Trening w miejscu pracy

Szkolenia to jedna z najpopularniejszych form, jaką pracodawcy wykorzystują do budowania pozytywnego doświadczenia swoich podwładnych. Jak sprawić, aby były one nie tylko efektywnym narzędziem employer brandingu, lecz także przyczyniły się do realnego wzrostu kompetencji? Jak zachęcić pracowników do przełożenia teorii na praktykę i wykorzystywania nabytych doświadczeń i wiedzy w zawodowej codzienności?

fot. istockphoto

Trening w miejscu pracy (Training on the Job, dalej skrót ToJ przyp. red.) – to poszkoleniowa forma rozwoju, przeznaczona przede wszystkim dla menedżerów – zarówno tych działających w obszarze handlowym, jak i menedżerów produkcji, osób pracujących stacjonarnie. Polega ona na prowadzonej przez konsultanta obserwacji pracownika podczas wybranych sytuacji zawodowych. W zależności od kompetencji wymagających rozwoju analiza może obejmować wiele różnych obszarów. Na podstawie spostrzeżeń konsultanta uczestnik ToJ otrzymuje feedback, następnie poddaje analizie konkretne zachowania (które z nich były prawidłowe, a które mogłyby być bardziej efektywne). Taka analiza służy ustaleniu dalszych działań rozwojowych, ukierunkowanych na kluczowe kompetencje pracownika, których poziom jest obecnie niezadowalający. Przedmiotem obserwacji mogą być wszelkiego rodzaju interakcje ze współpracownikami, podwładnymi, kontrahentami, klientami czy dostawcami, w tym m.in.:

– wizyty w oddziałach firmy,
– prowadzenie rozmów oceniających z pracownikami,
– prowadzenie spotkań indywidualnych i zespołowych,
– przekazywanie feedbacku, – przygotowywanie i wprowadzanie zmian.

Trening przynosi korzyści

Choć ta forma wymaga odpowiedniego nastawienia i otwartości wobec informacji zwrotnej, uczestnictwo w procesie Training on the Job daje menedżerowi wiele korzyści. Przede wszystkim menedżer otrzymuje feedback bezpośrednio po wykonaniu danej aktywności lub ich serii – np. po spotkaniu z pracownikami czy po całym dniu pracy. Taki schemat ułatwia przedyskutowanie konkretnych sytuacji „na gorąco” i omówienie ciągu przyczynowo-skutkowego co pozwala zrozumieć, jak wybrane zachowanie wpływa na drugą stronę (podwładnego, klienta, współpracownika). To tym istotniejsze, że rozmowa prowadzona tuż po obserwacji jest pozbawiona filtrów i przekonań, którym uczestnik zwykle się poddaje podczas przywoływania pewnych sytuacji w normalnej dyskusji. Co równie ważne, ToJ jest realizowany w praktyce zawodowej i obejmuje realne sytuacje. Po ustaleniu planu rozwoju menedżer wciela go w życie, wykonując codzienne obowiązki.

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów!

Zaloguj się, załóż konto, zamów bezpłatną prenumeratę
i miej dostęp do wszystkich materiałów na www.miesiecznik-benefit.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się!


Co otrzymasz będąc naszym czytelnikiem?

  • Bezpłatny dostęp do wszystkich materiałów publikowanych na łamach Miesięcznika „Benefit”
  • Bezpłatny dostęp do wszystkich archiwalnych wydań

Dowiedz się więcej o prenumeracie

Maryla Korczyńska
konsultant zarządzający i trener PROFES, certyfikowany Coach ICC
korczynska@profes.com.pl

Równowaga w pracy jest najważniejsza. Ważne, aby umiejętnie organizować prywatny czas.

Michel Moran

Pobierz wydanie 02/2020

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.