Wykolejacze kariery

„Ciemna strona osobowości” ujawnia się, gdy działamy pod wpływem stresu, pod presją czasu lub nacisków z zewnątrz. To zachowania, które mogą osłabić naszą wydajność. Czy da się je zdiagnozować?

fot. istockphoto

- Każdy z nas posiada obszary dysfunkcyjne i czynniki, które mogą ujawniać się
w sytuacjach stresowych. Takie zachowania wpływają na efektywność naszej pracy i styl zarządzania. Mogą też nam utrudniać wspinaczkę po kolejnych szczeblach kariery, czy budować i utrzymywać relacje interpersonalne. „Uruchomienie” wykolejaczy kariery bezpośrednio przekłada się na wyniki firmy oraz na poziom zadowolenia z życia. Wczesne rozpoznanie behawioralnych czynników pozwala na ograniczenie ich wpływu poprzez odpowiedni coaching i szkolenia zawodowe. - mówi Magdalena Giryn, Country Manager, Assessment Systems Poland.

W neutralnych warunkach, podwyższone czynniki przy niektórych cechach osobowości mogą stanowić o jej mocnych stronach. Jednak, kiedy osoba jest zmęczona, zestresowana, zostaje awansowana na wyższe bardziej odpowiedzialne stanowisko,   wówczas te czynniki ryzyka mogą ograniczać efektywność i stawać na drodze do osiągania sukcesu w karierze, relacjach, edukacji i życiu osobistym.

Wykolejacze kariery

Dr Robert Hogan, wybitny, amerykański psycholog zdefiniował i opisał najistotniejsze zachowania, które mogą utrudnić osiągnięcie sukcesu. Oto one:

Labilność emocjonalna: u osób z tym czynnikiem widzimy że szybko się denerwują, często ulegają nastrojom, trudno je zadowolić i są zmienne emocjonalnie.

Podejrzliwość: inaczej nieufność, cynizm, wrażliwość na krytykę i koncentracja na tym,
co negatywne.

Zachowawczość: ktoś, kto nie jest asertywny, unika ryzyka, wolno podejmuje decyzje i jest oporny na zmiany.

Zamknięcie w sobie: osoby często trzymają się na uboczu, są obojętna na uczucia innych
i małomówne.

Nieelastyczność: poznamy po tym, iż osoby wydają się być chętne do współpracy,
ale w sytuacjach stresowych są irytujące, uparte i trudne do współpracy.

Arogancja: zbyt duża pewność siebie, wyniosłość, zawyżone poczucie własnej wartości.

Manipulowanie: osoba z tym czynnikiem często wzbudza podziw, lubi podejmować ryzyko, testuje granice i poszukuje ekscytacji.

Teatralność: poszukuje uwagi, przeszkadza, ma słabą umiejętność słuchania.

Fantazjowanie: twórczy i kreatywny, myśli i działa w nietypowy lub w ekscentryczny sposób.

Drobiazgowość: skrupulatny, precyzyjny, trudny go zadowolić, w sytuacjach stresowych skupia się na najmniej istotnych szczegółach zamiast szukać rozwiązania.

Oportunizm: lubi zadowalać innych, nie jest chętny do samodzielnego działania lub wyrażaniu opinii.

Jak zdiagnozować „ciemną stronę” osobowości?

Skuteczną metodą do poznania osobowości jest Badanie Rozwojowe Hogana (HDS) określające obszary, które mogą stać się przeszkodą dla dalszego rozwoju kariery. HDS dostarcza szczegółowych informacji na temat czynników ryzyka, które utrudniają osobie funkcjonowanie w relacjach z innymi i mogą zablokować dalszy jej rozwój zawodowy. Na podstawie kwestionariusza rekruterzy są w stanie stwierdzić, czy czynniki osobowości są na poziomie, który pozwoli odnieść sukces na stanowisku, na które kandydat aplikuje.

Źródło: Assessment Systems Poland

Zawsze mówiłam, że możesz wszystko, tylko przestań się bać.

Agnieszka Rylik

Pobierz wydanie 07-08/2019

Zobacz również

Nowoczesny savoir-vivre w biznesie

To, że sytuacje biznesowe wymagają stosownego zachowania, przyjmujemy raczej za oczywiste. A jednak coraz rzadziej używa się sformułowania „savoir-vivre”, które może kojarzyć się ze stawianiem sztywnych reguł ponad naturalną swobodą. Jeśli jednak przyjmiemy założenie, że to nie ludzie są dla zasad, ale zasady dla ludzi, savoir-vivre może nam przynieść wiele pożytku.

Sezon urlopowy – popracuj nad swoją karierą!

Okres wakacyjny to czas, na który wielu czeka z utęsknieniem przez cały rok. Już na samą myśl o tygodniu albo dwóch tygodniach błogiego urlopu czujemy się bardziej zrelaksowani. Jednych zbliżający się urlop zdecydowanie motywuje do intensywniejszej pracy, by wszystkie ważne tematy pozamykać przed wyjazdem na wakacje i potem spokojnie odpoczywać, innych zbliżający się termin letnich podróży rozleniwia i myślą tylko o tym, jak przetrwać w pracy jeszcze kilka dni.

Być lubianym − jak to zrobić?

Czas, jaki poświęcamy codziennie na pracę zawodową, to przynamniej osiem godzin. To jedna trzecia całej doby, warto zatem zadbać o to, by swoje obowiązki wykonywać w przyjaznej i miłej atmosferze. Przecież nie od dzisiaj wiadomo, że dobre stosunki międzyludzkie i przyjazny klimat w miejscu pracy sprawiają, że z przyjemnością do niej idziemy, a serdeczne relacje w organizacji pozytywnie wpływają na naszą efektywność.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.