Zarządzanie zmianą rozwojową

Według potocznych wyobrażeń tak zwane szkolenia „miękkie”, czyli dedykowane rozwojowi kompetencji społecznych, są trudno mierzalne w odniesieniu do twardych, liczbowych rezultatów biznesowych. Pokutuje nawet przeświadczenie, że ocena wpływu biznesowego w takich sytuacjach nie jest możliwa w ogóle.

fot. freepik

Niestety przyjęcie podobnego założenia najczęściej od razu pozycjonuje te projekty w opinii decydentów jako niekontrolowalne, a więc niemożliwe do zarządzania i niebiznesowe. Z perspektywy menedżera ciężko zatwierdzić finansowanie działania, o którego rezultatach na rzecz firmy nie będzie można powiedzieć nic więcej poza „na pewno kiedyś jakieś będą”. Oczywiście nie brak przykładów szkoleń z kompetencji miękkich, których oddziaływanie na wyniki organizacji zostało sprawdzone, nawet jeśli tylko metodami szacunkowymi. Ważniejsze jest zatem pytanie: „Jak realizować tego typu szkolenia, aby ich wpływ na korzyści biznesowe firmy był jednoznacznie widoczny?”.

Doświadczenia z wielu organizacji pokazują, że dla uzyskania potwierdzonego oddziaływania szkolenia na rezultaty cały proces jego realizacji musi być jednoznacznie osadzony w realiach biznesowych. Zajęcia z trenerem na sali szkoleniowej wymagają znacznie mocniejszego ukierunkowania biznesowego. Celem dydaktycznym przestaje być: „Nauczenie ludzi określonych rzeczy”, a staje się: „Wsparcie uczestników w stworzeniu realnego i pragmatycznego planu działań własnych w zakresie oczekiwanej zmiany po powrocie na stanowisko pracy”.

Co zmienić w sposobie pracy trenera?

Podparcie celem behawioralno-biznesowym

Ważne staje się, aby uczestnicy ani na chwilę nie stracili z oczu korzyści biznesowych dla organizacji zakładanych jako konsekwencja ich udziału w zajęciach. Przykładowo trener na rozpoczęcie zajęć przypomina cele biznesowe, które legły u podstaw zorganizowania szkolenia, i/lub behawioralne, odnoszące się do zmiany w zachowaniu uczestników, i umieszcza informacje o nich w widocznym miejscu (na przykład mocuje widoczny wydruk z celami na ścianie, zapewnia wpis o celach w nagłówku każdej strony materiałów papierowych rozdawanych uczestnikom itp.).

Kontrakt nastawiony na wykorzystanie kompetencji, a nie tylko na ich zdobycie

Trenerzy zwyczajowo na początku zajęć zawierają z uczestnikami kontrakt, czyli umawiają się na pewne reguły współpracy podczas szkolenia oraz uzgadniają oczekiwania uczestników, zadając określone pytania grupie. W sytuacji biznesowego ukierunkowania szkolenia zamkniętego pytania o oczekiwania uczestników odnoszą się głównie do wsparcia, jakiego potrzebują przy wdrażaniu zmiany, która stanowi konsekwencję ich udziału w szkoleniu. Przykładowo są to pytania typu: „Dzisiejsze szkolenie ma na celu wsparcie was we wprowadzeniu określonej zmiany w sposobie waszej pracy w określonym zakresie. Na czym musimy się skoncentrować na naszych zajęciach, aby wasze szanse wprowadzenia tej konkretnej zmiany po powrocie do pracy były jak największe? Jak mogę wam pomóc w jak najlepszym przygotowaniu się do wdrożenia tych nowych zachowań?”. W przypadku szkoleń otwartych, na których pojawiają się uczestnicy z najróżniejszych organizacji, nie używa się wówczas pytań o to, czego chcą się nauczyć lub dowiedzieć, tylko o to, co planują zmienić lub wdrożyć w swojej pracy w wyniku szkolenia i od jakich kompetencji zależy najbardziej sukces ich planów.

Praca z formularzem PDW

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów!

Zaloguj się, załóż konto, zamów bezpłatną prenumeratę
i miej dostęp do wszystkich materiałów na www.miesiecznik-benefit.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się!


Co otrzymasz będąc naszym czytelnikiem?

  • Bezpłatny dostęp do wszystkich materiałów publikowanych na łamach Miesięcznika „Benefit”
  • Bezpłatny dostęp do wszystkich archiwalnych wydań

Dowiedz się więcej o prenumeracie

Paweł Kopijer
prezes 2C Consulting Sp. z o.o.
pawel@2cconsulting.pl

Sam talent to stanowczo za mało, konieczna jest ciężka praca.

Agnieszka Radwańska

Pobierz wydanie 12/2019

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.