W służbie Employer Branding

Jest wiele możliwości promowania pracodawcy w Internecie. Jedną z najbardziej efektywnych, które w dodatku można cały czas mierzyć, są działania SEM. Search Engine Marketing, czyli marketing w wyszukiwarkach, umożliwia zarządzanie obecnością marki w najbardziej popularnej wyszukiwarce internetowej świata i docieranie z komunikatem do ściśle określonej grupy kandydatów.

Dlaczego Google?

Jedną z pierwszych czynności, jaką wykonuje w Internecie poszukujący pracy, jest wejście do wyszukiwarki i wpisanie słów kluczowych: „praca w…”, „oferty pracy w…”, „jak się pracuje w…”.

Badania PotentialPark, przeprowadzone na 600 uniwersytetach na świecie (w tym w Polsce), udowodniły, że aż 90 proc. z 30 000 respondentów sięga do Internetu, poszukując informacji o pracodawcy. W tym celu, oprócz przeszukiwania stron kariera czy mediów społecznościowych, zagląda do wyszukiwarki. Za jej pomocą korzysta z różnych źródeł, nie tylko tych bezpośrednio moderowanych przez firmę (strony kariera), ale też zawierających informacje o potencjalnym pracodawcy (fora dyskusyjne).

Co to oznacza dla działów HR?

Warto włączyć wyszukiwarkęw działania Employer Branding. Korzystaniez niej przez kandydatów nie jestbowiem jednostkowe. Na przykład hasło„programista Wrocław” wpisywanejest obecnie ok. 2 tys. razy w miesiącu,a „praca biurowa Warszawa” – ponad3,5 tys. razy. Te wyniki pokazują, jak licznajest grupa osób, poszukujących pracyodpowiadającej ich zainteresowaniom.Jest ona ogromna!

Dział HR może przedstawić użytkownikowi Internetu ofertę pracy, nie czekając, aż on sam do niej dotrze. Ponieważ może być to utrudnione ze względu na liczebność innych ofert pracy i dużą konkurencję na rynku, HR może zareklamować swój komunikat, korzystając z reklam Google Adwords, a także uzyskiwać wysokie wyniki wyszukiwania, zarządzając SEO.

Czemu służą reklamy w wyszukiwarce?

Reklamowanie się w wyszukiwarce (zwane także jako „PPC” – od sposobu rozliczania się za reklamę: pay per click lub „AdWords” – od nazwy nadanej przez Google) polega na umieszczaniu reklam wyświetlających się dla określonych haseł, które następnie kierują użytkownika na sugerowaną stronę.

Google Adwords umożliwia:

1. Kierowanie komunikatu reklamowego do użytkowników, którzy wpisują określone słowa kluczowe, np.: „praca w marketingu Warszawa”, „kontroling oferty pracy Gdańsk”.

2. Określenie odbiorców reklamy, np. tylko mieszkańcy Wrocławia i okolic (Google dobiera je dzięki adresom IP).

3. Utworzenie dowolnego tekstu w reklamie, np.: hasło reklamujące kampanię rekrutacyjną, adres strony kariera, lista benefitów pracowniczych.

4. Kierowanie użytkownika na dowolną podstronę serwisu.

5. Budowanie wizerunku pracodawcy oraz promowanie ofert pracy w tym samym czasie – nawet gdy użytkownik nie kliknie w reklamę i nie przejdzie na sugerowaną stronę, to i tak komunikat promocyjny spełnia swoją funkcję. Efekt brandingowy zostaje osiągnięty, i to w dodatku za darmo (opłata obowiązuje tylko za kliknięcie w reklamę).

6. Zarządzanie reklamą na każdym jej etapie: włączania i wyłączania, monitorowania budżetu, mierzenia i oceny efektów, ustalania kontekstu obecności (reklama może pokazywać się nawet wtedy, gdy kandydat wyszukuje informacje o konkurencji).

Co daje SEO?

SEO, czyli search engine optimization, to inaczej działania skierowane na zdobywanie wysokich pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania (zwanych inaczej organicznymi). Każda witryna kariera powinna uwzględniać wytyczne Google dotyczące budowy strony i jej zawartości. Jeśli tak nie jest, kandydatowi, zamiast adresu strony kariera pokazują się w wyszukiwarce przede wszystkim inne serwisy. Mogą to być np. fora internetowe z niepochlebnymi informacjami o pracodawcy.

Które elementy strony kariera są istotne pod względem SEO?

1. Znacznik „meta title” strony – powinien być unikatowy, odpowiadać zawartości strony, a także sposobowi poszukiwania przez internautów informacji o danej firmie. Może zawierać słowa „praca w…”, „kariera w…”.

2. Pozostałe treści na stronie i jej struktura – strona powinny zawierać słowa i zwroty odpowiadające hasłom, których poszukuje kandydat. Odpowiednio wyróżniając te treści, zwiększamy szanse na to, że nasza strona będzie lepiej oceniana przez Google.

3. Linkowanie – warto pamiętać o odpowiednim umieszczeniu sekcji kariera w strukturze całej witryny firmowej, a także o prawidłowym nazywaniu linków. To ważne, ale nie jedyne elementy wpływające na pozycje strony w wyszukiwarce.

SEO umożliwia:

1. Pojawienie się strony kariera w czołowych wynikach wyszukiwania dla określonych haseł.

2. Długookresowe wspieranie kampanii rekrutacyjnych i wizerunkowych (pod warunkiem, że SEO jest stałym elementem działań związanych ze stroną kariera).

3. Mierzenie i monitorowanie efektywności działań.

Wizerunek pracodawcy nie należy do organizacji. To wypadkowa doświadczeń, opinii i reputacji firmy na rynku pracy, wśród jej byłych i obecnych pracowników, a także wśród tych, którzy tymi pracownikami nigdy być nie zamierzają. Pracodawca nie jest w stanie w całości kształtować odbioru swojej marki, ale za to może nią zarządzać i ją monitorować. W tym mogą mu pomóc działania w wyszukiwarce internetowej: reklama oraz optymalizacja. Stanowią one ogromny potencjał dla działań Employer Branding i warto z nich korzystać.

Daria Siwka
bardzoHR agencja Employee & Employer Branding

Warsztat i rzemiosło ponad wszystko.

Adam Sztaba

Pobierz wydanie 07_08/2020

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.