Od wellbeingu do wyników

Obecna sytuacja na rynku pracy jest dla firm dużym wyzwaniem. Aby się rozwijać i utrzymać przewagę konkurencyjną, nie wystarczy już koncentracja działań na pozyskaniu i utrzymaniu klientów, trzeba także pozyskać pracowników i utrzymać ich lojalność oraz zaangażowanie. Dodatkowo pracownicy mają coraz większą świadomość swoich potrzeb i stawiają coraz wyższe oczekiwania wobec pracodawców.

fot. freepik

Na szczęście przybywa organizacji, dla których zapewnienie pracownikom dobrego samopoczucia, określane jako wellbeing, staje się jednym z kluczowych działań. Stawiają one w centrum człowieka, a nie zysk, bo ten zysk wypracowują właśnie ludzie.

Jedną z takich organizacji jest OpsTalent, która mimo zmian na rynku pracy radzi sobie dobrze. Ma zaangażowanych i lojalnych pracowników, którzy cieszą się, że w niej pracują, są jej ambasadorami i polecają jako miejsce pracy rodzinie i znajomym.

Kultura organizacyjna OpsTalent definiuje główne wartości i przekonania, a także znajduje się w samym sercu wszystkiego, co robią pracownicy. Nie sprowadza się do motta zawieszonego w formie plakatu na ścianie w biurze, lecz określa codzienny styl funkcjonowania zgodnie z wartościami. Wyznacza poziom obsługi klienta, a także to, kim są jej pracownicy, nie tylko w sferze zawodowej. Wartości te determinują także proces rekrutacji ‒ każdy, kto chce zostać OpsTalentersem, musi działać z pasją i rozumieć kulturę 5H. Pozostałe kryteria specjalistyczne uzależnione są od stanowiska. Nowy OpsTalenter przechodzi także warsztaty dotyczące 5H, gdzie odkrywa, że zarówno w pracy, jak i w życiu działa się na podstawie uniwersalnych wartości, które przynoszą wymierne efekty.

Czym jest owe tajemnicze 5H, stanowiące podstawę kultury organizacyjnej OpsTalent? To pięć wartości, którymi kierują się firma oraz jej pracownicy.

BE HAPPY (bądź szczęśliwy). Oznacza równowagę pomiędzy pracą a życiem prywatnym. Sprawia, że pracownicy gotowi są dać z siebie więcej i iść o krok dalej.

BE HELPFUL (bądź pomocny). Pomoc tym, którzy tego potrzebują, np. poprzez zbieranie pieniędzy dla domu dziecka w Mroczkowie oraz realizację wewnętrznego projektu „Spełniamy marzenia”.

BE HEALTHY (bądź zdrowy). Dbanie o innych jest możliwe tylko wtedy, kiedy sami zadbamy o siebie, dlatego OpsTalentersi mogą korzystać z sali do yogi, z siłowni 24/7, świeżych kanapek, a także dołączyć do sportowych aktywności, takich jak charytatywny bieg firmowy czy zajęcia taneczne w Yoga Roomie.

BE HONEST (bądź szczery). Podstawą jest feedback dostarczany przez przełożonych, co trzy miesiące są także realizowane indywidualne spotkania, na których omawiane są karty coachingowe i stawiane cele na następny kwartał.

BE HUMBLE (bądź skromny). Na przykład jeden z OpsTalentersów na kierowniczym stanowisku z własnej inicjatywy stał się odpowiedzialny za dbanie o kuchnię, a jego nieformalny tytuł to Dishwasher Manager Executive. W OpsTalent definicja wellbeingu realizowana jest na każdym poziomie funkcjonowania, bo tak rozumieją pojęcie dobrostanu. Ponadto kiedy do firmy dołącza nowa osoba, zostaje jej przydzielony „Buddy”, czyli osoba, która pomoże jej oswoić się z nowym miejscem i zintegrować na najmniejszym poziomie stresu.

Firma udowadnia, że dbanie o dobrostan przynosi wymierne korzyści zarówno pracownikom, poprzez zwiększenie poziomu ich satysfakcji z pracy i dobrego samopoczucia, jak i pracodawcom, w postaci wzrostu efektywności, lojalności, zaangażowania i kreatywności pracowników, co z kolei przekłada się na realizację celów biznesowych i wzrost konkurencyjności, stając się siłą napędową organizacji.

Agnieszka Czerkawska
Chief Executive Officer Wellbeing Institute
a.czerkawska@wellbeinginstitute.com.pl


Programy wellbeingowe działają tylko wtedy, kiedy cała organizacja jest wspierająca, nastawiona na człowieka i jego rozwój. Dlatego na pierwszym miejscu powinny być stawiane inwestycje w potencjał i możliwości ludzi, inspirujące oraz wspierające przywództwo, zmianę stylu zarządzania. Dopiero potem, gdy stworzy się dobrą atmosferę i kulturę organizacyjną, można zająć się inwestycjami w benefity zewnętrzne. Od samego początku misją OpsTalent jest wstrząśnięcie globalną przestrzenią outsourcingowej obsługi klienta. Problem tej branży to deficyt zaufania i związana z nim polityka drzwi obrotowych. Dlatego OpsTalent zawsze koncentruje się na ludziach, postrzegając ich wraz z naszą kulturą jako najcenniejszy kapitał. Świadomie pielęgnujemy środowisko, gdzie zaangażowanie i zadowolenie pracowników są wyznacznikami sukcesu. Naprawdę wierzymy, że czyjegoś serca nie da się kupić, a trzeba je zdobyć. To ludzie tworzą firmę, w której każda osoba jest jej istotną częścią i może liczyć na wsparcie innych. Wzajemnie się motywujemy oraz dzielimy wiedzą. Nakręca nas pasja tworzenia, otwartość, szczerość oraz radość z działania. Cieszymy się, że jesteśmy razem, a OpsTalentersi są jak wielka rodzina. Celem biznesowym firmy jest dalszy rozwój z dwucyfrową, roczną stopą wzrostu, a także osiągnięcie sztandarowego celu w 2020 r. – ponad 1000 pracowników w OpsTalent, którzy będą realizować ambitne i ciekawe projekty.

Olga Szepelak-Denes
Chief People Officer firmy OpsTalent

Równowaga w pracy jest najważniejsza. Ważne, aby umiejętnie organizować prywatny czas.

Michel Moran

Pobierz wydanie 02/2020

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.