Chcesz rzucić palenie? To rzuć.

Kolejny rok, kolejne postanowienia noworoczne. Podczas wielu spotkań w całej Polsce znów mogłem podzielić się skutecznymi metodami na osiągnięcie noworocznych celów. Jednym z nich było oczywiście rzucenie palenia. Zatrzymajmy się na chwilę, by poznać sposoby, jak się do rzucenia palenia zabrać i, co najważniejsze, jak w tym postanowieniu wytrwać.

fot. unsplash

Zawsze dbam, by moje szkolenia były oparte na wiedzy naukowej i osobistych przykładach (co do których mam pewność, że się wydarzyły i jak przebiegały). W ich trakcie, lub podczas rozmów po zakończeniu, zawsze pojawia się temat papierosów. Pomogłem już tysiącom palaczy rzucić palenie i zazwyczaj pomaga mi przy tym trening mentalny, czyli oddziaływanie na emocje. Ze statystykami, czyli oddziaływaniem na racjonalny umysł, jest nieco gorzej. Nie oznacza to jednak, że nie korzystam z empirycznych danych.

Jedną z analiz kohortowych, którą znalazłem w literaturze, jest korelacja między ilością wypalanych papierosów dziennie a zachorowalnością na raka płuc (źródło: Hammond, 1994 r.). Wyniki są bardzo czytelne i jednoznaczne. Jeśli nie palisz w ogóle, szansa, że umrzesz na raka płuc, jest niewielka. To mniej niż 20 zgonów na 100 000 osób. Jeśli palisz dużo (40 papierosów dziennie i więcej), twoja szansa na śmierć z powodu raka płuc jest prawie 10 razy wyższa. To aż 200 zgonów na 100 000 osób. Czy to oznacza, że jeśli palisz, to na pewno umrzesz na raka płuc? Oczywiście nie! Oznacza jednak, że masz na to większą szansę niż na przykład ja – facet, który nie pali w ogóle.

Wiem z doświadczenia, że statystyki niekoniecznie zadziałają na twoją decyzję o rzuceniu palenia w 2019 r., ale... postawię sprawę inaczej. Czy gdybym powiedział, że wychodząc z domu, macie 10-krotnie większą szansę, że zabije was pędzący samochód, wpłynęłoby to na wasze działania? Zastanówcie się. W ten sposób łatwiej będzie przejść od motywacji do determinacji w osiągnięciu celu. W tym wypadku – rzucenia palenia. Zatrzymajcie się więc na chwilę i przemyślcie sprawę. O nic więcej nie proszę…

Zdeterminowani do osiągnięcia celu? Świetnie. Czas na poznanie kilku sposobów, by ułatwić sobie życie po rzuceniu palenia. Należy tak zarządzać swoim światem, życiem, firmą, rodziną, żeby jak najmniej rzeczy prowokowało nas do wracania do starego nawyku. To będą jakieś konkretne osoby, konkretne miejsce, konkretna godzina tego dnia, kiedy nam się chce zapalić papierosa. Czyli pierwsza metoda – usuń wyzwalacze. Nie łudź się, że jeśli pójdziesz o określonej porze z tą samą grupą ludzi na przerwę i oni zaczną palić, to będzie ci łatwo. Unikaj takich sytuacji.

Wielu palaczy mówi mi, że papieros traktuje jako nagrodę, coś przyjemnego. Skoro tak, to czas na drugą metodę – zmień zwyczaj. Gdy na przykład po pracy zawsze paliliśmy, zamieńmy to na słuchanie muzyki, krótką medytację, spacer czy dobrą lekturę. Gdy zmienimy w naszym umyśle kawałek szlaku nawykowego, a papierosy zamienimy na spacer, basen czy jazdę rowerem, jest duża szansa, że zmienimy nawyk.

Nie obawiaj się ogłosić swojego celu lub chwalić się osiągnięciami. Społeczne zobowiązanie wobec grupy znajomych lub osób, które wspierają cię w dążeniu do celu, pozwoli ci w nim wytrwać. Warto też zadbać o to, by otoczenie ułatwiło realizację celu. Nie trzymaj więc papierosów – wyrzuć je do śmieci. Wtedy jest duża szansa, że gdy nagle zechcesz zapalić, odechce ci się specjalnie iść lub jechać po nie. A gdy już zdarzy się potknięcie – wyciągnij wnioski. Wstań i umocniony doświadczeniem zacznij od początku. Nie ma powodu poddawać się i odchodzić od założonych celów tylko dlatego, że zaliczyłeś chwilowy spadek silnej woli. Nie obawiaj się skorzystać z pomocy ludzi wspierających cię w rzuceniu palenia.

Jakub B. Bączek
wykładowca biznesowy i akademicki (studia MBA), trener mentalny, właściciel kilku firm oraz podróżnik

Sprzedaż jest prosta, tylko ludzie niepotrzebnie ją komplikują.

Wojciech Herra

Pobierz wydanie 06/2019

Zobacz również

Spotkania biznesowe poza firmą

Rozmowy i spotkania biznesowe to stały element w pracy menadżerów, przedsiębiorców oraz osób wykonujących wolne zawody. Coraz częściej odbywają się one poza biurem. W 2017 roku blisko 80 proc. przedsiębiorców zdecydowało się na spotkanie na tzw. neutralnym gruncie [1]. W tym celu najczęściej wybierali lokal gastronomiczny. Jakie korzyści niesie ze sobą rozmowa biznesowa poza ścianami firmy? Na co zwrócić uwagę przy wyborze miejsca na lunch biznesowy?

Ruszaj się nie tylko na treningu

Nie masz czasu na aktywność fizyczną? Nie masz czasu na życie! Fizyczność i mentalność to dwie nierozerwalnie ze sobą splecione funkcje ludzkiego życia i żadna z nich nie może być tylko opcją. Jeśli pracujesz w pozycji siedzącej, jak 70 proc. Polaków, nie uprawiasz regularnie żadnego sportu i niemal wszędzie przemieszczasz się środkami komunikacji, ten artykuł jest właśnie dla ciebie!

CSR w najlepszej formie – nowy raport FOB

W 17. edycji raportu „Odpowiedzialny Biznes w Polsce. Dobre praktyki”, wydawanego przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu (FOB), wyróżnione zostały inicjatywy Benefit Systems: program wolontariacko-filantropijny Dobry MultiUczynek oraz certyfikacja B Corp, w ramach której twórca karty MultiSport dołączył do globalnego ruchu firm zaangażowanych społecznie.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.