Szkolenia pracowników

Siłą każdego przedsiębiorstwa są pracownicy. Ich postawy i kompetencje mogą decydować o tempie rozwoju firmy i jej pozycji na rynku. Poczucie zaniedbania, zła atmosfera w pracy, brak możliwości awansu – zarówno poziomego, jak i pionowego – mogą skłonić pracownika do odejścia. Rekrutacja nowych osób jest kosztowna i czasochłonna. Takim problemom może zapobiec odpowiednia polityka szkoleniowa firmy.

fot. mat. własne

W wielu przedsiębiorstwach kwestia organizacji szkoleń dla podwładnych wywołuje liczne wątpliwości. Pracodawcy obawiają się, że podnoszenie kompetencji pracowników spowoduje ich odejście, gdy dostaną bardziej satysfakcjonującą propozycję od konkurencyjnej firmy. Wygeneruje to dodatkowe wydatki, takie jak koszty przeprowadzonych kursów i konieczność rekrutacji zewnętrznych.

Tymczasem na tego typu narzędzia rozwoju indywidualnego należy patrzeć jak na długofalową inwestycję, która w przyszłości przyniesie wymierne efekty, zarówno biznesowe, jak i strategiczne. Współczesne funkcjonowanie w biznesie wymaga nie tylko stałego podnoszenia własnych kompetencji, ale także umiejętności przystosowania się do tzw. rynku pracownika. Obecnie przedsiębiorcy muszą stawiać czoła takim problemom, jak częsta rotacja zatrudnionych. Kwestię tę może rozwiązać zapewnienie podwładnym szans na zdobywanie nowej wiedzy i doświadczeń. Pozwoli to nie tylko zatrzymać pracowników, ale ułatwi zarówno pionowe, jak i poziome zmiany stanowisk pracy. Należy jednak pamiętać, że wdrożenie polityki szkoleniowej w każdej firmie powinno zostać poprzedzone dokładnym zbadaniem potrzeb zatrudnionych osób. Tylko wtedy będzie to działanie efektywne. Odpowiednio opracowana strategia rozwoju dla podwładnych może wpłynąć na pozycję rynkową firmy. Niesie więc za sobą zarówno korzyści wizerunkowe, jak i biznesowe.

Jakie korzyści przynosi inwestowanie w szkolenia pracowników?

Przede wszystkim szkoleni pracownicy zdobędą aktualną wiedzę teoretyczną i praktyczną. W obliczu szybko zmieniającego się rynku, wprowadzaniu nowych technologii i produktów, odpowiednio przygotowani merytorycznie pracownicy będą w stanie nadążyć za zmianami. Stosowanie najnowszych metod, poznanych na szkoleniach, podnosi konkurencyjność i innowacyjność firmy oraz oferowanych przez nią produktów i usług. Bezpośrednio przekłada się to na postrzeganie firmy, także przez potencjalnych kontrahentów. 

Poza wymiarem biznesowym, ważny jest także aspekt efektywności firmy. Udział w szkoleniach wzmacnia pewność siebie wśród pracowników. Czują się bardziej kompetentni, więc szybciej podejmują decyzje, co ma bezpośredni wpływ na jakość ich pracy i minimalizację błędów. Co więcej, zapewnienie zatrudnionym indywidualnego rozwoju wpływa na ich psychikę, wzmacniając satysfakcję z wykonywanej pracy. Nie tylko nie będą oni rozważać odejścia z obecnego miejsca zatrudnienia, ale poprzez swoją postawę potencjalnie mogą przyciągnąć do firmy kolejnych profesjonalistów. Generują zatem wartość dodaną.

Doświadczenie pokazuje, że jedną z dobrych praktyk jest wdrożenie wewnętrznego systemu szkoleń, tzw. Akademii czy programów talentowych. W trwającym zazwyczaj kilkanaście miesięcy programie pracownicy otrzymują wiedzę teoretyczną, biorą udział w zajęciach praktycznych, a pod okiem mentorów mają szansę sprawdzić się w samodzielnym prowadzeniu projektów. Dobrze opracowany program talentowy, oparty na jasnej i klarownej komunikacji, kończy się indywidualną oceną pracownika. Powinien otrzymać ją bez względu na to, czy otrzyma awans, czy też jego kandydatura zostanie odrzucona. Takie rozwiązanie nie tylko rozwija, ale również zapewnia obsadzenie wakatów zaangażowanymi i nastawionymi na rozwój osobami. Pracodawca zyskuje natomiast pewność, że w pełni wykorzystuje kapitał ludzki w swojej firmie. Dla przykładu – w Würth Polska kolejny rok z rzędu prowadzona jest Akademia Talentów, w ramach której kilkunastu przedstawicieli handlowych uczestniczy w szkoleniach, warsztatach oraz zadaniach rozwojowych. W ten sposób firma oferuje pracownikom szersze możliwości rozwoju i wzmacniania kompetencji pożądanych podczas rekrutacji wewnętrznej – zarówno w przypadku powierzenia pracownikowi innego stanowiska, jak i objęcia funkcji kierowniczej.

Poza szkoleniami merytorycznymi, sprawnie funkcjonujące przedsiębiorstwo powinno także zaaranżować odpowiednie środki umożliwiające kształcenie tzw. umiejętności miękkich. Wymaga to holistycznego spojrzenia na firmę, jej sytuację oraz działanie. Jednakże odpowiednio przeprowadzone szkolenia z tego zakresu są kluczowe przy budowaniu dobrej atmosfery oraz eliminacji konfliktów.

Niewątpliwie, odpowiednio wdrożona i prowadzona strategia szkoleń w firmie niesie ze sobą wiele wymiernych korzyści, także biznesowych. Zaangażowani, przygotowani merytorycznie pracownicy zapewnią przedsiębiorstwu sprawne funkcjonowanie i pozytywny wizerunek. Polityka indywidualnego rozwoju to odpowiedź na potrzeby współczesnego rynku pracy i wymagania, którym musi sprostać pracodawca, by przyciągnąć do siebie odpowiedni kapitał ludzki. Należy jednak pamiętać, że jest to długofalowa inwestycja, która wymaga odpowiedniego przygotowania i konsekwencji.

Justyna Sieracka
Starszym Specjalistą ds. Zarządzania Zasobami Ludzkimi
Würth Polska

Zawsze mówiłam, że możesz wszystko, tylko przestań się bać.

Agnieszka Rylik

Pobierz wydanie 07-08/2019

Zobacz również

Kiedy ciało zdradza myśli

Dobra znajomość gestów w mowie ciała i ich znaczenia pozwala na szybkie łączenie i analizowanie niewerbalnej komunikacji w przypadku kłamstwa. Dodając do tego wiedzę z zakresu werbalnej analizy, szybciej można określić psychologiczny rys kandydata o pracę, a tym samym nie dać się oszukać.

Przetrwać kryzys reputacji

Śmiało można powiedzieć, że współczesne relacje zaczynają się od internetu, nie ma większego znaczenia, czy to znajomość prywatna, czy służbowa, i czy pierwszy kontakt nastąpił w realnym świecie, czy wirtualnym. Nawet jeśli nową osobę poznajemy na konferencji czy siłowni, i tak znaczna większość sprawdza wszelkie dostępne informacje o niej w sieci. Od tego, jak „wypadniemy” w sieci, może zależeć być albo nie być dalszej relacji, dlatego nikogo już nie dziwi, że świadome zarządzanie wizerunkiem to dziś niezwykle istotna umiejętność.

Trening w miejscu pracy

Szkolenia to jedna z najpopularniejszych form, jaką pracodawcy wykorzystują do budowania pozytywnego doświadczenia swoich podwładnych. Jak sprawić, aby były one nie tylko efektywnym narzędziem employer brandingu, lecz także przyczyniły się do realnego wzrostu kompetencji? Jak zachęcić pracowników do przełożenia teorii na praktykę i wykorzystywania nabytych doświadczeń i wiedzy w zawodowej codzienności?

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.