Lojalności i zaangażowania nie da się kupić

Organizacje, które proponują swoim pracownikom świadczenia pozapłacowe, robią to zwykle w określonym celu. Wśród najważniejszych kwestii wymieniają przywiązanie pracowników do firmy, wzmocnienie kultury organizacyjnej i wizerunku pracodawcy − i najważniejsze − budowanie motywacji do pracy i zaangażowania ludzi.

fot. pexels

Ze względu na odmienne podejście i możliwości oraz różnorodność samych pracowników, firmy stosują odmienne metody i każda ma własną, specyficzną politykę benefitów. Jedni dają wszystkim „po równo” i „sprawiedliwie” − czyli dokładnie to samo każdej osobie, bez znaczenia, czy jest to potrzebne lub jej pasuje. Inni nie chcą narzucać pracownikom nic konkretnego i pozostawiają im swobodny wybór z szerokiej gamy świadczeń. Niektóre firmy wykorzystują na benefity ogromne budżety, inne wolą inwestować w wynagrodzenia, a na świadczenia przeznaczają jak najmniej środków.

Niezależnie od podejścia przy projektowaniu programu benefitów warto mieć na uwadze cel, który mu przyświeca. Jeśli chcemy, by pracownicy rozumieli, dlaczego dostają benefity, czuli ich wartość i na długo je zapamiętali, nie możemy pójść najprostszą drogą i załatwić tego pieniędzmi. Lojalności i zaangażowania nie da się kupić. Nawet jeżeli gotówka jest tym, o co ludzie pytają najczęściej, nie pomoże w realizacji celu benefitów. Dlaczego? Raz otrzymana gotówka szybko znika w gąszczu codziennych wydatków i traci na znaczeniu. Drugi raz otrzymany bonus, w postaci gotówki o tej samej wartości, ma – psychologicznie – mniejszą wartość niż pierwszy. Przy kolejnym prezencie podświadomie oczekujemy, że dostaniemy jeszcze więcej! Później, niestety, szybko zapominamy, na co właściwie wydaliśmy te pieniądze…

Siła wspomnień

Nie mając żadnych wspomnień, żylibyśmy ciągle „tu i teraz” − bez naszej przeszłości i bez umiejętności wykreowania wizji tego, co nas czeka. Niestety, mimo że ludzki mózg jest najbardziej zaawansowaną maszyną na świecie, przeciętny człowiek nie jest w stanie zapamiętać wszystkich wydarzeń ze swojego życia. Za pomocą zmysłów nasz mózg odbiera bodźce z zewnątrz i przenosi je do krótkotrwałej pamięci operacyjnej, a wybrane historie przesuwa potem do pamięci długotrwałej. Niektóre zdarzenia przelatują przez pamięć krótkotrwałą i niemal nie zostawiając śladów, ulatują bezpowrotnie. Służą dokończeniu rozmowy czy przygotowaniu potrawy w kuchni, umożliwiają też rozpoczęcie kolejnego zadania. Potem znikają.

Do pamięci długotrwałej trafiają tylko te sytuacje, które są dla nas ważne, i te, które wiążą się z silnymi przeżyciami i emocjami. Dlatego lepiej pamiętamy rozpoczęcie roku szkolnego w pierwszej klasie niż jakikolwiek przypadkowy dzień spędzony w szkole. Łatwiej przywołać z pamięci wyjątkową podróż nad morze z przyjaciółmi niż takie same jak co roku wczasy z rodzicami. Z tych wydarzeń potrafimy wyłapać i zapamiętać czasem zaskakujące szczegóły, jak kolor butów, pogodę za oknem czy zapach miejsca lub jedzenia. Nie tylko łatwiej nam przywołać takie wspomnienia, które wiążą się z pozytywnymi emocjami, ale też do takich wolimy później wracać.

Przeżywać, nie posiadać

Świadomi tego, co naprawdę nas rozwija i daje nam przyjemność, coraz częściej rezygnujemy z tego, by posiadać, na rzecz tego, by przeżywać. Wykorzystujemy coraz większe możliwości, jakie dają nam współczesne technologie i dostępne ułatwienia, by uczyć się, podróżować, uprawiać jeszcze więcej sportu, dbać o zdrowie i ciekawie spędzać czas, którego mamy w naszej ocenie coraz mniej. Każdy z nas ma na siebie inny pomysł, ale też każdy może robić dokładnie to, co chce. Coraz rzadziej ograniczają nas kultura, finanse czy dostęp do informacji.

Żeby dobrze oddziaływać na ludzi, benefity powinny odpowiadać na ich potrzeby i być zgodne właśnie z filozofią przeżywania. Dużo częściej będziemy myśleć o naszym pracodawcy, jeśli on będzie miał udział w naszym przeżywaniu i będziemy kojarzyć go z pozytywnymi emocjami. Łatwiej zaangażować nam się w pracę u kogoś, kto zamiast dać nam bony do przypadkowego sklepu, zainteresował się naszymi planami i pomógł w ich spełnieniu. Dłużej będziemy pamiętać o ciekawym szkoleniu, sportowym sukcesie czy wakacjach w pięknym kraju niż o codziennych zakupach w pobliskim sklepie spożywczym, albo nawet odzieżowym. Jeśli za pośrednictwem benefitów pracodawca będzie miał swój udział w tych dobrych wspomnieniach, na pewno go docenimy.

Agata Żmudzińska
Z branżą benefitów związana od ponad 7 lat. Dziś dba o komunikację i promocję Kafeterii MyBenefit, wcześniej współtworzyła w niej portfolio benefitów. Z wykształcenia i zamiłowania organizator czasu wolnego - swojego i innych. Miłośniczka wyzwań, podróży, dobrych zdjęć, ciekawych tekstów i mediów społecznościowych. www.mybenefit.pl

Myślę, że każdy sportowiec, czy mówi o tym, czy nie, jest patriotą.

Czesław Lang

Pobierz wydanie 09/2019

Zobacz również

Zdrowa przyszłość

Świadczenia pozapłacowe wspierające zdrowy i aktywny styl życia pracowników coraz częściej stanowią dla pracodawców równie istotny element profilaktyki zdrowotnej co ubezpieczenie zdrowotne. Wsparcie regularnego ruchu pracowników przynosi nie tylko realne korzyści dla firm, lecz także staje się świadomym działaniem na rzecz aktywizacji polskiego społeczeństwa, które pod względem aktywności fizycznej wypada zdecydowanie poniżej europejskiej średniej.

Aktywność a kondycja psychiczna

Pracownik to kluczowe ogniwo w każdej organizacji, mówiąc innymi słowy, stanowi on najważniejszy czynnik warunkujący sukces firmy na rynku nie tylko lokalnym czy krajowym, lecz także często globalnym. Niniejsze stwierdzenie powinno wpłynąć na podniesienie świadomości pracodawców w odniesieniu do tego, iż dbanie o kapitał ludzki jest niezwykle istotne w obecnych czasach.

18 proc. Polaków spaceruje mniej niż 10 minut w tygodniu

Blisko połowa Polaków spędza w pozycji siedzącej ponad 5 godzin każdego dnia – dowiadujemy się z badania MultiSport Index 2019. Światowa Organizacja Zdrowia alarmuje, że godzina siedzenia skraca życie o 21 minut, to więcej niż jeden wypalony papieros. Z okazji Dnia Chodzenia Do Pracy Inną Drogą (9 lipca) eksperci przypominają, jak duże znaczenie dla zdrowia może mieć nawet kwadrans marszu każdego dnia.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.