej stanowią dla pracodawców równie istotny element profilaktyki zdrowotnej co ubezpieczenie zdrowotne. Wsparcie regularnego ruchu pracowników przynosi nie tylko realne korzyści dla firm, lecz także staje się świadomym działaniem na rzecz aktywizacji polskiego społeczeństwa, które pod względem aktywności fizycznej wypada zdecydowanie poniżej europejskiej średniej.

Aktywność a kondycja psychiczna

Pracownik to kluczowe ogniwo w każdej organizacji, mówiąc innymi słowy, stanowi on najważniejszy czynnik warunkujący sukces firmy na rynku nie tylko lokalnym czy krajowym, lecz także często globalnym. Niniejsze stwierdzenie powinno wpłynąć na podniesienie świadomości pracodawców w odniesieniu do tego, iż dbanie o kapitał ludzki jest niezwykle istotne w obecnych czasach.

18 proc. Polaków spaceruje mniej niż 10 minut w tygodniu

Blisko połowa Polaków spędza w pozycji siedzącej ponad 5 godzin każdego dnia – dowiadujemy się z badania MultiSport Index 2019. Światowa Organizacja Zdrowia alarmuje, że godzina siedzenia skraca życie o 21 minut, to więcej niż jeden wypalony papieros. Z okazji Dnia Chodzenia Do Pracy Inną Drogą (9 lipca) eksperci przypominają, jak duże znaczenie dla zdrowia może mieć nawet kwadrans marszu każdego dnia.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.